Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Karl-Bertil

Havstulpaner Alluminium Båt

Rekommendera Poster

Hej i höstas köpte jag en Buster som hade fullt av havstulpaner under båten, fick bort alla tulpaner men ytan är skrovlig. Kan jag slipa botten så jag får den jämn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog undvika saltsyra.

Citat Nationalencyklopedin Saltsyra är mycket korrosiv; oädla metaller som järn, aluminium och zink angrips under vätgasutveckling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att ytan är skrovlig pga att det finns rester kvar av tulpanerna, eller har själva aluminiumytan blivit skadad?

Har du gått på ordentligt med högtrycken?

Jag skulle inte välja att gå på med saltsyra annat än utspädd, som sagt alu gillar inte saltsyra. Och andra sidan så är min motor till stor del i alu och de ställen som inte är är lackerade, men som fått tulpaner på sig där har jag använt saltsyra utan märkbar påverkan. Allt spolas nästan omedelbart bort med färskvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ytan är skrovlig eller fullt av ringar efter havstulpanerna som jag inte vet vad jag skall göra åt, går det at slipa på aliminium ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle också gärna få svar på denna frågan. Med tanke på snäva vinklar och vassa kanter blir det inte lätt ned att skipa med papper. Vilka andra prisvärda alternativ finns det egentligen?

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle gå åp med en slipmaskin. Rondell eller band kvittar nog.

Men ska du inte måla så är det nog inget alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

jag snyggade till botten på badankan under gammal bottenfärg fanns rester från tjänstgöringen i havsvatten, provade slipskivor, flappskivor tog sen mest på prov ett tror det var 80 papper i skaken och det funkade mycket bättre, allt rasade av på knappt någon timma, sen åkte etsgrund på.

post-15930-1394235891,5533_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...