contessa 1 Postad 15 Mars , 2009 hej, jag har demonterad mina spridare för översyn och provtryckning men jag är lite fundersam över monteringen, spridarna själva ser lite rostig ut där dom sitter i kopparhylsan och därmed är jag lite oroligt att det kanske inte blir 100 % tät. kan eller ska man lägger på lite kopparpasta eller annat fettliknade innan monteringen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 15 Mars , 2009 Det blir gärna lite rost nere i hylsan vid spridarhalsen, man är trots allt på sjön och spridaren är inte direkt rostfri. Det blir en liten luftspalt mellar hylsan och spridaren där vatten,diesel och motorolja brukar leta sig ner. Har du haft problem med läckage innan du tog ur spridarna? Spridaren tätar endast i botten, kransen runt spetsroten.(hoppas jag fick fram budskapet) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
contessa 1 Postad 15 Mars , 2009 tackar tackar, nej jag har inte haft några problem förutom att min motor är svårstartad när den är varm. jag har inte haft spridarna demonterad på min MD2 sen 2000 det är ju nästan 10 år sen???? otroligt att det har funkad så pass bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 15 Mars , 2009 Ja det skadar inte att se över dom små grisarna ibland, det är ju rätt gamla grejer det där och dom är väl lika förtjusta i dagens diesel som Göran Persson är på sallad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 16 Mars , 2009 Att återmontera spridare är inte ett jobb att göra själv, kopparhylsorna ska planas i botten eller bytas, och det är specialverktyg som behövs. Därefter ska spridarna monteras med rätt åtdragningsmoment för att inte spräcka topplocket! Kolla i verkstadshandboken hur mycket dom ska dras med! Vill minnas att det är 20 Nm (ca 2 kg/cm²). Momentnyckel MÅSTE användas! Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
contessa 1 Postad 17 Mars , 2009 tack men jag trodde faktiskt att det var ett jobb man skulle utföra själv eftersom jag läste att man egentligen skulle tar ut spridarna efter varje säsong och lägga dom i fotogen. det skulle då betyda att om man är nogran så måste man byta hylsa osv efter varje säsong? hmmm nu blev jag ännu mera osäker. mina spridare går inte att dra åt men trycks på plats med en stor bricka med skruvar på båda sidor och på MD2b vet jag att det ska vara 2,0 kpm men jag misstänker att det även gäller MD2. om nån har fler tips tar jag tacksam emot! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 18 Mars , 2009 Följer inte spridarhylsorna med upp när man demonterar spridarna så behöver man inte byta dom, problemet blir om dom följer med upp så måste man pressa dit nya (går inte att återanvända) att du får in kylvatten i cylindrarna( åtminstånde på tmd 50-70 dieslarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
contessa 1 Postad 18 Mars , 2009 härligt tack det var vad jag ville höra. tror du att man skulle smörja på lite kopparpasta för att dom glider in fint och kommer ut lättare nästa gång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 18 Mars , 2009 Japp det blir bra,hylsorna är ju av koppar dom också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 20 Mars , 2009 Det finns ingen anledning att smörja något på spridarna, det ska vara lite spalt mellan hylsa och spridare, kopparpastan leder bara en massa värme, så låt den ligga kvar på hyllan. Om du lyckas dra med spridarhylsan ur toppen är det viktigt att få ur vattnet som eventuellt rinner der i cylindern, man kan köra en stund på startmotorn med spridarna ur för att ventilera ut vattnet. Det är sen bra att starta upp motorn så snart det går så fukten går ur av värmen. Man brukar få låna med ett verktyg när man köper nya hylsor, då kan man montera hylsan med toppen på plats. Du behöver inte plana eller byta ut spridarbrickorna varje gång du tar ur spridarna, byt dom bara om dom inte tätar, men en momentnyckel kan vara bra att ha om man är osäker på hur mycket man ska dra åt dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
contessa 1 Postad 20 Mars , 2009 Det finns ingen anledning att smörja något på spridarna, det ska vara lite spalt mellan hylsa och spridare, kopparpastan leder bara en massa värme, så låt den ligga kvar på hyllan. undrar om vi pratar om samma sak/motor det går ju nästan inte att dra ut spridarna och därmed är dom ju oxå svårt att få in och att det skulle vara en spalt mellan spridarna och kopparhylsan är inte att tala om?? jag kan nämna att min motor är fr ca 1967. jag har lyckats att får ut spridarna utan att hylsorna följde med. Dom är på renovering nu och fick just höra att jag måste byta spetsarna 1016 kr per styck ;-( hoppas att det är värt det! tack för ditt engagemang Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 21 Mars , 2009 Det tycker jag det är värt, nya spetsar med fin sprutbild gör motorn gott. Angående spalten så tycker jag du ska kratsa (roterande stålborste eller liknande) spridarna ordentligt från rost samt försöka få så rent det går i hylsan så ska du se att det blir lite spalt(spridaren ska i princip falla på plats) och där ska det vara luft sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 25 Mars , 2009 Jag har tagit bort och återmonterat spridarna både på MD2-B och nuvarande Yanmarn flera ggr. Volvo är ju lättmeckat, med sunt förnuft är det inga problem att sätta tillbaka grejerna. Lite vanlig motorolja kan man nog ha på kopparen. Sitter de hårt när man ska ha upp dem, så vrid/vicka dem runt lite fram och tillbaka med en skiftnyckel först. Sen kan man med en plogrip bryta uppåt på spridaren samtidigt som man vickar runt spridaren. Då följer den med upp till slut, fast man velat ge upp först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjalle 0 Postad 25 Mars , 2009 Brukar gå lättare om man varmkör motorn först! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser