forgus31 139 Postad 16 Mars , 2009 Jag vill gärna slå ett slag för gribfiler! Ibland vill man vindarna under dagen, eller för några dagar framåt. I Göteborg t.ex går man ibland kanske man tänker sig över till Skagen, Läsö eller Kristiansand. Är det över helg kan det vara avgörande om man ska hinna hem, vilken vindriktning och styrka som blir trolig. Långfärdsseglare brukar ladda ner gribfiler och jag har tyckt detta verkat lite jobbigt och att man är tvungen att ha kortvågsradio ombord. Nu när de flesta har PC ombord och kanske även mobilt bredband är detta ingen extra kostnad och mycket enkelt att få till. Tyvärr är det dyrbart att ansluta i annat land med det mobila bredbandet, men för kustsegling i Sverige duger detta gott. Man har också mäjligheter att ansluta till lokalt trådlöst nät i vissa hamnar. Gå in på grib.us och ladda ner programmet. Det tar bara några minuter och sen har ni mycket fina möjligheter att planera sin tur med avseende på vindarna. Jag tycker det är fantastiskt att ha fått detta utmärkta hjälpmedel. Garanterar att ni kommer att bli positivt överaskade när ni får ner vindar för 6 dagar framåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Mars , 2009 Det blev lite knäpp text men jag kan inte gå in och redigera. Men ni förstår nog vad jag menar ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 17 Mars , 2009 Kan bara slå ett slag för GRIB.US. Har använt denna möjlighet i 2 år och den är nog mitt första val vad gäller väderprognoser. Det är ju inte bara vindar utan också förväntat lufttryck och nederbörd som man får i princip timme för timme i 6 dygn framåt. Träffsäkerheten har varit mycket, mycket bra i både stockholms skärgård, öresund och kring Rhodos förra säsongen där jag använde tjänsten som ju även är gratis. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 17 Mars , 2009 Överlägset bästa kommer alltså här.http://62.148.188.51/Downloads/tabid/56/Default.aspx Vädret i din PC. Lots of great features, clear graphics and direct access to the GRIB.US servers. Ugrib allows you to view our data directly on your own desktop. Ugrib gives you the full power of GRIB weather data without the technical difficulties. Download data at the touch of a button and see it displayed instantly without any configuration. Ugrib is 100% FREE to download and use with no time limits or other restrictions ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser