Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
PiOh

Yamaha f115 bäst i test

Rekommendera Poster

Det var då f...

Så här då.

-http://www.yamaha-motor.dk/Images/2008_Markedets 115 HK_tcm34-273576.pdf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Testet är samma som Vi Båtägare nr 3 2008. Om man kollar lite i början på Bådmagasinets test står det Text och foto Staffan Westerling och det var han som gjorde testet i VIB också.

Att Yamaha F115 trots att den nu funnits på marknaden i 10 år fortfarande spöar övriga motorer känns väl både bra och dåligt. Varför kommer inget ännu bättre från andra tillverkare? Kanske Yamaha själva kommer med nån ny 115 hk (och kanske 130 hk på samma block) vad det lider - vi får se.

Har själv en Yamha F115 (köptes ny 2003) och visst har den bra allmänna prestanda när allt vägs in men framför allt driftsäker som ett Schweitziskt kvalitetsurverk, den bara går och går utan minsta problem (so far - i alla fall mitt exemplar).

/Bo



Senast ändrad av bossee | 15 mars 2009 | 22:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evinrude E-tec är en överreklamerad motor. hur bra alla en säger att den är så är det fortfarande bara en gammal evinrude tvåtaktare som man har förfinat med insprutning mm. kommer alltid att låta som en tvåtaktare och kommer altid att behöva ha tvåtaktsolja som skall ut i vattnet och förgifta. desutom kommer den alldrig att få den mjuka tysta gången en fyrtaktare har. och vridet i den på en tyngre båt går inte att jämföra. tvåtaktarna kanske är rappa men bara när dom varvar ordentligt. Jag åker mkt helre en modern fyrtaktare en en stenålderskonstruktion som någon förfinar bara för att den skall få finnas med ett par år till. snacka om bakåtsträvande.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul vad du skrivar. Du jämför en gammal 2-taktskonstruktion med en modern 4-takt konstruktion. Man har bara förfinat 2-taktaren med en modern, elektroniskt reglerad insprutning. Och 4-taktaren då? Han har fatt en modern insprutning, även den elektroniskt styrd. Varför är den modern och 2-taktaren fortfarande gammal? Glöm inte att själva prinzipen för båda motorerna är lika gammal, lång t över 100 år. Jag vill inte ge mig i en diskussion vad som är bättre. Men motorernas arbetssätt skiljar sig och det har både för och nakdelar, så är det bara. På min akterspegel sitter en ny 2-taktare och den är bra för mina användningsområden. Poijken har en 4-taktare som är bra för hans områden.

Du kanske förstår inte den tekniska skilnaden mellan 2- och 4- taktare, men pratar inte om stenålderskonstruktionen, då är du fel ute.

Och ang. tester: det finns massor med tester, där ibland en 2-taktare vinner eller en 4-taktare- ge dig ut på den amerikanska tidningsmarknaden, där hittar man massor med tester. Och hur VIB testar har ju diskuteras många gånger här....

 

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart vet jag hur både en 2t och en 4t fungerar.

Faktum är att det nästan bara är mercury och evinrude som håller fast vid 2t. nästan alla andra tillvärkare har gått ifrån 2t till 4t

Mercury kan jag förstå att dom gör det för dom har altid varit lite inriktade på båtracing och kan bygga motorer som håller men att Evinrude gör det kan jag inte förstå. Jo iochförsig har man inte kunna byggt motorer som håller i 2t så är det kanske bäst att inte försöka sig på den något mer avancerade 4t tekniken.

finns så många fördelar med fyrtakt att jag inte enns skulle fundera på en tvåtaktare.

Ja menar vem vill åka runt och bröla i viken tills nån arg granne ringer polisen eller vem vill betala 1-2kr mer/liter bensin bara för att man måste köpa dyr 2t olja och vem vill förpesta våra sjöar mer en nädvändigt.

Har haft både nya och gammla 2t men när jag mot min vilja köpte min första 4t så ändrades min syn helt och  jag ser ingen andledning att byta till en 2t igen annat en i ett racing sammanhang.

Självklart jämför jag inte gammla 2t mot nya 4t utan motorer med nyaste tekniken med inspruning mm.

Hävdar fortfarande att det är en stenålderskonstruktion eftersom dom flesta går ifrån 2t för att satsa på 4t och jag är övertygad om att det kommer vara fyrtakt några år nu men i framtiden kommer det säkert nån ny teknik som är mer miljövänlig och då tänker jag inte sitta och sura och försöka övertala folk att det var bättre förr bara för att jag har en gammal 4t snurra.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yammamoto, du verkar kunna det där med E-tec o Optimax hur fungerar de systemen ,varför är de så mycket sämre än fyrtakt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger inte att det är sämre jag säger bara att jag aldrig skulle köpa det. Jag gillar den mjuka gången i en fyrtaktare samt att man slipper 2t oljan det går tyst miljövänligt mm. Jag tycker inte att tvåtaktarna låter mindre bara för att dom förfinat dom med insprutning. som jag skriver så har dessa fördelar som tex att de är rappare på en sportbåt och det är mindre underhåll men annars finner jag ingen andledning att ha dessa. Det är ju vad jag tycker och smaken är ju delad uppenbarligen.

Hur dom fungerar? det är en vanlig gammla tvåtaktare som man har slitit bort förgasarna på och ersatt med ett splällhus som reglerar luftflödet och spridare som med hyfsat högt tryck och prescision blåser in bensinen. dessa två lirar ihopp med hjälp av databoxen som ser till att motorn altid får rätt blandning luft och besin för att gå bra i alla varvtal och endast pytsa i det som motorn kräver och inte mer. därav en lägre förbrukning och mera rapphet en en gammal motor med förgasare. fyrtaktaren fungerar ungefär lika dant men tänder bara varannan gång kolven vänder ock blåser ut avgaserna mellan dom gångerna. kammaxlarna ser till att avgasventilen öppnar ena gången och insugsventilen andra gången.

enkalt förklarat sen finns det detaljer som skiljer på olika motorer exakt hur det går till men detta är grundprinciperna.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att matcha de nya 2-taktarnas acceleration har 4-taktarna ökat ventilernas överlapp, detta medför ökade utsläpp.

Ljudet i E-TEC är designat de hade kunnat göra den tystare, alla har vi våra böjelser. Vissa gillar HD andra tystare glidare. På de högre varven med vindbrus och sjöljud gör några decibel varken till eller från.

Jämförelser mellan teknikerna visar att båda har fördelar mot den andre, men båda behövs för att fortsätta utvecklas. 



Senast ändrad av Matsarna | 17 mars 2009 | 22:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda fördelen med fyrtakt de är att de går tystare på tomgång,nackdelar fyrtakt  tyngre dyrare o serva mera delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från det ena till det andra, vet du Wanmar vad som skiljer V-max 250hk från Hpdi 300hk?

Jag såg i specarna att det var samma cylinder volym och slag. Har en kompis som har en sådan och han är sugen på en ev uppgradering.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja de är boxen där också men där är det lite större skillnad 17grader på vmax på fulltändning o 14 på 300,sedan skilljer det också på lågfart 5grader atdc på vmax o 7grader atdc på 300,sedan kan ju de skillja på insprutarna också det har jag ej kollat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm ja vilken underbar tråd. Nåja vänta bara ni till första raset då blir d andra ljud i skällan d vill jag lovaGuld.. Sedan så är en 4-taktare lika oljeberoende som en 2-taktare, bara att man inte märker d på samma sätt.. Ytterst få som har en 4-taktsnurra servar själva och då märker dom heller aldrig av att d tappas ur kanske 3-4l olja vid service..

Jag kör rättså mkt med min lilla fiskejolle, den har en 40hk Yamaha från 2000-2001, jag gör väl slut på kanske 5-6L 2-taktsolja per sesång ungefär.. Kollar oljan precis lika ofta som jag gjorde när jag åkte 4-takt dvs innan jag börjar min resa.. Visserligen slipper man 2-taktsoljan men man får istället en olja som kostar mkt mer per liter och som dessutom behöver bytas med filter o allt vad d betyder.. Är bara oljepumpen rätt inställd och inga fel i smörjsystemet föreligger jag då behöver inte en 2-taktare sörpla isig så mkt mer på en sesång.. En kompis hade en rolig Johnson sedan stenåldern, den drog mer olja än bensin och borde nog klassas som en smärre miljökatastrof hela maskinen. Men d var på den tiden olja var billigt och ingen brydde sig.. Nu åker han Optimax, och den är jävligt snål på oljan mkt snålare än min Yamaha. Men den är oxå ljusår före i teknik och ålder.

Förmodligen så hade jag köpt en optimax om jag stod i valet att köpa en ny snurra. Just bara för att jag gillar jänkarnas konstruktioner. Dom är i dom flesta fall enkelt uppbyggda och lätta att serva och repa. Sedan att yamaha är bra maskiner överlag d är d väl inte något snack om. Men om man ska jämföra vilka som ligger längst fram i utvecklingen så är utan tvekan 2-takatrna herre på teppan vare sig ni vill eller inte.. Samma sak om man jämför bensin och dieselmaskinerna, Dieslarna har för länge sedan gått om bensinarna d gjorde dom redan i slutet av 80 talet och början av 90. När turbon och intecoolern gjorde entre i dom lite mindre dieslarna..

Snart kommer andra generationens Dieselsnurror att göra entre, problemet är som på inombordarsidan fortfarande priset. Ta bort prisskilnaden och dieseln får övertaget i allt. Samma sak i snurrevärlden 2-taktaren har utvecklats långt mkt mer än 4-takatrna har gjort. Många 4-taktssnurror bygger ju på avlagda bilmotorer som byggts om och konverterats för den marina verksamheten. Bra eller dåligt det vet jag inte, men d jag vet d är att d iaf inte är någon ny teknik. Vad kan man egentligen mer göra med dessa snurror nu då? Finns massor men dom är så dyra i grunden så dom hade knappast blivigt lönsamma att kompressor/turbokonvertera Sedan Veradon kom så anser jag att 2-takatren har fått övertag i alla segment utom trolling/fiske. Den ända nackdelen som dom forfarande dras med är vibrationerna och ljudvolymen. Men dom blir bättre för var dag och om några år så är dom förmodligen ikapp där med.. Och för min del som gärna åker fort så upplever jag inte 4-taktarna så ljudlösa att d motiverar ett köp.. I synnerhet opimaxen tycker jag går riktigt tyst.. Men vibrationer i lägre varv och på tomgång är svårt att komma ifrån på en 2-taktare.

Man kan helt enkelt inte räkna med att d blir billigare att tillverka och underhålla något som har vesenterligt många mer rörliga delar och går i en så usel miljö och enbart under enstaka tillfällen.. Sedan så är dessa maskiner så nya att dom ännu inte fått smaka tidens tand. jag kan fortfarande gå ut i verkstan o dra i gång den lilla 4hk 2-taktsnurran en maskin sen 80-talet som misshandlats och slitigt ont i långt över 20 år utan att krångla d minsta.. Skulle vilja se en 4-taktare av modärnt snitt om lika många år. Den skulle jag inte ens vilja ta i med tång och full skyddsmundering.

Ovanstående bygger helt på egna erfarenheter av div maskiner jag ägt o provat och vad jag anser vara det ledande segmentet i den snurredrivna världen. Sedan så är man ju en snål jävel oxå och då finns d ingen 4-taktsnurra i världen som går ihopsig i totalekonomi räknat..

!!!MVH SNÅL-JÅP REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...