Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
tobbz

När börjar säsongen för er ?

Rekommendera Poster

Jag har allt klart, står bara och stampar på att få rulla ner trailern i vattnet.


Funderar på när det kan vara dags, det är ju inte direkt varmt på sjön men fina vårdagar och en grill. Vad säger ni om det ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he!!Glad Samma längtan har jag, dvs. så fort isen i stort sätt sköljt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litet fina dagar måste det ju vara. Grillen har man för matens skull.inte för att värma sig:-)

å andra sidan får poijken sin båt om två vecker och då blir det säkerligen en provtur:-)

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klädde av båten idag. Nu är det bara isfritt i viken som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte mest på att grilla lite korv och sådant medans man står och njuter i vår solen på nån fin ö eller kobbe :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten åker i om en vecka eller två . Skall fiskas en hel del och sen när värmen etablerar sig så blir det massor av sol o bad .

Mackan  Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När säsongen börjar är lite svårt att säga. Det beror på hur man ser på saken.

Antingen börjar säsongen vid sjösättningen och pågår fram till nästa sjösättning - om jag tar upp. Eller så kan man räkna från upptagningen. Upptaget är ju första förbredelsen inför sjösättningen och nästa sommars färder.

 

Egentligen började min säsong på hösten 1967, när jag började bygga min första båt och har i stort sett pågått sen dess. Perioden mellan sista färden med båten på hösten tills första färden på våren är nog den intensivaste delen av båtlivet. Sommaren är ju dessvärre allt för kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året hade jag isjön min (då nyrenoverade) båt redan i slutet av mars.

Vi seglade år 2007 med Lasrarna redan i början av april, när vi var ute började det snöa = snöbollskrig i båtarna.

Tror dock att jag väntar lite iår med sjösättningen, till sisådär mitten av april, det är inte så roligt att skrapa is på vinrutan och skotta fördäcket på snö hela tiden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som alla andra, så fort som möjligt! Väntar bara på att dygnstempen ska överstiga 5 grader så jag kan polera och bottenmåla. Sen blir det ner i plurret och livet återfår sin mening!

Må våren komma snabbt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Göött & höra!! Allt är relativt, 1967 var jag fortfarande sk. snorrunge Flört Men gudars vad jag älskar havet/sjön Mmmmm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har man ett tag kvar till sjösättning, kommer väl lagom i tills man kan åka vattenskidor i bara badbrallorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stora åker i sista helgen i April. Tyvärr styr jag inte över den tiden själv men en långtur med Vattenskotern, väl dressad blir det inom någon vecka eller två. Första turen för säsongen är alltid speciell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Du testat våtdräktGlad skitkul med vattenskidor & andra åktyg/leksaker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lördagen den 4:e April ska den i. Lite tidigt kanske, men jag har lite jobb att pyssla med, tex splitsa o kapa tågvirke i rätt längd osv och det görs nog lättast med båten i sjön. Bottenmålningen är klar, gjordes inomhus i januari. Så nu är det bara att invänta dagen D.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är en liten stund kvar innan det är isfritt. Men snart så...!

post-15159-1394235823,7273_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,det kan man fråga sig.

Sista snövädret, sista skottningen och sista skyffeln kostade mig ett avlaget lårben! Just hemkommen från sjukan är till och med att få i strömkabeln i det lågt placerade vägguttaget en utmaning. Det lär väl dröja innan bottenfärgen kommer på och nyinköpta tillbehör kommer på plats.

Så njut ni som kan - det ligger ingen avundsjuk underton i detta - endast en insikt om att det gäller att ta vara de goda stunderna  när man kan.

En brutan men inte knäckt bryggsnackare

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, en gammal fin dam. Dock inte min. :-)

Det räcker med det underhållspyssel jag gör på min plastbalja, kan tänka mig underhållet på ett museiföremål.

(Notera den halvsjunkna övergivna röda jollen. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon gång i mitten på maj blir det nog sjösättning för min del.

Fast ser man till lite pyssel och underhåll så drar det nog igång framåt april. Står lite sommarbilar som måste ut ur garaget innan jag får in båten för underhåll. För att inte tala om lite andra båtar och husvagnar som måste bort innan jag får ut båten ut vinterförvaringen, men förhoppningsvis är de båt- och husvagnsägarna mer angelägna om att komma ut än jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så fort isen ger med sig.

Förra året var fiskepremiären 17 mars men nu kan jag fortfarande gå på isen så det lär dröja ett tag till. tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så fort isen försvunnit skulle jag vilja säga men jag ligger på varv och får vänta på den allmänna sjösättningen så början av maj kommer det bli...

post-16855-1394235824,0694_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att dra ut i morgon för ett par dagars ensamhet.Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett jäkla bra datum Skrattande
Men sedan 1957 (Tigerns år) blev det osäkert igen.
Håll er undan på sjön säger jag bara Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken härlig fråga som får en att inse att det faktiskt snart är dags. Rullade in båten på varvet idag för att fixa lite repskador i gelcoaten och även sätta dit nya dekaler. Sen blir det plums i baljan i slutet av april. Måste hinna ut och testa havsöringarna i år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mej tar sässongen aldrig slut: sjösätter,åker båt,tar upp, mekar,tänker båt, tills det blir

sjösättning igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis i slutet av april, början på maj så att man man jaga havsöring innan det blir för varmt för dem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...