Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Gäst

Vilken grundfärg till vc17?

Rekommendera Poster

Gäst

Hej!

Jag har en liten skada i botten som nu stått och torkat ur hela vintern.. Den går igenom gelcoaten. Botten är målad med vc17. Har fått höra att jag kan spackla upp skadan med glasfiberspackel sen grundmåla med någon tät bottenfärg innan vc17 stryks på? Vad ska jag använda för färg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle spackla upp med International Water tite som är gjord för att vara under vattenlinjen, sedan grunda med Vc-Tar eller Gelshield 200, sedan lägga på en skvätt VC 17 bottenfärg .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man bör inte använda något annat än VC Tar2 eftersom lösningsmedlet i VC17 skall binda i VC Tar2. Lägg på 5 lager VC Tar2 för att få ett vattentät skickt av grundfärg. Håller med om spackelval.

/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Hur är VC Tar att jobba med? Har hört att den är eländigt svår att slipa, stämmer det? (Eller är det ryktet kvar från tiden då det var tjära i VC-Tar?)

Jag har spacklat kölskador med water tite, behöver jag någon primer innan jag lägger på VC17?

På de ställen där det bara är glasfiber, måste jag ha primer innan VC17 för att få det att fästa? Finns det något annan primer än VCTar som jag kan använda?

Jag är alltså inte orolig för vatteninträngningen, det jag bryr mig om är 1)att botten ska bli slät och 2) att VC17 ska fästa.

Mycket tacksam för snabba svar!

Senast ändrad av Xtrimmer | 25 maj 2009 | 15:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...