DNisse 0 Postad 15 Mars , 2009 Halajs alla båtvänner. Jag undrar om någon kan hjälpa mig att identifiera en propp, på den står följande Quicksilver 48 Mirage `3242 A5 19 P. Jag har den på en Mariner 135 -96. Båten den sitter på är en Crescent Celeste 590 Crown o vid fullt gaspådrag så spinner den en aning. Jag funderar på att prova en annan propp men vet inte riktigt vad det ska vara för storlek o stigning, kan ju vara lite lättare om jag visste vad det är för storlek på min nuvarande. Tacksam för svar mvh Dennis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 15 Mars , 2009 Hur menar du?spinner är det samma som slip? Många vassa proppar har stor medveten slip för att kunna ha högre stigning utan att motorn veknar, man som i ditt fall spinner upp båten i fart för att sedan få mer tryck när det går lättare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DNisse 0 Postad 15 Mars , 2009 När jag accar från noll o ger gärnet så varvar motorn upp ett kort ögonblick innan propellern får tag i vattnet o båten skjuter iväg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 16 Mars , 2009 jag gissar att motorn sitter för högt hissad eller att gummitrissan i navet har gått sönder så att det snurrar runt där. Har det fungerat förut eller har det alltid varit så? /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 16 Mars , 2009 nr på prop kolla igen står det 48-13244A50 solid hub =fast nav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 16 Mars , 2009 Fel nr ska vara 48-13242A50. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 16 Mars , 2009 Har proppen svarta plastpluggar med hål i på sidan? Man kan testa att byta storlek på hålen. Kan vara så att din propp är för gammal för att ha detta system som kallas PVS och medger olika slir vid start genom att lite av avgaserna åker ut via hålen och bubblar vattnet som proppen skall greppa i. Ju större hål desto mera slir. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 16 Mars , 2009 Den propellern är för gammal då heter den 48-13700A46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser