illern1 1 Postad 15 Mars , 2009 Eftersom det finns dåligt med info om vad är/hur en talgtätning ser ut så sätter jag in en bild här på mitt byte av tätningen. // illern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 15 Mars , 2009 Och en bild när den sitter på plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 Mars , 2009 Har en likadan men på propeller-genomföringen, som är fylld med vattenfast fett. En vridbar smörjkopp möjliggör där enkel fettpåfyllning efterhand, för övrigt. Tätningen fungerar utmärkt! Den vaxade flätan kan ju också klämmas åt, när den börjar bli sliten, den stora muttern som flätan sitter i skruvas då in en smula sen dess kontra-låsmutter lossats tillfälligt. Gärna då med lite värme så vaxet mjuknar o lätt omformas, kanske? Tanken är väl att byte av fläta skall kunna ske utan att axeln avlägsnas och det fungerar nog också, om än kanske efter lite nybörjar-fippel? Flätans ändar bör nog snedskäras rätt kraftigt, så de sen går omlott, om jag minns rätt? En lite ålderdomlig men bra tätning, finns det någon nyare lösning som också tillåter byte med axeln på plats? Behövs väl egentligen inte, denna är helt OK. Bara lite nyfiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pa28-pilot 0 Postad 26 September , 2009 Hej! Har ganska nyligen köpt en beg., Nimbus 26. Upptäcker att det droppar småt från övre delen av roderaxel där kring styrvajern kopplas till. Det var redan sent på kväll och ljuset var ej tillräckligt, men, fick den uppfattning att under vajern satt på axel en större mutter an mot en annan (?). - Känner ni igen det? - Skall dessa muttrar spännas till? - Kan en eventuell rep., göras med båten i sin våt miljön? - Hjälper om jag tar en bild av den axelkoppling ? Tackar på förhand. Mvhälsningar, Fernando Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser