Gäst Patrik Postad 28 Juni , 2004 Hej! Har problem med läckage i min Compis 28. Har fått länspumpa c:a 8-10 l vatten i veckan sedan sjösättning. Har kollat alla genomföringar och där är det torrt så läckaget kan inte komma därifrån. Det kan heller inte vara regnvatten då det är lika mycket vatten i båten trots att det inte regnat något. Har även checkat av propelleraxel och där är allt torrt och fint. Funderar om det kan vara från kölbultarna eller skarven mellan köl och skrov. Någon som har erfarenhet av detta eller har kännedom om brister i konstruktionen på Compis 28 samt hur man kan åtgärda detta. Tacksam för hjälp och råd /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 28 Juni , 2004 Lägg ut toapapper vid alla genomföringar samt kring kölbultarna så är det ganska lätt att se var det lägger. Glöm inte rodergenomföringen samt loggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pabob 0 Postad 28 Juni , 2004 Ska prova det. Om läckaget kommer från kölbultarna eller från skarven mellan köl och skrov, hur ska man fixa det? Måste hela kölen tas bort och tätas om eller kan man lösa det på något annat sätt? /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 29 Juni , 2004 Jag har aldrig behövt göra det själv, men den risken finns. Annars tror jag att man kan dra åt bultarna och skära ett spår med en rondell i skarven mellan köl och skrov och fylla det med Sikaflex. Fast kolla med någon som har gjot detta förut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Apollo11 0 Postad 30 Juni , 2004 Hur var det förra året innan du tog upp båten för vintern? Är detta ett helt nytt problem? Hur sjösatte du (gäller givetvis upptagning förra hösten också)? Med kran 2 st stroppar, kan dessa ha orsakat någon skada? Jag tror redan att du titta på de ställen där du ev har servat och misstänkt själv. 8-10 l vatten på en vecka låter mycket men är bara 1ml/min om jag räknade rätt, alltså knapp så det syns. Använd hushållspapper eller toapapper vid alla tänkbara ställen enl föregående inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Apollo11 0 Postad 5 Juli , 2004 Hur går det? Hittat någon läcka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pabob 0 Postad 7 Juli , 2004 Har idag torkat bort allt vatten och lagt ut fint papper över kölbultar samt försökt dela in båten i tre delar, för- akter och mitt för att se om jag kan lokalisera vilken del av båten läckaget kommer ifrån. Förhoppningsvis kan jag dra några slutsater av det. Ska ut igen i morgon och då får jag se hur det gått. /patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst guest Postad 9 Juli , 2004 Kan det komma från motorn? Kolla avtappningskranen samt kylslangar. Toan är ju ett annat mysigt ställe som kan läcka..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pabob 0 Postad 9 Juli , 2004 Har varit inne på om det kan komma från motorn eller kylslangar men har inte kunnat hitta något läckage där. Har i alla fall nu lyckats avgränsa vart det kommer ifrån och det är inte kölbultar eller skarv mellan köl och skrov (lättnad). Droppet kommer akterifrån och jag misstänker nu att det kan vara från propelleraxel trots allt, alterntivt från hydralmotron som sitter under durken i sittbrunnen. Med lite fortsatt detektivarbete ska jag nog hitta läckaget och till sist kunna åtgärda det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pabob 0 Postad 19 Juli , 2004 Har nu hittat läckan! Första dagen på en tvåveckors-tur gick det hål vid infästningen av det rör som propelleraxeln löper igenom. C:a 2-3 liter vatten/minut forsade in i båten. Tur i oturen var att jag var i en naturhamn inte mer än 20 sjömil från hemmahamnen när det upptäcktes. Efter provisorisk tätning av hålet (c:a 1 cm2) lyckades vi minska vattenflödet och kunde seglande under hård länspumpning ta oss hem igen. Båten är nu avmastad och ligger på land i väntan på reperation. Räknar inte med att det blir någon mer segling i år :-( Tack för alla råd och tips som jag fått. Hoppas alla båtägare får lite sol och värme på den sommar som är kvar så ni får njuta av båtlivet. /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jojje Postad 4 September , 2004 Hur har det gått med lagningen av läckaget? Jag har själv en Compis 28 med ett läckage från det stället som du angett, dock är det på en droppande nivå än så länge... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pabob 0 Postad 12 Januari , 2005 Hej! Min läcka är lagad under hösten. Har dock inte sjösatt ännu så jag vet inte om allt är 100% tätt ännu. Men det ser bra ut och jag väntar med spännning på sjösättningen... Såg att du också hade läckage. Det behöver inte vara så allvarligt som för mig men du bör se över packningen mellan hydraulmotor och kåpan till propelleraxelröret. Då du ändå håller på och allting är nedplockat är mitt råd att byta spännstiften som sitter i skarvröret mellan propelleraxel och hydraulaxel. Observera att det ska vara syrafasta spännstift, vanliga rostfria duger inte. Jag hade otur då mina spännstift satts dit för dåligt av tidigare ägaren och lossnat från skarvröret. När jag sedan körde motorn slungades dom ut mot innerväggen i kåpan till propelleraxelröret och skar sönder den innifrån. Har du problem med läcka och du misstänker att det kommer från axeln är det lika bra se över detta då du pysslar med vårrustningen. Det var lite bök att få isär prylarna men det gick till slut. Jag har andra trådar där problemet beskrivs mer ingående. Min båt är utrustad med Farymann och hydraulmotor från Volvoflygmotor. Hur konstruktionen är för Sundstrand hydraulmotor vet jag inte. Shipman 28 förbundet har dock ritningar för båda under tekniska tips. /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pabob 0 Postad 6 Juni , 2005 Efter sjösättning och en antal härliga vårseglingar kan jag äntligen andas ut; Lagningen håller, mina problem är lösta och allt fungerar hur bra som helst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olof_M 1 Postad 7 Juni , 2005 Skönt att höra att det slutade väl. Riktig rysarläsning får jag säga. Själv upptäckte jag läckage vid avfärd från sjösättningskaj till hamn (ca 4M) Inte roligt, men det visade sig vara vacuumventilen till motorn som sprutade hej vilt. Ny psckningssats, så var saken biff! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser