Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
dykarkalle

Ekolod / Fishfinder

Rekommendera Poster

Tänkte skaffa mig en ekolod/fishfinder, typ navman 4430 eller garmin fishfinder 90 år det bra?

Funderar om dom har det man behöver,jag har aldrig haft båt förut så jag vet inte vad man bör ha.

Vill inte köpa en till till hösten för att man köpte för dålig ibörjan.

Finns det andra förslag i den prisklassen, och törs man köpa beg, med tanke på givare mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu har både Erlandssons och Seasea kampanjer så jag tror du nog kan hitta något bra nytt för en billig peng.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med Gramin 140 o är mycket nöjd. Tror dom kostar runt 1200 nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På din fråga vad ska man ha bollar jag tillbaka till dig: Vad ska du ha det till?

Är det för fiske, eller är det djupinformationen du är ute efter?

Vill du bara se djup så kan du i princip välja vad du vill. Ska du ha det till (seriöst) fiske så kommer en råga till: Vilken typ av fiske? Trolling efter fettfenor eller leta ställen där gäddan o abborren kan tänkas stå? Jag ställer själv lite större krav på upplösning om jag ska ha lodet för fiske än om jag bara vill se hur djupt det är. Färglod är också att föredra i fiskesammanhang. Utveckla ditt behov så ska vi nog kunna guida dig vidare i djungeln. För det ÄR en djungel. Vill du t.ex att lodet ska kunna kommunicera med en PC via NMEA eller är det inte aktuellt? Har du en liten båt där utrymme är en aspekt, eller får du plats med en lite större enhet?

Att köpa beg lod innebär väl inte nån större risk än att köpa annan elektronik begagnat, men som du sa i din näst sista mening: Man vill ju inte köpa ett till i höst för att den man köpte först inte var lyckad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte ha den för att kolla djup, och hitta lite fisk så barnen kanske kan få något på kroken, annars är jag ingen storfiskare men kanske kan bli om man får fisk någon gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, egentligen kan du använda vad som helst. Se bara till så du inte fastnar för en modell med mindre display är 5. Det finns ju en hel del billiga lod med 3.5-displayer, men då är jag ganska säker på att du hamnar just där du själv befarar,,, i affären till hösten igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...