Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Jole

Gelcoatspackel, arbetstemperatur, hur kritiskt?

Rekommendera Poster

Jag har ett antal skavanker på skrovet som jag planerar att fixa till med  gelcoatspackel i rätt nyans. Vad jag förstår sån bör denna typ av arbeten inte ske vid temperaturer under 15-17 garder. I detta fallet rör det sig om mycket små repor/jack i det yttersta gelcoatlagret. Ej in till väven.

Men ärligt talat, alla ni som har praktiska erfarenheter av detta,  hur kritiskt är det egentligen med temperaturen?

Hur påverkar lägre temperaturer resultatet?  (t.ex vid omrking 10 grader)

Längre härdningstid? Sämre vidhäftning? Annat?

 

Mvh

Jole



Senast ändrad av Jole | 16 mars 2009 | 10:26



Senast ändrad av Jole | 16 mars 2009 | 10:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

min erfarenhet är att det går att börja reparera plastskador innan det är 15-17 grader ute, men det kan inte vara hur kallt som helst. Gör som vanligt, men börja med att värma upp skrovet med en hårtork eller varmluftspistol. Var försiktig så att du inte bränner plasten. Efter applicering av gelcoat kan du värma en gång till och kanske ytterligare en gång efter någon timme.

Min erfarenhet är att om det är för kallt så kommer inte härdningen igång alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem, SEASEA (där jag köpte mitt spackel) sa att den antagligen inte härdar alls under 17 grader??

Men jag har tänkt att täcka runt området  där jag skall spackla å sen ha en kupevärmare undertill. Det borde funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lagade en märke jag hade i kölen för några veckor sedan, jag har ca 13-15grader i garaget men det härdade inte alls, det stelnade lite men blev aldrig helt hårt, det gick även pilla bort det med nageln så jag får vänta till tempen kommer upp lite till så får jag göra om det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också dåliga erfarenheter av att laga gelcoat vid för låg temperatur. Det blir bara halv-härdat med lite småklibbig yta så man tvingas göra om jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixade lite på skrivet för någon månad sedan. Ca 5-10 grader i garaget.

Värmde med vamluftspistol ett tag, lade dit spacklet, värmde lite igen. Sedan fick en vanlig kupéfläkt stå och blåsa varmluft mot området.

Fungerade utmärkt, dock inomhus.

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick rådet att inte blåsa med fläkt över ytan, om man har tunnare skikt ska enligt uppgift styrenet kunna avgå till luften istället för att härda plasten. Vet inte hur kritiskt det är men jag väljer att vänta med mina plastjobb till sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, då borde det stå på förpackningen att spackling kan endast utföras under vindstilla förhållanden.

 

Men såklart man kan ju rikta fläkten/varmluften lite åt sidan. Det värmer ju iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst torkar det betydligt mer när man blåser varmluft direkt på det, och rätt stor skillnad jämfört med en lite blåsig dag när all luft har samma temperatur som det man plastar på... Men ibland kan man ju värma laminatet från baksidan, och annars kan man ordna något tält så man kan ha kvar värmen utan att blåsa rakt på med fläkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är själva fläkten som är boven så kanske det funkar att använda någon slags värmelampa?

Jag ska själv spackla igen en liten skada i vår så jag tror jag använder mig av flera tips här.

Först värma upp en större yta med hjälp av motorvärmaren till bilen, sen när det är varmt och dags för spacklingen så byter jag nog ut motorvärmaren mot en stark lampa på lagom avstånd.

Det borde motsvara en solig vindstilla dag. =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vanlig 500w strålkastare från Jula på 30-40 cm avstånd med lite plast som ett tält över borde duga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...