SweetChili 0 Postad 16 Mars , 2009 Har en Joker S30 från början av -70 talet där gelcoaten på däcket är på väg att ge sig (glasfibern lyser igenom och lite småsprickor). Tänkte måla om och funderar lite på val av färg (halkfärg är inte nödvändigt). 1. 1 el. 2 komponent? 2. blank, halvblank el halvmatt? Är det någon som har några erfarenheter? Jag har tänkt att sprutmåla. mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 16 Mars , 2009 2-komponent håller bättre. Halvmatt, dels för att det är snyggare och dels för att det är behagligare att se på när solen ligger på. Personligen så tycker jag att det är snyggt med gråa däck, mend et är ju en smaksak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Mars , 2009 Varför är inte halkfär nödvändigt? Om du halkar på däcket - det räcker med en gång om det vill sig illa. Jag har målat däcket på ett par båtar med Interdäck http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=459&artname= Applicerade med rulle. Enkelt snabbt och bra. Målade med grundfärg under. Att spruta ger ju mycket kringarbete - täckning. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 17 Mars , 2009 Viss finns det finkornig sand att blanda i färgen så att det minskar risken att halka av däcket? Borde inte vara så dyrt och ökar säkerheten avsevärt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 17 Mars , 2009 Har man grovt mönster i plasten borde väl det räcka som halkskydd? Tvåkomp, ja. Grått är snyggt. Halvblankt reflekterar inte solen så förbenat, man slipper bländas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 17 Mars , 2009 Det är inte enklare och snyggare att limma på halkskyddsmattor i lämpliga bitar, som Treadmaster eller TBS? Det blir bättre halkskydd än någon färg och de bryter upp stora ytor i annars samma färg. Skall du måla skal du absolut använda 2-k polyuretan. Stor skillnad i slitstyrka och slagtålighet jämfört med 1-komp. Men vilket jättejobb - skall det göras ordentligt och snyggt måste alla ju beslag, förnster, luckor etc. monteras bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas_sundberg 1 Postad 17 Mars , 2009 Hej står i begrepp att göra just detta, håller på som mest att montera bort alla beslag (som dessutom skall bytas). Jag kommer att spruta på 2-komp International perfection (vit blank) och på vissa områden av däcket (där man går) kommer jag att blanda i Halkanix (sand) i färgen och måla på, detta skall sedan täckas med samma färg ett lager till för att snaden skall sitta kvar. Matt är kanske trevligare att titta på men smutsen fastnar bättre. En blank yta är lättare att hålla ren. Jag funderade ett tag på så kallad däcksfärg, en sorts gummi färg men International berättade att den är svår att hålla ren. det samma borde gälla för duk, antagligen därför som den alltid tycks vara grå - i min menning inte så snyggt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 17 Mars , 2009 Jättejobb var ordet. Jag gjorde det förra våren. Miljarder beslag, mantågsfötter, grabbräcksbultar, rufflucksskruvar,röstjärnstäckbrickor, ventilatorer...skruvar, skruvar, skruvar Enda gången jag upplevt att min 18-fotare känts som en stor båt. Ett tips bara, måla inte med Internationals enkomponent. Jag gjorde det helt enligt anvisningarna. Slits ner på ett par säsonger. Men fint blir det så länge det håller. http://storgatan.info/rawan08.JPG Fair winds, Leif, Gbg http://oceanplurra.blogspot.com Senast ändrad av leleif | 17 mars 2009 | 17:21 Senast ändrad av leleif | 17 mars 2009 | 17:22 Senast ändrad av leleif | 17 mars 2009 | 17:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 17 Mars , 2009 Detta kanske kan vara något? Krisen i båtbranschen sänker inte Treson Teak. Tvärtom. Företagets framgång bygger på teakliknande plastdäck. - Kopian har många fördelar, säger styrelseordförande Hans Eriksson. Korsholm Kim Åkerman jobbar bevisligen i båtbranschen. Han är anställd på familjeföretaget Treson Teak som specialiserat sig på att tillverka båtdäck och inredningar. Men är han snickare eller plastarbetare? - Hm, knepig fråga. Jag är väl en blandning av båda. Åkermans verktyg är snickarens men ribborna som han sågar och formar är gjorda av pvc-plast. För en lekman skulle sittbrunnsluckan mycket väl kunna vara av massiv, äkta teak. Den sträva ytan ser ut som teak och känns som teak. Bara lukten avslöjar fusket luckan luktar plast. Överst: en mjukare, millimetertjock hinna som går att bearbeta med sandpapper. Underst: en hårdare mix av pvc-plast eller vinylkomposit. Namnet på råvaran, Aikona, betyder det är inte. Med andra ord: det är inte teak. - Även proffsen brukar ta miste, säger försäljningschef Ronny Eriksson. Treson Teak är ett ungt företag: produktionen kom igång i slutet av 2005. Knappt tre år senare sysselsätter man fem personer på heltid i en 600 kvadratmeter stor hyreshall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 17 Mars , 2009 Hej ! Italnordic på Orust säljer en matta som man limmar på ytan. Tror att den kallas TBS finns i massor av kulörer och anväds flitigt på kappseglingsbåtar. /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser