Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Jernevid

Båtval för Vättern

Rekommendera Poster

Jag är på jakt efter en bra DC för lite dagsturer på Vättern. Jag har kikat på Askeladden 605 explorer, Bella 620 DC, Ryds 620 DC, Yamarin 6110 samt Uttern D55. Jag tycker det är mycket svårt att välja bland dessa och vill ha en båt som kan klara den nyckfulla och grova sjö som inte allt för sällan är ett faktum på Vättern. Räcker det med 115 hk fyrtaktare på dessa båttyper eller skall jag sikta in mig på 135 - 150 hk? Tar tacksamt emot synpunkter, då det med stormsteg går mot ny båtsäsong Glad 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

På västkusten kör jag en Yamarin 6420 med en F200 yamaha. Funkar väl hyfsat, bättre än de flesta av de båtar du nämner i sjön. Men en båt på ca 6 m längd har sina uppenbara begränsningar i hög sjö, speciellt om du vill köra i planande fart. Ju större bottenvinkel desto bättre, balans i längsled är också viktigt. Dock drabbar en djup v-botten bränsleförbrukningen/kraftbehovet, båda ökar. Om jag förstått det hela rätt så har du en ganska krabb sjö, (kort avstånd mellan vågtopparna i förhållande till vågornas höjd), så det blir svårt att kunna köra i planande fart med stora våghöjder. På västkusten går det bra att hålla 18-25 knop i 3-4 m höga vågor med ovanstående båt. Det förutsätter dock att du kan hantera gas och ratt...!!

I ditt läge hade jag utan tvekan tagit Yamarinen, den har också slagit alla av de båtar du nämner i båttidningarnas tester vad gäller sjöegenskaper.

/ A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en Orrskär 27:a  i vättern, kanske inte dirket en sån båt du tänkt  dig , men en himla bra och trevlig båt som passar kanon i vätterns vatten och väder, tro mig vi har testat den i många olika väder situationer och vågor, SkrattandeNurse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har allt tittat på Yamarin 6420 och det är en fin båt, men den kostar något mer än vad jag hade tänkt mig. Skulle gärna hitta en båt för upp till 250 KSEK.

Vättern är ju ganska speciell i sin södra del och det vore toppen om fler med båtar just där kunde komma med sina reflektioner och erfarenheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En snipa passar bra i Vättern. Det går ändå inte att dra järnet i krabb sjö. 5 knop töff töff. Ljuvlig musik för den som inte orkar segla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kör med en Askeladden 605 Explorer på västkusten. Helt nöjda med båten så som vi använder den. Det som gäller är utflykter och då vinner Askeladden på sittbrunnen och att man sitter tre personer direkt bakom vindrutan. 150 optimaxhästar gör att vi kan vara 6-8 personer utan problem. Svara om du vill ha mer info så skickar jag gärna ett mail.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...