elfanomad 8 Postad 16 Mars , 2009 Hejsan. Jag håller på att renovera upp färskvattensystemet resp. sjövattensustemet men har en liten undran om vad ni anser om två kranar system eller en kran (blandare)? Ser att många har två kranar i sin båt (dock uppdelat på kanske varmt och kallt) men en kran borde väl funka kalas? Det enda som kan vara nackdelen är att man får spola lite innan man får det man väljer, ligger lite vatten i kranen av någon av sorterna. Vad tycker ni, vad är smyggast resp. mest praktiskt? Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 16 Mars , 2009 En bild till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 Mars , 2009 Ska du ha varmvatten i båten så skulle jag sätta in en blandare! Då får man den temp man behöver för tilfället; lagom varmt för händerna; max hett för att diska etc.... Har själv blandare nr 2 i båten. Plus en separat sjövattenkran. Fungerat bra sedan 2002. Senast ändrad av Anders_St | 16 mars 2009 | 16:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 16 Mars , 2009 Jag har tyvärr inget varmvatten i båten, men man kanske ska fixa det i framtiden...hm. Tänkte att man skulle ha en blandare som kör både färskvatten resp. sjövatten. Man får dock se upp så man inte dricker ur fel vred :-) Man kanske kan komplettera senare med en egen kran för just sjövattnet. Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 Mars , 2009 Jag skulle nog ha separata kranar för sjö och färskvatten. Med en blandare är det bara en (mkt kort) tidsfråga innan man kokar te på sjövattnet. :-) Det är ju en kostnads fråga; men om du ska bygga om så sätt in en blandare direkt för det blivande varmvattnet? (Glöm inte att plugga vv-röret i så fall. Råkar man öppna båda kranarna så smiter vattnet ut bakvägen annars.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 16 Mars , 2009 Hehe, ja det kan nog bli lite jobbigt om man bjuder sambon på halvdassigt kaffe...hon blir så otroligt arg:-) Det som kan tänkas vara fördelen med endast en blandare är att det tar inte så stor plats jämfört med två kranar plus att det är lite snyggare. Men men....håller med dig Anders, det kan nog vara på sin plats att köra skilda kranar då det går ev. lättare att hålla reda på vad som är vad. Aha, bra tips. Visste inte att vattnet kunde krypa bakvägen i en blandare. Man lär sig alltid något nytt:-) Kanske har tips på bra/billiga blandare? Såg att en del kan ramla på upp till 6-700 spänn på båttillbehörs firmor. Utsugare! Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 16 Mars , 2009 Jag köpte en engrppsblandare på Jula eller Bauhaus för runt hundralappen. Den fungerar fortfarande bra efter 4 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 17 Mars , 2009 Toppen att man kan köpa blandare varsomhelst! Är inte sugen på att sätta in någon av de jag sett i båthandeln hittills. Nu blir det resa till IKEA, Bauhaus, Jula, Rusta............. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 17 Mars , 2009 Det skall vara separata kranar/blandare för sjö resp färskvatten. Det är naturligtvis ett problem om man dricker sjövatten men det allvvarliga problemet är att man kan fä inblandning av sjövatten i färskvatten systemet om man kör samman systemen vilket innebär att det kan bli bakterietillväxt i färskvatensystemet och färskvattentanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 Mars , 2009 Engreppsblandare är praktiskt, men känsliga för frostsprängning under vinterförvaring. Nog bra att inte köpa en för dyr. Man gör sitt bästa och blåser ur systemet med tryckluft (lågt tryck) inför vintern. Går den billiga blandaren sönder i alla fall så kan man rycka på axlarna och köpa en ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 17 Mars , 2009 Nu fick du mig att tänka till. Klart att det borde vara separata blandare, det var ju det där med att vattnet kunde åka bakvägen i blandaren. Men jag tror nog valet blev rätt enkelt, det blir en blandare (varmt/kallt för framtida bruk) och sen den separata kranen för sjövatten. Biltema, Jula m.m. har den där enkelkranen för någon hundring. Antar att det är samma typ som seasea,bryggan har i deras sortiment? Varför betala mer för samma pryl. Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 17 Mars , 2009 Jag har en blandare med två vred, ett för färskvatten och ett för sjövatten. Funkar utmärkt. Känns dumt att ha en engreppsblandare som blandar de båda. Jag tror inte risken att ta fel kran till kaffevattnet är så stor. Tar du av misstag varmvatten hemma istället för kallt? Jag gör det inte. //Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser