Hustler 0 Postad 16 Mars , 2009 Hej! jag håller på o försöker få fart på ett ekolod (Humminbird Wide onehundred) med en givare som saknar själva kontaktdonet. I höstas testade jag ekolodet i båten genom att helt enkelt stoppa in sladdstumparna från givaren i kontakten på ekolodet, då fungerade det och det verkade visa rätt djup. Nu har jag borrat ett hål i ekolodets baksida och dragit ut kablarna som ska gå till givaren o monterat dit en ny kontakt, nästa steg är alltså att montera en kontakt på givarkabeln och då undrar jag om den fungerar åt båda hållen? Nyss testade jag ekolodet i badkaret, (väl medveten om att det är förlite vatten och fel på alla sätt o vis) då visade ekolodet allt mellan 8 och 24 meter oavsett vilken av kablarna jag stoppade i vilket hål. Givaren fungerade alltså men angav fel djup, vilket mycket väl kan bero på att signalen studsar omkring åt alla möjliga håll i ett badkar. Frågan som jag nu lyckats göra väldigt lång är alltså: Spelar det någon roll vilken av polerna på givaren jag ansluter till vilken på ekolodet? (funktionsmässigt och om det kan vara skadligt för givaren med felaktig anslutning) Senast ändrad av Hustler | 16 mars 2009 | 20:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 Mars , 2009 Vet tyvärr inte om polerna spelar roll. :-( Att testa ekolodet i badkaret lär göra det helt förvirrat. Det får ekon överalltifrån. Som du just märkte. :-) Det enda är att testa i båten. Fyll en plastpåse halvfull med vatten, lägg på botten på båten och ställ givaren på påsen. Då får du bra kontakt och borde se vettiga värden. Det måste förstås vara den yttre botten med direkt kontakt med vatten på andra sidan. Jag skulle montera ekolodsgivaren i en plastkopp med vatten fast-tätad mot botten med sikaflex. T ex ett avloppsrör lagom snedsågat. Inga hål i skrovet, ingen risk för läckage. Senast ändrad av Anders_St | 16 mars 2009 | 22:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 16 Mars , 2009 Ja att badkaret var dåligt visste jag från början, med vad gör man inte =) det verkar vara relativt stark ström till givaren så jag är lite orolig att det kan var skadligt om det går åt fel håll Båten/båtarna ligger fortfarande på land tyvärr =( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 16 Mars , 2009 Visst går det att köra på torra land, fast lodet kommer att visa ca 5 ggr djupare. Exakt hur mycket felet blir beror på skillnaden i ljudets hastighet i luft kontra vatten. Det går snabbare i vatten. Jag kör från golv till tak och får ca 12 m djup, samt multiplar. Att köra i badkaret går inte, det är för grunt. Ljudhastigheten i luft är ca 330/350 m/sek i vatten ca 1500 m/sek, hastigheten är temperaturberoend. Tror inte att det spelar någon roll hur du kopplar. Kabeln till givaren bör inte kortas av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 16 Mars , 2009 Mitt ekolod visar ingenting om jag kör det i luften. så det finns inget plus och minus på en givare? varför bör man inte kapa kabeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Mars , 2009 Man sk nog inte röra kabeln och korta den. Det är ju frågan om korta pulser och kan vara så att systemet är avstämt med en viss kabellängd för att det ska bli rätt svar. Pulsen får kortare längd att gå om kabeln kortas. Vad jag vet så är det piezokristall som är både sändare (vibrator) och mottagare (mikrofon) och den har ingen polriktning normalt sett. Det är mycket höga spänningar såg jag när jag lagade mitt ekolod. Flera hundra volt i pulserna till givaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 17 Mars , 2009 Vet inte hur det är med kabellängd, borde inte vara så farligt för Lowrance säljer förlängningskablar som är ett par meter. Det är ju ett annat märke så det kanske funkar annorlunda vad vet jag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Mars , 2009 Jag sålde en gång en kabelfelsökare som funkade med ekoprincip (kabelradar). Där sände apparaten ut en kraftig puls i t.ex en telefonledning och den studsade sedan mot ett avbrott eller kortslutning. Pulsens gångtid i ledningen kunde sedan åskådliggöras på en liten skärm med noggranhet på några procent. Jag hittade vid en demonstration ute i Stockholms skärgård ett hål i en luftledning som troligen var genomskjutet med hagelskott.Det var spännande när en tekniker från marinen (som skötte telefonlinjerna på öarna) reste en stege där jag hade pekat ut var felet borde vara och han såg hålet i blymanteln nån meter därifrån. Alla telefoner på linjen kunde höra alla samtal. Jag fick sälja ett instrument den gången. Men håller med om att nån meter inte borde ha så stor betydelse i detta fall då ju pulsens eko nu är ljudet i vatten som ju är himmelsvid skillnad mot hastigheten i en ledning. Men jag har sett i nån beskrivning att man inte ska förändra kabellängd. Det var nog i mitt eget ekolod som är ett Silva. Det har nog mer med avstämd svängningskrets eller likn att göra och akn vara multipla längder av nån våglängd för att gissa nån förklaring. Tillverkaren kan då sälja eller tala om vilka längder som passar. Som ytterligare en gissning säljer han nog helre än talar om vilken längd som passar att skarva. Testa går ju alltid och mäta djupet är lätt med ett snöre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 17 Mars , 2009 Jag tror inte kabellängden har så stor betydelse, men det spelar ingen roll för jag tänker inte kapa den ändå. Min fråga kvarstår dock om det finns någon plus och minus på en ekolodsgivare. Någon som vet?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Mars , 2009 Med största sannolikhet ingen plus eller minuspol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser