Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Gäst Anders D

Skiljerelä?

Rekommendera Poster

Hei Seawolf.

Dessverre har jeg ikke fått varsling at det ha kommet innlegg igjen.

(kanskje feil på innstillinger ?)

Det du skriver er nytt for meg, ærlig talt.

Jeg kan ikke forestille meg at det finnes en så stort forskjell i Sverige i motsettning til resten av verden men 20.gif\ for henvisning.

Jeg sjekker med teknikere i morgen og kommer tilbake med svarer etterpå.

 

Mvh.

Jørg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har letat efter ett alternativ till skyllemarks dyra relä och ännu inte hittat något bra sådant, så jag skulle vara mycket tacksam om du ville tala om var du köpt detta relä.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har just köpt en grundsats 2 från Skyllemarks då det blev billigast att köpa en hel sats trots att jag redan ägde ett relä. Med andra ord har jag dubbla reläer och kan tänka mig att sälja det ena. Det är givetvis fullt fungerande och i nyskick. Maila ditt bud till tommy.roininen@sogeti.se Jag bor i dalarna men kan skicka reläet.

Mvh Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Du vinner ingenting med en skiljediod, du snarare förlorar eftersom det blir ett spänningsfall över den.

Satsa på ett skiljerelä och läs på Skyllermarks hemsida eller artiklar i Min båt.

Använd grova mångtrådiga förtennta kablar och riktiga kopplingar.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har erfarenhet av detta relä från PrimePower (EDR 1275)? http://www.primepower.se/default.asp?url=http://www.primepower.se/rwdx/cache/edr,_skiljerela_817_ACCYU7287.asp

 

Det verkar skifta till att ladda förbrukningsbatterierna först när startbatteriet nått 13,5 V och bryter igen när förbrukningsbatterierna slutat laddas och spänningen sjunkit till 12,9 V (alltså inte sammankoppling så fort generatorn går).

 

Men då får man väl ändå en ordentlig strömrusning från startbatteriet till förbrukningen nom förbrukningsbatterierna är rätt urladdade? (eller har jag missat något här?)

 

Vore det inte bättre om reläet var växlande och ströp laddningen till startbatteriet när det var fullt och då övergick till att istället ladda förbrukningsbatterierna utan att ha start och förbrukning sammankopplade?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Men då får man väl ändå en ordentlig strömrusning från startbatteriet till förbrukningen nom förbrukningsbatterierna är rätt urladdade? (eller har jag missat något här?)

 

Vad är problemet med denna sk. strömrusning? troligen rör det sig om en spänningsskillnad på ca 1.5 volt til 2 volt beroende på om ditt förbrukar batteri är helt urladdat, dvs samma sk. strömrusning som normalt blir från generatorn efter start.  inget att oroa sig för.

 

Vill du bli riktigt orolig i dessa frågor mät batteriet i din bil efter en start en kall vinter morgon där har du rejäl strömrusning och inte har du väl funderat på att sjunta laddningen i bilen.  Manuella batteribrytare funkar alltid bäst inget som kan gå fel. Inget relä som kan oxidera eller ligga och gnistra vid on off.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag är intre orolig alls - men det känns lite ologiskt att först ladda ett batteri helt fullt och sedan koppla ihop det med två halvtomma, och därmed tömma en stor del av den gjorda laddningen, för att sedan ladda alla tre tillsammans. Då kan man ju lika bra ha ett vanligt skiljerelä som sammankopplar batterierna så fort generatorn går.

 

Då kanske ett växlande relä som jag nämnde nyss ändå är den bästa lösningen? (men jag tror inte att EDR 1275 är det ens - tror att det bara är slutande för det har vara två synliga ingångar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Med tanke på alla trådar ang problemet batteriladdning så går det nog att konstatera att alla blir saliga av sin egen tro.  för min del så är enklast lösning oftast bästa och vare sig man vill det eller ej så russar alltid strömmen fram i ljusets hastighet, om det nu är vid start av motor som brukar ta mest effekt eller om det är via utjämningsprincipen vid överfluten laddning.   Tips är sök på forumet mycket finns att läsa men var kritisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är som en del andra attraherad av en så enkel installation som möjligt. Jag har då funderat på lösningen att koppla alla batterier i en enda stor bank och koppla förbrukarna över ett underspänningsskydd. Om man har som i mitt fall 225Ah så torde väl de kunna starta motorn även om de är urladdade till en förutbestämd, lämplig nivå?

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen dum idé att koppla samman alla batterier. Man förbrukar sällan mer än 25 % av bankens kapacitet och att starta en motor kräver nästan ingen energi.
 
Bättre då att alltid hålla batterierna så fulladdade som möjligt. Skulle man någon gång råka ut för batteritomt så kan man låna ett batteri av någon. Det vimlar ju av batteristinna båtar nuförtiden.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jo, man kan ju alltid låta någon annan lösa sina problem så slipper man ju göra det själv...

 

Jag brukar tanka för en tia och hoppas att någon annan har en reservdunk med sig. 2.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I och för sig så mår batterier bättre ju mindre man drar ur dom. Kopplar man ihop alla i en bank så blir ju belastningen mindre per batteri, det är ju rätt.

 

Fast.

Då måste man ha järnkoll på hur mycket man har kvar och ha disciplin eller en batterivakt som bryter när det är dags.

 

Jag tycker nog fortfarande det känns lugnast att ha ett startbatteri som är heligt och garanterat ger startström och en separat förbrukarbank som man kan råka köra slut på.

Batterier åldras så det kan vara svårt att garantera start även om man stannat på rätt spänning. (Fast som du säger, 225 Ah borde räcka till även i halvtaskigt laddläge.)

 

Det är ju inte så att batterier dör direkt om man djupurladdar dom ett par gånger. De håller bara sämre och sämre, och när man blir tillräckligt ilsk på att lamporna slocknar för tidigt så köper man nya batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Batteriladdning tycks vara ett outtömligt diskussionsämne.

 

Mellan 1977 och 2000 hade jag en Nord 80 segelbåt med VP MD6A.

MD6A har både dynastart och växelstömsgenerator. dynastarten fick ladda ett startbatteri, och växelströmmaren laddade två förbrukningsbatterier.

Huvudströmbrytaren bröt minusledningen, varför det räckte med en brytare. Senare kompletterades med en solpanel. förbrukare var wallas 1800, kylaggregat med swingkompressor (relativt strömsnål) boxen ca 35 l.,belysning, bilstereo m.m.   Hade inga större bekymmer med strömbudgeten. Startbatteriet höll åtskilliga år, medan förbrukningsbatterierna fick bytas oftare.

Nu har jag köpt en Winga 750 som jag tänker komplettera med seperat startbatteri. Det blir ett skiljerelä matat från D plus (det går inte att skriva plustecken) på generatorn istället för plus från startnyckellåset. Då drar skiljereläet inte förrän motorn är igång. Om förbrukningsbatterierna är alldeles nya och startbatteriet har högre inre resistans pga ålder kan det hända att en stor del av startströmmen tas från förbrukningsbatterierna öch bränner kontakterna i skiljereläet. Kenbja verkar ha råkat ut för det.

 

Nu är det bara att vänta på våren!  mvh Kalle.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett par Bosch 75A skiljerelä över om någon skulle behöva.

Samma relä som ex Skyllermarks använder i sina satser...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid detta oväsen med reläer och spolar och jordningar och galvaniskt.

 

Enkelt. Manuell(la) omkopplare och sedan om ett eller vissa batterier är hel, eller halvt laddade spelar ingen roll.

Manuell omkopplare inga problem med brända kontakter och man kan skyffla in det batteri man vill eller hela bunten och det oavsett generator för den stackarn lämnar det han ska och hela paketet dalar och generatorn som är anpassningsbar fixar hela alltet.

En annan sak som ingen nämner, fast det räknas och divideras, är att om ett batteri är tomt (11 volt) och bara har lite kapacitet kvar,så lämnar det batteriet fortfarande ström till starten fast det har lägre spänning än startbatteriet... konstigt..?? dom är tillsammans och nyttjar varandra.

Galvaniskt... ett sånt herrans liv om detta. Montera bara in en batteriladdare som är galvaniskt avskärmad från nätet och ge sedan fasen i att koppla in all skönans skit med båtens el.

 

Sen ett jävla liv varje gång med brända kontakter och pris hit och pris dit. Ni slipper allt detta om ni kör med raka rör.

 

Mäster har talat och är inte lömsk som det låter, men bara konstaterar att så är fallet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte ha 2 st parallellkopplade Varta 110 Ah startbatterier till elen i båten och till att starta min Mercury 90 Optimax . När motorn är avslagen så tänkte jag ha en manuell strömbrytare för att koppla bort det ena batteriet. Så att t ex stereon inte drar slut batterierna.

 

Säg att ett batteri är halvfullt (dvs 12,3 V) och det andra batteriet är tomt (dvs ca 11,0 V). Jag vill inte säga att du har fel men jag har funderat lite på vad som händer vid olika scenarior:

 

1) Om motorn startas med bara det halvfulla batteriet (12,3 V) så är det inga problem att starta motorn.

 

2) Om de båda batterierna först kopplas ihop innan motorn startas, så börjar batterierna att utjämnas. Dvs det försvinner Ah från det halvfulla batteriet (12,3 V) till det tomma batteriet (11,0 V). Om vi nu startar motorn så får den halvfulla batteriet jobba för att starta motorn och för att utjämna det andra batteriet. Skulle inte detta kunna betyda att det finns mindre ström tillgänglig för att starta motorn? Varför skulle det tomma batteriet hjälpa till att starta motorn?

 

För övrigt: När jag ska välja strömbrytare behöver jag veta hur stor maxströmmen från motorn kan bli? Är det någon som har koll på detta för min Mercury 90 Optimax? I instruktionsboken står det bara 1000 MCA? Betyder detta att strömbrytare måste kunna klara 1000 Ampere?

 

/Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

2) Nix, båda batterierna kommer att jobbar för att starta. Har du kollat spänningen under start nångång? Det drar iväg neråt 7-8 V, långt under det tomma batteriets spänning. En startmotor är rena kortslutningen och alla batterier man kan koppla in kommer att hjälpa till.

Det finns egentligen ingen botten i ett batteri, det blir aldrig tomt som en bensintank. Däremot skadas det om man drar ur det för mycket.

 

 

Reläet gör just det: när man vrider om nyckeln får generatorn magnetiseringsspänning, reläet drar och kopplar in båda batterierna.

 

Vad drar en startmotor? Ja det är i klassen 100-200A. Grova kablar och rejäla reläer rekommenderas i den strömkretsen. 1000 A kan vara att ta i.

(Teoretisk beräkning: 1 hk = 736 W. Startmotor på 2 hk = 1472 W / 12 V = 125 A)

(Men Skyllermarks relä är märkt max 75A? Mja, det finns viss marginal i märkningen, dessutom går inte all strömmen genom reläet vid start, bara det som kommer från förbrukningsbatteriet. En gissning är ca halva startströmmen.)

 

Vanliga batteribrytare duger fint för att koppla in och ur batterier även för dom här strömmarna.

MEN! Man ska ge katten i att vrida på strömbrytaren precis när startmotorn går. Då bränner man upp den.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, även om jag tillhör besserwisser-delen som alltid komplicerar allting :-)

 

Så jämrans komplicerat är det inte med batterier. Manuella brytare har sin brutala charm och ger full kontroll över läget.

 

Orsaken till att jag fortfarande rekommenderar ett relä a la Skyllermark är min egen glömska. Man kan ge sig på att man glömmer brytaren i fel läge förr eller senare. Enligt Murphys lag om alltings jävlighet så har man glömt läslampan på under natten och är samtidigt sist ur naturhamnen på den öde kobben i havsbandet. Reläet är helautomatiskt och glömmer inte. Bara skruva in det, glömma bort att det finns, tuta och köra. :-)

 

Galvaniskt, Håller också med: inget problem så länge man inte kopplar in landströmmens skyddsjord nånstans i båten. Enkelt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt inlägg. Ett förtydligande gällande den manuella strömbrytaren, som du nämnar i slutet på ditt inlägg.

 

Bör jag starta motorn innan jag kopplar ihop båda batterierna? Eller kan jag först koppla ihop batterierna (och måste vänta en stund? hur länge då?) för att sedan starta motorn? Startmotorn går väl bara ca 5-20 sekunder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ska inte spela någon större roll.

 

Batteribrytarna är rätt robusta. Det borde fungera att koppla ihop batterierna både före och efter motorstart. Den ska tåla strömmarna som blir.

 

Möjligen att man ska koppla ihop innan start och bryta efteråt. Då kopplar man inte medan generatorn laddar. Det är rent ingenjörsmagkänsla från min sida att inte koppla när elektronik är igång. Har inga rationella argument.

Någon annan som har upptäckt att saker går sönder om man gör på fel sätt?

 

Redigering efter att ha sett inlägg nedan: Det första man gör är förstås att koppla in startbatteriet till motorn, det kopplar man aldrig ifrån sålänge man är i båten. Generatorns likriktare går sönder som ett skott om den inte har ett batteri anslutet. Det var kanske lite för självklart för mig.

Det jag diskuterar är in-urkoppling av det extra förbrukningsbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kör bil i ljusets hastighet och tänder halvljuset. Vad händer då?

(Mer än att det svartnar för ögonen) :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hämtade detta och svarar under.

 

2) Om de båda batterierna först kopplas ihop innan motorn startas, så börjar batterierna att utjämnas. Dvs det försvinner Ah från det halvfulla batteriet (12,3 V) till det tomma batteriet (11,0 V). Om vi nu startar motorn så får den halvfulla batteriet jobba för att starta motorn och för att utjämna det andra batteriet. Skulle inte detta kunna betyda att det finns mindre ström tillgänglig för att starta motorn? Varför skulle det tomma batteriet hjälpa till att starta motorn?

 

Det är så att det kilar över lite en stund, men va då ? Oavsett detta så nallar den från bägge batterierna oavsett vad dom har för grundspänning för det är strömmen den slurkar i sig när startmotorn går och allt annat är ovesäntlig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade skrivit en harang om manuella omkopplares fördelar och att man ska löda efter det att kabelanslutning hade klämts på och förfarande med batteriparken.

Det sket sig och jag har märkt det tidigar, att om man skriver ett längre stycke och vänder sig bort eller gör något en liten stund, för att sedan fortsätta så tar inte forumet emot det man har skrivit och man kan leta och leta och det är borta. Har vid tidigare inlägg kopierat texten för sådana här inträffande och det glömde jag nu.

 

Jobbigt värre / Mvh/Orven

 

Nu kopierar jag i alla fal..3.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alldrig i livet för det var en hel avhandling och lång som attan.

 

Mvh/Orven

 

Ps. Tror att jag har lagt in något liknande här om manuella omkopplare och fördelar. Kan finnas i forumet om man söker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja du hade en del frågor och jag kopierade dom...

 

Tack för ditt inlägg. Ett förtydligande gällande den manuella strömbrytaren, som du nämnar i slutet på ditt inlägg.

 

Bör jag starta motorn innan jag kopplar ihop båda batterierna? Eller kan jag först koppla ihop batterierna (och måste vänta en stund? hur länge då?) för att sedan starta motorn? Startmotorn går väl bara ca 5-20 sekunder?

 

Du behöver inte koppla ihop batterierna innan start, eller du kan koppla ihop dom...välj själv.

Är så att du inte bör kopplar bort något under drift som kan störa generatorn, så därför bör det alltid vara ett batteri som hänger på för jämnan och aldrig lämnar generatorn under drift.

Koppla enbart bort alla batterier när motorn har stannat för går generatorn tom och du kopplar in och ut så kan den gå åt fanders så att säga.

Enda du behöver tänka på att alldrig växla så generatorn är utan batterier, men det går bra att koppla in ett eller flera under körning och då låta startbatteriet vara konstant på under drift.

 

Manuella omkopplare.

Grova anslutningar på dom och därmed stor anläggningsyta.

Rengör kabeln (kopparren) och nyp fast klammern och sedan så tar du en liten gaslåga och tennar.

På det som du har lödat sätter du krympslang med lite jox emellan och värmer så det smiter åt.

Ingen syre, fukt eller andra föroreningar kan krypa in och skada själva kabeln.

Sätt på krympslangen innan och en bra bit ifrån så den inte krymper vid lödningen.

När lödningen har kallnat så drar du över krympslangen och värmer så att det smiter åt.

Omkopplarna har bra anläggningsyta och den klammer du sätter på får fin och rejäl kontaktyta och sedan så följer det med (i regel) brickor som är taggiga och som inte släpper vid vibrationer.

Fördel är som sagt raka rör och minimal risk för ärgning och glappkontackter.

Man slipper brända reläkontakter med spänningsfall och reläspolar som det kan bli avbrott i.

Hoppas att du förstod eller förstår.

Sedan finns det olika kvalite på dessa manuella omkopplare och det finns omkopplare som är ihopbyggda med valbara in och utgångar, men jag tycker det är bäst med flera.

Själv gör jag så här.

1) Böjer mig lite och slår på startbatteriet som jag sedan låter ligga på för jämnan och så länge motorn går.

2) Under drift så slår jag på övriga batterier som jag har till kyl och Öl/fiskebox och om det inte fodras så mycket laddning så öser jag in partybatteriet TV-Stereo och läslampor och sedan så får det tröska och gå.

 

Det är först när motorn är avstämgd som jag kopplar bort alla batterierna från varandra så att dom är helt fristående.

Kan inte bli fel på det viset.

 

Nu ska jag kopiera innan jag skickar ifall hornpär är lös igen...Klick...

 

Tur att jag kopierade för det gick åt fanders och provar igen nnnnuuuuu....klick

 

Jojomen nu funkade det 2.gif\ efter 3 sorger och lika besvär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och med en MD6/MD7  gör det dessutom inte så mycket om man tömt startbatteriet eftersom det bara är att plocka fram startveven, lyfta ventilerna, dra runt svänghjulet ett par-tre varv och fälla ner ventilerna igen och vips tuffar motorn igång. Har inte moderna smådieslar startvev och ventillyftare längre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tredje gången gillt (eller fjärde kanske rent av) :-)

 

Orven skrev: På det som du har lödat sätter du krympslang med lite jox emellan och värmer så det smiter åt.

 

Vad menar du med jox? Är inte så kunnig på området, men har hört att krympslang med smältlim ska vara bra...? Förresten är det okej att krympa krympslangen med en tändare? Eller blir det för varmt?

 

/Freddie

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...