Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
xtrem66

Sova i båt

Rekommendera Poster

Hej där! Hoppas någon kan hjälpa mig med en fundering jag har. Vi är i stånd att köpa en snipa. Tror att det lutar åt saga 20. Jag läser ofta annonser där det är bäddbart för 2, 3 och 4 pers i båtarna. Men hur bäddar man?? Med vad?? När jag tittar på bilderna så ser jag visserligen att det ska gå att sätta dit en skiva fram. Men var är den??? Och så ska man väl ha en dyna extra?? Är det så att det fanns en gång men har kommit bort med åren? Eller ska man bygga en själv???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns bara ett svar; titta på många båtar, se hur det är löst i just den båt du funderar på att köpa. Båtägare är individualister och deras båtar också. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir lite mer camping i små båtar, icke att förakta.

I en Thorelljolle av bamseformat som vi seglade med några år hade en plan durk 2 m bred. Där rullade vi ut vanliga ganska tunna skumplastmadrasser och sov bra på. Om man rullade dem hårdast möjligt så rymdes det 5-6 st under fördäck. Mycket bättre än liggunderlag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mellanläggskivan brukar i alla fall jag gömma under dynorna när den inte används. Och det skulle jag nog göra i en eventuell annonsbild också - det ser ju så stökigt ut annars. Extradynan brukar jag sätta som ryggstöd någonstans i kabinen när den inte används. Också för att det ser så stökigt ut om den bara ligger och skräpar... Flört

Jag vet inte hur vanligt det är att skivan eller dynan kommer bort – hittills har de funnits med i båda båtarna jag köpt – men skulle de vara väck är det ju en enkel sak att såga till en ny skiva och måtta till en kudde, om du gillar båten i övrigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken bra sida detta är... Jag har inte skrivit här tidigare..Men dock läst en hel del..

Tack alla som svarar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller bäddningen, bukar vi köra med vanliga underlakan och vanliga täcken i påslakan. Om jag seglar lite längre fram på hösten kan det bli sovsäck.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oftast så försöker man väl få bort och gömma skivor under eller bakom någonting.. dynor blir till ryggstöd osv. Precis som i en husvagn så kan man även i olika båtar, fälla ner bord och göra dem till liggunderlag.

Själv när jag är ute så använder jag vanliga lakan och täcken och precis som här ovan så åker sovsäcken fram när det blir kallare..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säger som jag alltid gör, köp större. Saga 20 är jättemysig att tuffa runt med en solig dag i närområdet, men att bo i den är ingen höjdare. Köp några fot större, snipor är oavsett storlek billiga både i inköp och framförallt i drift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tips är att köpa lakan med viss syntet inblandning tex  IKEAs sömning  Det blir inte likta fuktiga och torkar fortare.  Dynor kan vara lite tunna men med ett liggunderlag under så slipper man genomslag. om man ska ha en 20 fotare eller några fot till tex en Myra 21 eller 22 eller t.om en 24 fotare är väl en smak och pengar fråga. För enstaka nätter har det not ingen större betydelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...