Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Linkannr1

Bygga flotte.

Rekommendera Poster

Tjenare grabbar och tjejer.
Nu när våren börjar komma så tänkte jag bygga en partyflotte. Jag har hittat på färdiga pontoner i plast som är fyllda med cellplast,som jag ska köpa. Jag hade tänkt mig bygga den i tryckimpregnerat virke och måtten på den blir 6x4m,jag hade tänkt ha en 40-50hk motor på den. Är det några fler som kör med flotte?Vad har ni för mått och hur stor motor har ni på den?Ni får gärna lägga in bilder på dom.
Mvh/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet med flottar men det verkar skoj! Lägg gärna upp bilder på bygget :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag tror att 50hk är för mkt för en flotte, jag har en flotte bygd på pollyflyt flytpontoner

och då krävs det inte mer än 10hk för att göra bra fart på 6x3m

//PeterU

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer, jag tror att det tillochmed bra skulle räcka med en 5 hästkrafter. (~3,7Kw)

MvH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan.

Tack för era svar. Jag har nu beställt 2st 6m pontoner ifrån kv marin som jag ska hämta nästa vecka,jag har även beställt hem virke till bygget så jag kommer börja bygga den nästa vecka.Jag har oxå kommit underfull med att det kommer räcka gott och väl med en 20hk motor så nu letar jag efter en honda eller yamaha 4-taktare.

Mvh/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för att lägga mig i alltför mycket nu, men är det inte ganska onödigt att ha hela 20hp på en bryggbåt, alltså flotte?

Jag skulle själv välja max 10hp, du förlorar bara pengar på större, och den drar mer bensin, dessutom är skillanden med vikt och extra bränsle etc etc i fart marginell, om ens ingen.

MvH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att 10hk blir för litet eftersom flotten kommer ligga i en älv som det kan vara väldigt strömt på vissa ställen. Vet en annan som har en lite mindre flotte på samma vatten och han har 10hk,han säger själv att 10hk i det här vattnet är nästan ett gränsfall på för litet.

Mvh/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, då är det en helt annan sak, kör på 20!

MvH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...