Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
nattsudd

Bli av med nödraketer och bloss?

Rekommendera Poster

Jag har ett lass med gamla nödraketer. Ärvde ett gäng gamla med förra båten, och ett gäng med den nya båten. Nu var det dags att köpa nya. Utgick (nåväl, jag anade problem) ifrån att handlaren jag gick till skulle ta emot de gamla, tror det är deras skyldighet. Den handlare jag shoppade hos häromdagen ville inte ha några gamla raketer och bloss. Tippen har jag försökt med förut. De vill inte ha dem. Känns ju inte bra att ha dem i förrådet i radhuslängan, och skjuta dem på nyår vill jag inte heller göra.

Min tanke nu är att lämna tillbaka de nya jag köpte, och köpa nya på ett ställe där de tar emot mina gamla. Känner ni till någon marinbutik i Stockholmsområdet som tar emot gamla nödraketer och bloss?

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar gärna hand om dina gamla raketer och bloss. De fungerar säkert förträffligt fortfarande och för mycket nödsignaler kan man inte ha med ombord om man får problem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åtminstonde här på Åland brukar sjöbevakningen anordna en dag på våren som man får skjuta upp gamla raketer/handbloss för att dels öva, och bli av med dessa. Vet dock inte hurvida detta finns i Sverige, men man ska inte göra det bara annars, det är inte speciellt bra att leka med nödraketer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är la bara att spara till nyår eller möjligen påsk om det nu skjuts något då!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min handlare tog mina utgångna grunkor utan diskussion när jag köpte nya för några veckor sedan: Erlandssons brygga i Sickla.

Tycker du gör helt rätt som lämnar tillbaka dina och köper nya på t ex bryggan.

Nog borde det vara självklart att de som säljer nödpaket också tar in gamla utgångna i samband med köp av nya? Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vore ju toppen om man kunde få öva med utgångna raketer. Kanske kan man ringa till brandkåren och fråga om de vill ha en övning för de lokala båtklubbarna nu inför säsongen.

Vi gjorde det en gång när det gällde brandsläckning och hantering av  brandsläckare och de var odelat positiva. Många utgångna brandsläckare finns i våra båtar - har ni koll på era?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten varning bara: Raketer med bäst före datum som gått ut är inte 100% tillförlitliga. Dom  KAN (säger inte att dom gör det) p g a fukt inträngning i drivladdningen sticka iväg åt ett annat håll än avsett vid avfyring (snedtändning!). Det är bl a därför det finns ett bäst före på dom!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När datumet gått ut - köp några nya. Men behåll de gamla. Den dagen raketer behövs kan man knappast ha för många. Men när ca 5 år gått efter bäst före-datumet är det nog dags att skrota dem, av den anledningen ThomasS skriver. Anledningen till bäst före-datumet är att efter det kan tillverkaren inte garantera funktionen efter sämsta tänkbara lagringsförhållanden, inte för att det omdelebart att händer något magiskt i dem.

Jag har skjutit av över dussinet raketer som varit mellan 5-10 år över tiden. Alla fungerade fint. Så 5 år kan man gott lagra dem.

Enligt min högst personliga uppfattning kan man gott avfyra dem på nyår. Om man befinner sig långt från hav eller stora sjöar. Och om man gör det exakt kl. 24.00, ingen annan tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OM det har kommit fukt i raketmotorn, så har raketen inte full dragkraft när den kommer ur röret, och kan då tippa och sticka iväg åt vilket håll som helst när krutet tänder fullt ut.

Det har skett olyckor just vid nyårsfirande med gamla nödraketer.

I branschen finns ett telesätt: Det enda man kan vara riktigt säker på när det gäller explosiver, är att du kan aldrig vara riktigt säker på vad som kommer att hända!

Därför skulle jag aldrig våga säga att dom funkar efter 5 år.....som sagt, det finns en anledning till bäst före datumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl bara att bränna iväg dem på nyårsafton? Jag tycker i alla fall det borde vara tillåtet. Vem är ute med sin fritidsbåt på nyårsafton vid 12 tiden på natten? Om man nu mot förmodan skulle vara det och dessutom råka i sjönöd mitt på natten. Taskigt fall...

Fast egentligen förstår jag inte vad man ska med pyrotekniska ljus- och röksignaler nu för tiden. Tycker det känns stenålder. Vi har ju GPS:er, mobiltelefoner och elektroniska larmsändare man kan slänga i vattnet och som utlöses automatiskt med GPS signal och ljussken. Själv känner jag mig i alla fall betydligt tryggare med dessa hjälpmedel, än med att skjuta upp någon raket och hoppas på att någon ska få syn på mig...

Kanske en generationsfråga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försäljningsställe eller polisen, ska ta emot raketerna för destruktion. Detta enligt kretsloppsnämnden i Göteborg. Kanske gäller det hela landet?

Raketerna är gjorda för att användas över vatten, orsakar annars lätt bränder. Sjöräddningen rycker ut även på nyårsnatten, på de larm som hinns med. De väljer då de som verkar mest sjönära.
Dyrt och onödigt, det kan ju dessutom hända att ett riktigt sjönödsläge missas. Åtalbart att missbruka larmanordning. Förslag till ett pantsystem för nödraketer finns, skulle antagligen avhjälpa problemet.

Hopgooglat med sökorden bränder nödraket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såsom varande ingenjör inom telekom och el.... Ibland känns det bättre med gamla hederliga kommunikationssätt i skarpa lägen. För mycket teknik som måste samverka brukar alltid hänga upp sig någonstans.

En nödraket som sakta dinglar ned i sin fallskärm är synlig för alla som är inom räckhåll att hjälpa till. De behöver ingen avancerad spårutrustning, räcker med ett par ögon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om det är ganska få fritidsbåtar ute på nyårsafton, finns det andra som är det. Typ handelsfartyg mm.

Skicka inte upp nödraketer om det inte är nöd.

Personligen som befähavare i handelsflottan, rapporterar jag alla nödraketer jag ser till MRCC, dessa i sin tur larmar KBV o Sjöräddning oavsett vilken dag det råkar vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken butik var det som inte tog emot de gamla raketerna?
Jag ska byta ut mina raketer och det känns onödigt att gå dit om de inte tar emot dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en båt i Ålands skärgård för ett par tio år sedan har jag för mig att jag hört ja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För lite drygt 15 år sedan kom jag av en händelse över ett lass gamla nödraketer. Jag plockade ur själva lyssatsen, (en papphylsa i toppen av raketen som fallskärmen är fäst vid) sedan övade vi med bara raketerna. Plättlätt. Lyssatserna livade sedan upp ett antal valborgseldar.

Men naturligtvis kan man ju inte rekomendera något sådant på ett internetforum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur har det gått här då?  Tyvärr är det ingen som har skyldighet att ta emot gamla raketer, vare sig butiker eller polisen. Däremot vet jag att återförsäljare till Hanssons har en deal med tillverkarn att ta emot gamla prylar. Bara ett tips...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ordning och reda!!!!!!!!!!!!!!!! 

Ge f-n i att skicka upp nödraketer om ni inte är i sjönöd!!!

Som någon skrev tidigare i denna tråd så rapporterar jag ALLA nödraketer till MRCC!!! Detta ska man göra som befälhavare. Vad sedan MRCC gör är deras ansvar. Det är ett oskick med alla nödraketeter som skickas upp i tid och otid!!!

Tänk om man skulle missa en skarp raket på ex:vis påskafton?

Raketer som ni inte vill ha lämna dem till återvinning hos försäljarna eller på kommunernas återvinningstationer eller ... men skicka inte upp dem för skoj skull!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag vet att Sjöräddningen tar emot gamla nödraketer. Vad dom gör med dom sedan har jag ingen aning om men det går att lämna in dom där, så prova det istället för att skjuta upp dom eller demontera dom som ngn galning skrev. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som har gamla nödraketer över och vill bli av med dem så får ni gärna skicka dem till mig så betalar jag frakten. Nya raketer är nämligen lite dyrt för en student ibland:/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter tråden för att berätta att åtminstone göteborgs-polisen tar emot uttjänta nödraketer. Men knappast med nån större entusiasm eller vana ;)

Utförde inte detta själv utan har bara fått den smått bisarra historien återberättad för mig, så detaljerna utelämnas ...

1. Telefonsamtal till nån högre tjänsteman X som bekräftar att nödraketer i princip kan lämnas på varje polisstation, men också påpekar att det centrala polishuset har sk sprängkista för säker förvaring.
2. Väl på plats i det centrala polishusets reception under normal kontorstid (men iofs på en lördag) så rings några samtal hit o dit av kundmottagaren. Går tydligen inte alls att lämna raketerna? Kontrollsamtal till X ger förnyad energi till mer intern-påringningar till olika instanser inom huset. Nä, det går inte ...
3. Nu börjar tålamodet tryta hos bägge parter, och följande samtal utspinner sig ...

Båtägare: Okej, nu får det vara nog. Jag slänger raketerna i närmsta papperkorg på vägen ut!
Polis: Nämen ... så kan du väl inte göra?
Båtägare: Nä, det är ju precis därför jag är här!
Polis: Vänta, jag ringer igen ...

Varpå faktiskt någon lovar att komma och hämta raketerna, men att det nog kan ta en stund. Efter en något nervös väntan i ca en halvtimme (P-avgift och polisstation, klockan tickar) så tas slutligen raketerna emot av en anländande polis.

Nä, nödraketer får nog vara i fortsättningen för vår del, vhf plus mobil får duga.
Sprängämnen i båten innebär ju f.ö. också en viss risk, och man vet ju inte om de spiksäkert fungerar som avsett efter ett par års hanterande samt utan egentlig övning.

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag köpte min nuvarande balja följde det med ett antal pacet med gamla raketer och bloss. Jag upplevede det absolut inte som något problem att bli av med dom: Jag gick in till närmsta polisstation, sa att jag hade lite sprängmedel att avlämna och när dom lyfte på ögonbrynen körde jag upp ett par kilo nödraketer i famnen på dom. Dom KAN inte protestera. Det finns liksom inte på kartan att polisen skulle säga nej. Sjöräddningen (åtm SSRS) har däremor inga reella möjligheter att göra sig av med dem på egen hand, medan polisen ju faktiskt har både skyldighet och möjlighet att göra av m skiten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är tragiskt när det uppstår sådan hysteri över ickeproblem i säkerhetspanikens sverige. Nödraketer är inte explosiva. de består av drivmotor och en lyssats. De har helt enkelt ingen sprängverkan. Brandfarliga ja, men inte i närheten så farliga som sprayflaskor, tomma bensindunkar, eller batterier.

Tråkigt att sådana lösa rykten ska få folk att inte våga ha utrustning som kan rädda liv i båten. Det är ju fint med VHF, 3G, GPS, SART, mm, mm, mm, Men efter en åsksmäll funkar bara ickeelektronisk utrustning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och vad tror du att en drivmotor (och lyssats) består av...:)

Senast ändrad av ThomasS | 11 september 2010 | 23:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja... tänket att ha med gamla raketer i båten är väl helt enkelt att man får en större kapacitet, skulle det hända något så har jag fler raketer att skjuta? Och som många säger, raketerna är nog så bra tillverkade att de är rimligt säkra att ha kvar ett tag efter sitt utgångsdatum? Jag har raketerna i ett luft-tätt fodral, allt för att krutet inte ska bli fuktigt... eller förpackningen. Fukt är aldrig bra för krut!

Jag har vid ett tillfälle varit med om att dra iväg ca ett drygt 50-tal nödraketer, alla utgångna.
Det var om jag minns rätt bara enstaka raket som inte tände som den skulle. Och jag upplevde ingen raket som snedtände...

Däremot så upplevde vi som var där att raketerna inte kom så högt som man kanske tror, visserligen blåste det men det är väl ofta blåst när man är lite i nöd? Så det är nog bra med många raketer...

Senast ändrad av Funkis | 13 september 2010 | 12:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SSRS använder en hel del raketer ute på Öckerö och Egen säkerhetskursen. Nu kommer jag inte ihåg om dessa var utgågna eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla båt älskare.

Nu är det så att vi håller på med ett projekt i skolan, som ska handla om sjö säkerhet och hur man ska vara på sjön när man åker båt eller vattenskoter.

Den här filmen kommer rikta sig fremst till ungdomar men också till vuxa som inte vet hur man beter sig på sjön.

Nu förtiden blir båt förare yngre och yngre och många ungdomar har båtar som nästan är överfulla med kompisar som dricker öl i mengder och blir redlöst fulla.

mer eller mindre som kommer vi göra en kort film som liknar dont drink and drive filmerna som gick på tv förut.

Men nu till det jag ville komma med.

vårat intro kommer vara SOS i nödbloss eller i rök.

En kompis pappa som har lovat att han kommer flyga över det och filma, som gör att man kommer få med det från luften. det kan bli ett riktigt coolt intro.

det är så att vi har fått tillåtelse av markägaren att använda hans mark att kunna spela in själva introt. 

Men det vi har problem med är att kunna få in en stormängd nödbloss, nödrök.

och så vi kollar här ifall någon har lite att ge bort. eller vet vart vi kan vända oss för att få tag på det i Stockholm/Nacka.

Senast ändrad av FilipB | 26 september 2010 | 17:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och välkommen, FilipB :

Bra idé och syfte med filmen, men användning av nödraketer är strikt reglerat i lag och kanske dessutom farligt ifall raketerna är gamla/utgångna.

På forumet förekommer av och till förfrågningar ifrån företrädesvis studenter/ungdomar som erbjuder sig att ta hand om raketer av olika behjärtansvärda skäl. Så viss skepticism angående dessa förslag har nog utbrett sig ibland oss båtägare, särskilt som t.o.m. övnings-uppskjutningar verkar bli allt svårare att genomföra.

Antar att erat filmprojekt har låg budget så att nyinköpta raketer, polis- och JRCC-tillstånd etc går bort?

Tyvärr så är nog det lagliga alternativet i så fall datoranimering, ett nog så tekniskt intressant alternativ i mitt tycke. Tänk vad mycket verklighetstrogna effekter man numera kan åstadkomma på så vis.
Eller att faktiskt skippa scenen helt, och åstadkomma samma totalintryck på annat vis, dvs sagt med filmrecensenters beundrande favorituttryck, med små medel !?

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har vi vart i kontakt med polisen och hon vi snackade med var mycket posetiv för den här filmen. hon kände någon i kustbevakningen ute på värmdö tror jag det var som skulle ta kontakt med oss.

grejen är att vi ska undvicka att använda datoranimering så mycket som möjligt för att de vill inte att man ska sitta hemma och plocka saker på internet och sedan göra en film på det. så vill man ha bra betyg.

ja våran filmprojekt  är mycket låg.

nu är jag inte ute efter nödraketer, vi har bara inte bestämt oss ifall vi ska göra en på kvällen och då behöver nödbloss eller ifall vi ska göra det på dagen och då behöver nödrök. men jag är räd att röken bara ska tjocka ihop sig och paja allt. och hur fel kan det gå med tex nödrök som är kanske ett år gammalt?

den marken vi har är gigantisk och vi kommer bara får göra det här när snön har kommit.

sen är vi inte så nära vatten (tror jag), så sjöfartsverket har väll inget med det och göra. polis kvinnan sa mer att vi kommer behöva söka tillstånd för det, men att det inte borde inte vara något problem.

ja nu är det så att jag är 24år och räknas som vuxen/ungdom. jag kan tänka mig att de som har frågat förut om att få ta hand om raketer,bloss,rök ville ha det för att leka med det.

vi vill göra en film på det och kunna låta andra ungdomar se våran film.

Senast ändrad av FilipB | 27 september 2010 | 08:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var på Arkö på kurs hos Sjöfartsverket förra veckan och de hävdade bestämt att det ska gå att lämna in utgångna raketer och bloss på inköpsställen. Annars, ta kontakt med dom, de använder en hel del raketer och bloss i utbildningssyfte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...