nissegnu 0 Postad 15 Mars , 2009 Jag har lusläst och studerat kopplingsschemat till min Suzuki DF70 och jag undrar var jag skall koppla in spolens på skiljereläet. På en vanlig generator finns D anslutningen för bl.a detta ändamål. Finns det någon som vet något om detta. Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Mars , 2009 Till utombordare rekomenderar man spänningsstyrda reläer, bara att koppla mellan plus och plus på batterierna och jorda reläet så känner det av själv när motorn eller någon annan laddkälla laddar. /Magnus Senast ändrad av Grisslehamnsdiesel | 15 mars 2009 | 21:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 16 Mars , 2009 Det fördes en diskussion om detta i en tidigare tråd. Där om jag minns det rätt slutsatsen blev att det bästa är att koppla till startnyckeln, så att relät kopplar ihop batterierna när motorn startar/är igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 23 Mars , 2009 Hej Kopplade df115 så att batterierna slås ihop när jag vrider på nyckeln. Jag lekte även med en tidsfördröjning som drog ihop batterierna efter 15 sekunder, men det verkade snarare så att även om förbrukningsbatteriet var tomt så hjälpte det till iallafall, så jag gick tillbaka till att koppla ihop batterierna direkt vid nyckelvrid. MVH /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser