Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
illern1

Roderaxel tätning

Rekommendera Poster

Eftersom det finns dåligt med info om vad är/hur en talgtätning ser ut så sätter jag in en bild här på mitt byte av tätningen.

// illern

post-7880-1394235822,9003_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en likadan men på propeller-genomföringen, som är fylld med vattenfast fett. En vridbar smörjkopp möjliggör där enkel fettpåfyllning efterhand, för övrigt. Tätningen fungerar utmärkt!

Den vaxade flätan kan ju också klämmas åt, när den börjar bli sliten, den stora muttern som flätan sitter i skruvas då in en smula sen dess kontra-låsmutter lossats tillfälligt. Gärna då med lite värme så vaxet mjuknar o lätt omformas, kanske?

Tanken är väl att byte av fläta skall kunna ske utan att axeln avlägsnas och det fungerar nog också, om än kanske efter lite nybörjar-fippel? Flätans ändar bör nog snedskäras rätt kraftigt, så de sen går omlott, om jag minns rätt?

En lite ålderdomlig men bra tätning, finns det någon nyare lösning som också tillåter byte med axeln på plats? Behövs väl egentligen inte, denna är helt OK. Bara lite nyfiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har ganska nyligen köpt en beg., Nimbus 26. Upptäcker att det droppar småt från övre delen av roderaxel där kring styrvajern kopplas till.  Det var redan sent på kväll och ljuset var ej tillräckligt, men, fick den uppfattning att under vajern satt på axel en större mutter an mot en annan (?).

- Känner ni igen det?

- Skall dessa muttrar spännas till?

- Kan en eventuell rep., göras med båten i sin våt miljön?

- Hjälper om jag tar en bild av den axelkoppling ?

Tackar på förhand.

Mvhälsningar,

Fernando

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...