Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
helikoptern

"Störande klump" på skrovets undersida

Rekommendera Poster

På min båt (Sea Ray 250 Sundancer -87) sitter denna klump på undersidan av skrovet, troligen från en tidigare givare till ett ekolod. Frågan är om denna stör båtens fart i sjön och är det värt att såga bort denna och plasta, slipa, måla etc. eller är det försumbart???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du, många hemmalösningar har jag sett, det där var nog en av de dummaste.  Antagligen har man tänkt att givaren måste sitta där det är våt yta vid planfart, men förmodligen har den nog funkat dåligt ändå i dessa farter på grund av att båten hoppar och far i vågorna.  Ska man sätta en givare mot en sned yta så plastar man fast ett snedskuret plaströr på insidan av skrovet, fyller det med t.ex. matolja och sänker ner givaren.  Den klarar av att läsa genom plastbotten på din Sea Ray.  Förmodligen har man sågat upp ett hål i botten innanför den där grunkan som du får plasta igen från både in och utsida.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan kvarstår dock, påverkar denna klump fart m.m. eller är det försummbart???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du ska ta bort klumpen om du vill spara bränsle och kanske få någon x-tra knop. Ljämn och slät yta är det som gäller om du vill spara stålar och få ut max av skrovet.

// S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att den stör, och den stör mycket.  Tänk bara på hur viktigt det är att offeranoden i form av en liten fena under skäddan är rätt inställd.  Minsta felvinkel och båten sticker i sidled.  Vatten är något annat än luft när det gäller motstånd och en sån där plutt utstickandes kommer att både bromsa och få båten att dra mot styrbord, vilket gör att man måste styra upp mot babord och även det bromsar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den påverkar fart..? Självklart! Men hur mycket beror nog på vilken motor du har..

Om den var på någon båt som jag ägde skulle den åka direkt.. ett rent och fint skrov med så slät yta som möjligt är det som eftersträvas, om man vill få högsta möjliga fart och bästa bränsleekonomi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...