Gäst PG Postad 28 Juni , 2004 Hej Går i båtköpartankar så jag behöver några goda råd.Jag vill både fiska och åka vattenskidor. Längd ca:17-18 fot.Vågar man köpa nordiskt, kvaliten ska ju vara så dålig har man ju hört och att man designmässigt lika gärna kan köpa ett badkar.Sant eller falskt.Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bo Postad 28 Juni , 2004 Hej, Kanske en Yamarin 5220? Det är en s k bowrider så man kan säga att den är en kombination av styrpulpet och daycruiser. Vet ej om du är på jakt efter nytt eller begagnat, men jag såg en beg 5220 på blocket som kanske kan vara nåt: http://www2.blocket.se/view/2708872.htm?l=0&c=1&city=0 Har själv en Yamarin 5820, den lite större modellen, som ser ut ungefär som 5220. Det är en praktisk dagtursbåt. Annars är nog Yamarin 5200 lite mer praktisk för just fiske, är mer öppen och har mittpulpet. Övrig info på Yamarins hemsida, http://www.yamarin.com Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst PG Postad 29 Juni , 2004 Snygg båt men något dyr. Hade tänkt mig runt 100 tusen ungefär.Hur stor motor kan man hänga på här? (se bifogad bild.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Apollo11 0 Postad 30 Juni , 2004 Hej! Kolla denna båten Challenger 555, 2 st kompisar har köpt denna privat byggda båt. Båten byggs i Göteborg och jag kan verkligen rekommendera båten. Sats sedan på 90-115hkr och du har fått mycket båt för pengarna. Vill du så kan jag fixa fram telefonnummer till killarna som bygger båtarna. Var själv på G att köpa en men det slutad med USA import. http://www2.blocket.se/view/2850947.htm?l=0&c=1&city=0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst PG Postad 30 Juni , 2004 Hur mycket billigare är det att importera själv från USA inklusive frakt, tull och moms Finns det någon bra sajt där man kan leta båt over there. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Apollo11 0 Postad 30 Juni , 2004 Du kan helt klart tjäna pengar på att importera en båt från USA, dyrare båt mera vinst (i de flesta fall fungerar denna logiken) det är inte så lönsamt att köpa en båt som kostar under 100000kr eftersom du får betala frakt, tull, förmedlingskostnad mm även för den billiga båten. Sedan måste du räkna på riskerna: Vågar du lita på den som säljer på andra sidan Atlanten! Är hans omdöme att lita på när det gäller motor, drev och båt! Kostnade för ev motor/drev/båtservice för att du ska vara riktigt säker på skicket innan första båtturen. Kostanden för CE-märkning i efterhand om du vill detta och om båten ej är CE-märkt! Det tar c:a 6 veckor att få hem båten till dig från ex Florida när väl köpet är klart. Sedan är det inte lätt att back ur ett köp eller reklamera felaktigheter eftersom andra parten sitter på andra sidan Atlanten och du aldrig har träffat personen. Är du beredd att betala båten osedd? Jag och min granne har gjort allt detta och är nöjda med resultatet, men det var nervöst när det närmades dagen D när båten skulle anlända till hemadressen och man skulle få se vad man köpt i verkligheten och inte bara via mailfoto. Är du beredd så har vi möjlighet att hjälpa dig med båtimporten via våran kontakt i Florida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst P.Arnell Postad 31 Juli , 2004 :mad: Köpte en Four Winns Liberator på Ebay i december 2003 ,betalade båt,frakt alla andra utgifter i Februari.Säljaren (Horsepower unlimited, Denver NC) skulle fixa allt enl överenskommelse.Sen började eländet.I skrivande stund 31 juli 2004 så står båten i Göteborgs hamn klar för avhämtning,om jag betalar frakten.....som jag faktiskt redan har gjort en gång tidigare....( Ca $3000) Rena lekskolan Over there. Säljaren säger att han betalat frakten till skeppsmäklaren(Boatshipping international inc).Skeppsmäklaren säger däremot att han ej fått $$$.Så här sitter man som en åsna mellan 2 hötappar....Har betalat men får ej hämta....Med detta så vill jag på något sätt varna för trevliga och vältaliga båtförsäljare i USA. Man måste tyvärr lägga ut pengar och tid på att åka dit själv och fixa allt ,fast å andra sidan så kan det betala sej mångfaldigt,dvs om man nu inte har en erkänt bra kontakt i USA....Var mycket kritiska gott folk det lönar sej. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Apollo11 0 Postad 31 Juli , 2004 Beklagar att du råkat ut för skitstövlar men som jag skrev så finns det en risk som många glömmer. Själv så pendlade man mellan hopp och förtvivlan ända tills båten fanns framför mig. Jag ska tillägga att jag fått rek om min förmedlare i Florida och varit och tittat på 2 st båtar som blivit importerade via honom vilket gjorde att jag vågade satsa. Han gav mig också referenser i Sverige som jag kunde ringa och prata med om jag ville. Referenser i Sverige är något som jag tycker alla som går i importtankar ska kräva. Då har ni möjlighet att prata med någon öga mot öga och även se deras importerade båtar. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser