Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
bonden89

Trimma utombordare - Yamaha F50 -03

Rekommendera Poster

Tjena!

Jag har en Yamaha F50 utomborader från 03 som jag skulle vilja få ut lite mer kräm ur. Enligt Yamahas hemsida så är F50 nästan identiska med storebrorn F60 så när på effekten.
Min fråga är om det går att uppnå samma effekt som den i Yamaha F60 genom att byta styrbox eller ta bort någon annan typ av strypning. Om så är fallet, är det väldigt komplicerat eller dyrt att utföra den här konverteringen?

Tack på förhand! smilehttp://www.maringuiden.se/nymedlem/;activate=3507e8ad94ee21c4585b4fd89cc85c9f'>

post-10008090-1394235824,1994_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har varit några såna här trådar uppe förut och svaret har oftats varit att det är billigare och mindre bökigt att sälja 50hk motorn och köpa en på 60hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte ihåg men jag vet att det fanns en Yamaha som bara gasarmen i motorn var lite böjd på så att den inte gasade fullt men det kan ha varit på dom äldre 40 50hk eller så var det på dom äldre 50 60 hk. med äldre menar jag innan dom fick insprutning.

Kolla men Wanmar Han är duktig på dessa motorer.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får köpa en ny styrenhet eller engine control unit som man kallar det dyr pris 11000:-sedan finns det en strypbricka som ska demont framför spjällhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer om man tar bort bara strypbrickan? blir det som på F80 att det blir en F100 med en grad för låg tändning?

Isåfall kan det ju bli typ en F60 med en grad för låg tändning och då kan den ju gå rätt nära vad en 60hk skulle göra.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja de verkar bli de samma 1 grad lägre på fullgas på F60

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey! Så slutsatsen blir väll att det är möjligt men man kommer inte tjäna på det rent ekonimiskt i jämförelse med att sälja och byta upp sig. Men tack för svar! Få se hur jag gör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det blir dyrt om du skall gå hela vägen men du kan ta bort bara strypningen det är gratis och sen har du en 60hk med en grad förlåg tändning och det är inte skadligt för motorn och den kommer att gå nästan som en 60hk.

Jag gjorde sammasak med ett par F80 för ett tag sedan så att dom blev F100. en bytte jag box på och den gick inte märkbart bättre en dom som jag bara tog strypningen på. en grad på tändningen märks knappt.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har en likadan motor, F50.

Jag blev lite intresserad av den där pluggen eller strypbrickan. Någon som vet hur den ser ut och var den exakt sitter? Jag plockade ner och isär förgasarna inför förra sommaren och gjorde rent dom. Tänkte inte då på något som skulle kunna vara dessa strypbrickor.

Mvh Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dem med förgasare har ej någon strypbricka,då får du byta hela förgasarpaketet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.bengansmotor.com/

han har krysskilar eller wodruf kilar som är försjutna som ändrar tändningen kolla med han tro runt 100kr kostar dom... vet iaf han har en par olika gradtal på dessa (till arctic snöskotrar)

men han tar nog fram en kil billigare än vad boxen kostar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...