Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
tuppen_ericson

ryds hajen vad klarar den.

Rekommendera Poster

Har köpt en ryds hajen 495 ht och har funderingar på att slänga på en 90hk.Obestämd

Har ni några funderingar kring detta eller erfarenheter  vore jag tacksam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara se hur du tänkt lösa det med tanken ?

Ska själv ge mig på att slänga dit en 90 hk nu i vår och fundera lite på tanken.En plast tank på 24-30 liter e ju inte mycket . Så jag fundera på en fast tank .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det Blir lösa tankar att börja med. Har dock givit det en tanke och funderade på att såga upp i aktern och trycka ner en form passad. Möjligheterna finns ju.

Du har inte funderat på ifall det är att ta i eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja kanske inte så många funderingar mer än att ja själv funderat på en 90hk sen 03 då ja köpte min,har ju haft min nåra år nu o fått lite erfarenheter av den så att trycka ner en fast tank i aktern kan ja säga är inte den bästa ide direkt då den är så lätt i fören.det här är ju ingen långfärds båt så du klarar dig med en vanlig dunk på 25l nån reserv lätt,tar mig själv ca 7 landmil på en dunk o hur ofta åker man så långt??har sett nåra till salu med 90hk så det är nog inga problem iaf,men med så lätt för kan han nog börja hoppa lite då du vill trimma upp fören för o få bästa plan tror ja,kan nog få lägga i lite vikter i facket under dynan framSkrattandeom du nu inte har en käring som sitter där frivilligt i värmenSkrattande.undrar du nått annat så bara fråga så svarar ja om ja kan.om du nyligen köpt den o inte testat den direkt i högre sjö så kan ja säga att den gillar inte vågor,min gör ca 27knop o då studsar det som helvete själv vid bara 2-3 dm våghöjd,behöver ta me fan nästan njurbälte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tror inte dom problemen löser sig av att trimma motorn rätt och se te att köra båten på röven räcker. Tycker du den slår i sjön hm måste testas. tycker botten vinkeln borde klara en del

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

grejen är det att man kan inte trimma ut motorn långt från aktern innan den börjar hoppa med fören o ja har bara 50hk på min,med denna skrovformen så trivs den bäst nästan då den överplanar lite som ja märkt,när ja köpte min så trodde ja ochså att den skulle gå bra i vågor men nej,i aktern så ser den skapligt v-bottnad ut men den plattar ut sig alldeles för tidigt fram mot fören,akterspegeln klarar säkert 90hk det är det med den lätta fören ja tror blir ett problem utan extra vikter fram,då han garanterat kommer att överplana med 90hk och det är då du vill trimma ut motorn som den kommer börja hoppa utan extra vikt i fören,90hk på denna båt o rätt propeller landar du upp mot 40 knop o det är väl denna skrovform kanske inte riktigt gjord för hehe,men kul är det o klämma ut max knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återstår att se. Jag lovar att återkomma efter test. Hoppas få i den i helgen som kommer. 

Är det någon som läser detta med lite erfarenheter eller andra ider får ni gärna skriva en rad. 

Mvh Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja min fundering var oxå att sätta en fast tank under mitten dynan fram såga ur och bygga en rostfri tank på 50-60 lite ... ´ tänkte att med den extra vikten fram skulle kompensera den ökade motor vikten från en 50 till 90 kh motor.. Klart bara när det e full tank då :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att ju mer vikt fram ju hårdare stampar den. Man har ju redan en ht där som tynger ner. Någon med en hajen utan ht kanske har en åsikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har ägt en Ryds Hajen sport -71:a i 14 år, det var den tidigare modellen som var 4.75 långx 1.75 (blev 4,95m 75-76 nångång) men med samma skrovform, den körde jag i ur o skur utan problem i nästan vilket väder som helst, men som sagt var i dåligt väder så var det lågfart som gällde, jag hade en 50 johnson från 74 utan PT på den men tyvärr så stämde inte nåt av dom 4 pinnhålen på han, det andra innifrån blev för in tiltat, det 3:e för ut tiltat , men jag föredrog det sistnämda för att få upp fören lite. en gammal 50 hästare var för vek att få upp i plan med tunglast, inga trimplan hade jag heller. men som sagt en båt som jag saknar för att jag blev tvungen att sälja den mot min vilja för 6 år sedan. För övrigt en av de snyggaste båtarna Ryds tillverkat, och den var från Harry Beckers ritbord. Fanns i öppen version, Sport med vindruta o fördäck(typ 1010) och Ht version, ett antal tillverkades också med AQ B18/100 drev, men på bekostnad av lite utrymme i aktern, idag ett samlarobjekt åtminstånde dom tidiga versonerna.

Måste tillägga att mina resor företogs i norrabottenhavs kusten utan skyddande skärgåd till min sommarstuga 3-4 distans ut, så nog har den funkat bra i relativt sjögit väder, hade planer på en 70:a johnson men hann inte, den skulle varit perfekt på min båt, så en 90hk på din borde funka utmärkt, men som sagt var kör med förstånd så gaå dom flesta båtarn bra.

lycka till

 



Senast ändrad av wetallt | 20 mars 2009 | 13:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett bra inlägg. Låter fortfarande som att det ska bli intresssant test.

Motorn blev min idag och monteras i morgon sen får jag hoppas på hög vatten så båten kommer i sjön.

Pås

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så blev det någon tur i dag ???? e ju nyfiken på resultatet Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp.Spikade dit motorn och fuskade dit allt lite snabbt och lätt. Sen var det bara att fylla luft i däcken på trailern. Tjoff sa det så hittade vi inte den skit ventilen mer. Fuck trixade ut traliern och sket i luften. Ner till vattnet och i med båten. tilten var kass så vi kunde inte trima ordentligt. Ja den hoppade lite på halv gas, vid lite upptiltat men på lite mer gick den fint och fullt spett gick den riktigt bra, inget hoppanda. Vikt fördelningen var allt bös bak i båten.

 

Fin tur helt enkelt. Ska ut en sväng i morgon när det e ljust. 

Fråger på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu funkar tilten och förgasarna renoverade. En packning på varje förgasare som svält och orsakat risig gång på låg gas. Tänd länkage som vart sönder vibrerat och get fel inställning. Nu gjorde den max 71km/h Varv? Hoppade inget tog sjön bättre i nästan full fart än låg. Var även ute i gammal sjö/dyningar vi åstol där den visade att den tog sig fram bra och säkekert även fort och sportigt. Nöjd med ett stort leende. Nu väntar varv kontroll och eventuellt annan propp.

Mvh tuppen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har erferenhet av vad den här båten bör dra l/distans. Det är 90graders v4 tvåtakt med vanliga förgasare. Johnson 90 hk. Man kan ju få den att dra hur mkt som helst men vad tror ni man kan få ner den till. Tacksam för alla svar. Mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kommer ha samma spec/motor  och båt som dig så jag e oxå ganska nyfiken. E en bra stund innan min hamnar i vattnet tänkte måla om hela båten innan sjö sättning plus ge motorn en liten service/omlackning osv ...

Du får gärna lägga upp lite bilder på båten med motorn på och gärna lite bilder på hur den ligger i vattnet ..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute en tur i lördags. Ute i rännan dog motorn och vi fick paddla 1tim eller mer in till en liten ö. Där blev vi räddade av en kille i en kajak som hade numret/namnet till en snäll trevlig man på ön breve. Fick skjuts hem och hämtat bäste båten.

post-25071-1394235843,8982_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var power packen som tvär dött. En teori är att kondensatorerna torkar i tändmodulen och den slutar fungera.. Har någon annan en bättre teori. Bytte och nu kår hon som en klocka igen..

post-25071-1394235843,9537_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj så fint det ser ut ... Nu e man sugen på havet ännu mera .kommer hämta hem båten från vinter förvaringen i påsk sen blir det att jobba dag och natt och slipa ner o måla om .Och hoppas att man i mitten av maj ska kunna lägga i båten och njuta ... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var en bra fråga har glömmt, det enda man kommer ihåg så e det den gröna hemska klädslen över allt :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja undrar lite efter va som hänt mig hur det gått för er som bytt motorer överstigande 10% på blåskylten.min gamla 50a mariner gav upp i juni med härligt lager knack,tänkte då fläska på med större motor när en ändå skulle byta o köpte en 115 evinrude 97a till min hajen,var glad ända tills ja ringde länsförskingringar som sa att ojojoj va den va för stor för min lilla haj o ja fick inte försäkra längre.men lite tur hade ja då firman ja köpte motorn hos tog den tillbaka igen då ja berätta va som hänt.

har funderingar på o köpa motor hos marin o fritid,är det nån här som känner till dom o om dom är bra o har garanti på beg motorer?? 



Senast ändrad av whiskymannen | 19 juli 2009 | 16:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Hajen förra sommaren mest för att moroten var fin, en Mercury 60 ELPTO från -04. Båten såg värre ut än f.n. men jag gjorde en snabbmakeover innan ja stoppa na i sjön. Sydde nya dynor och målade invändigt, drog ny el och lite annat smått och gott. Var helnöjd med båten och beslutade att fortsätta renoveringen nu under våren -10. Så i år blev det hellack och svetsa en egen fast tank i rostfritt på 50 liter samt nya fönsterlister, ankarhållare på akterspegeln för att spara utrymme i båten samt en egentillverkad ankarolina i alu. vidare återmonterades en ny vindrutetorkare då jag märkte att det inte var kul att nattnavigera i spöregn. Ekolod samt tankmätare har även satts i samt nya stolar och en båtvagn fick tillverkas då den gamla skickades med en gamla båten.

 

Nu är det bara att sjösätta!

Min båt gör 31 knop med 60 hp och går väldigt fint i sjön, men som tidigare nämts lite studsig i motsjö pga det flata skrovet.

Bild innan och från förra sommaren, fler bilder kommer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter förra sommarens snabbrenovering! Kan komma fler bilder om så önskas från i år!?

 

post-10014119-1394236320,0866_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

31 gps knop? Eller trycklogg? Vart la du tanken?

Logga min igår och toppa 39,8 garmin gps knop.

 



Senast ändrad av tuppen_ericson | 21 april 2010 | 21:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

31 garmin gps-knop och kompisens logg. Jag lade tanken under vänster akterdäck, måttanpassade den så jag fick använda skohorn för att få in den, men de vart kanon, ett tanklock genom däcket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei,

   jeg har en  Hajen HT med en eldre Mercury 50 på - noen her som har erfaring med korrekt propellstørrelse til denne?

 

Har to propeller som fulgte med båten, men de er ikke like. Den jeg har prøvd mest gir ca 20 knop med liten last, synes dette høres litt lite ut. Motoren har power-trim. Noen tips til korrekt propell?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...