Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
Sobril

Ett jävla liv!

Rekommendera Poster

Ja, trots att jag är seglare själv så tycker jag inte om den stil som
många segelbåtsägare har!
Jag pratar om båten i hamnen / naturhamnen för natten.
Att det ska vara så svårt att binda upp fallen så att de inte slår i masten hela natten.
Ibland hör man hur någon själv inte står ut längre, utan är piskad att kliva upp, gå ut och binda om/ om rätt?
Att gnälla på motorbåtsägare är väl befogat många gånger, fast oftast inte.
Men slamret i master kan få vem som helst att börja gå bärsärk, så tänk på det i sommar. Det är ju det snart Glad

Eller vad tycker ni själva, stör det er?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh, jösses ja.  Jag bor ju på båten april-oktober som du vet, och i vår hemmahamn kan det vara ett j--la liv ibland.  Men där är jag ju hamnkapten och kan hota med en skitplats till nästa säsong Flört

Det är ett otyg, nästan värre än ungar i en jolle med motor som åker fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka från morgon till kväll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker med stroppar för mina egna fall och löser andras med öronproppar i öronen. Bonus är att jag då också slipper snarkningar och barnskrikFlört.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värst är det på våren när folk mastar på och sedan bara kastar sig hem utan att fixa riggen.

Den kan sedan stå och klappra i veckovis tills vädret är så fint att dom kommer ihåg att dom ju har en båt också.

Vi har faktiskt smugit ombor på grannbåtar och stramat upp fallen då vi inte stått ut. Men bara i hemmahamnen där vi känner dom förståss!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är skoninglös och klampar ombord på fullständigt okända båtar även i gäst- och naturhamnar. Med smällande fall eller lekkörning med utombordare har man per automatik förbrukat alla sina rättigheter till integritet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att man har rätt att få tyst i hamnen. Det är allas miljö och ingen har rätt att hålla grannar vakna av ren obetänksamhet som det säkert är.

Ingen kan göra nån skada genom att dra ut fallen från masten och få tyst på eländet. Det kan ju inte vara trevligt på den båten som väsnas heller. Om nu nån är ombord. Omtöcknade av kvällens fest sovs det ändå trots slamret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag står inte heller ut att vara på en båt med fallen slåendes i masten, därför lägger jag alltid ut fallen kring spridarna för att få bort dom från masten, man kan ju även dra fallen bakåt i bommen för att slippa att dom ligger mot masten o slår. men ofta är det ju alltid någon annan som inte har tänkt på att se till att fallen inte ligger o slår vilket är riktigt irriterande. dessutom kan jag tänka mig att fallen mår bättre på tid o längd av att inte ligga o slå mot masten så man sparar ju på fallens livslängd lika som att andra slipper bli irriterade när man ser till att det inte ligger o slår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har själv gjort det.
Men egentligen, är det inte fel. Kallas det egenmäktigt befarande/förfarande eller något sådant?
Man har väl inte rätt att klampa på en båt överhuvudtaget!!!! ? 
Om man har det och snubblar?
Kanske man kan anmäla ägaren för att inte ha sandat! Plockat undan snubbeltrådarna Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna ljudförorening är ju oftast (som ni redan påpekat) väldigt lätt att åtgärda. Jag har dock en fråga:

På min Maxi77 verkar det vara så att fallen slå INNUTI masten, så oavsett om jag drar bort dem från masten, binder och/eller spänner dem så blir jag inte av med oljudet.

Några tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla master är tydligen inte klädda på insidan, mina har något frigolitliknande.

Vad händer om du slackar fallen ordentligt då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju bussa hunden på dom Flört

Här var det mer liv! Saxat Från TT.

Det här är mycket allvarligt
Grisar skållades levande till döds på fyra svenska slakterier i fjol, enligt Livsmedelsverket. Det här är mycket allvarligt, säger jordbruksminister Eskil Erlandsson.

En fråga: Hur många slakterier kollade dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan fråga: Om du C&P fr TT kan man ju undra hur mkt svenska journalisten kan...

Mig veterligen är det svårt att skålla nåt icke levande till döds.

Skållades levande till döds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrattande Ja det är sant. Glad

Samtidigt, kom jag lite ifrån den röda tråden. Ja, liv som liv iofs?
Man slammer ock klanger i masten var det.
Det är mycket på ett spett.
Hur kan en mast-tillverkare göra master med innaniliggandes fall. Det ni, det ordet. Finns det Skrattande
Förstår ni vad jag menar? Nähä, då kan ni sluta läsa här.
Har för mig att någon la plastslang inne i masten med trådarna inuti dito.
Det kan ju vara ett sätt förstås.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med Alvarsson; hur får man tyst på slamret inuti masten? Har också en äldre mast utan skumfyllning längs maströrets insida, så ljudnivån blir rätt hög t.o.m. från el- o antenn-kablar ibland, i alla fall inuti båten. Kablarna är ju lite känsliga så det är nog inte lämpligt att spänna upp dem, för övrigt. Det gamla rådet att kleta in kablarna med lim etc vid montaget fungerar tyvärr inte, det fastnar ändå inte på en smutsig och oxiderad mast-innervägg.
Annars håller jag med om att slarvigt fastgjorda fall som piskar, mot mastens utsida vid lite blåst, är en styggelse. Dessutom en helt onödig sådan, eftersom det ju är så lätt att t.ex. dra ut eller snurra fallet/ fallena runt ett vant. Hur hårt man sen bör sträcka upp dem, för att de inte skall piska inuti masten vid olika vindförhållanden är fortfarande oklart. Detta trots 30 års sporadiskt experimenterande, oftast då under sömnlösa och regniga nätter då man ju annars är helt sysslolös.
Skrattande 
Någon fräsch idé ?? (förutom olika hörselskydd, alltså)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skulle ju inte jag kunna tänka mig att ha elkabel eller någon slags skumfyllning i masten. Om man nu måste det kan man ju montera spröt i lampligt material på sladdelendet. Masten ska ju vara krokig så att man behöver inte sträcka så hårt för att det ska sluta glappa. Annars rekomenderar jag riktiga fall i skalad dynema som av naturen är tysta.Oskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett klassiskt trick på kablar i masten är att dra fast bundband med jämna mellanrum där den långa änden får sitta kvar och spreta utåt åt olika håll och hålla kabeln mot mitten i masten, men fall kan glida fint förbi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Vet faktiskt inte varför jag inte testat detta innan. Det är definitivt värt ett försök... om jag inte lyckas lösa detta mekaniskt, vill säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och tack till Robbowich! Buntbandstrixet verkar enkelt och effektivt, borde nog hjälpa till att hålla även fallen lite lugnare !? Ska testa detta! 
Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...