Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Sjoe_Busen

Frågor utombordare

Rekommendera Poster

Hejsan alla, detta är mitt första inlägg här och det med anledning av att jag precis skaffat mig min första båt. Har aldrig ägt en tidigare men alltid varit intresserad och nu när vi bor nära en sjö och allt bestämde vi oss för att uppfylla drömmen =) Det fick bli en Uttern 430 (Sjö-Uttern), med en Yamaha 9,5hk (9.5A 650) av äldre årsmodell. Tänkte att vi börjar lite lagom och det verkar vara en bra båt för lite fiske och bad osv.

Ju mer man börjar titta undrar man ju vad grejerna är till, har inte direkt nån att fråga så tänkte försöka här =)

Bifogar en bild på utombordaren markerad med siffror,

1. Vid nummer ett är det en pinne man kan ställa in vinkeln på hela motorn, så mkt förstår jag men är det något man behöver justera ofta? Hur märks det?

2. Nummer 2 är en skruv som det står WASH på och ett litet hål precis under texten, vad är detta? Något man behöver bry sig om?

3. Nummer 3 är en skruv som det står OIL LEVEL, är väl självklart vad det betyder men hur gör man med den?

4. Nummer 4 är en gummiklump på bränsleslangen, soppafilter va? (Klämmer man på den läcker det ut soppa vid kontakten)

5. Nummer 5 är ju en skruv på bränslelocket, förstår hur den funkar när man precis fyllt på dunken osv med tryck,men hur ska den stå när man är ute och åker osv?

6. Nummer 6 är en skruv man låser fast motorn med i fästet, men det där hålet till vänster, finns det särskilda lås för att dölja skruven?

7. Sitter en kätting bak i båten för att låsa fast motorn, vart låser jag den runt?

8. Farligt att torrköra motorn på land utan något vatten?

9. Fick den som den var och den blev aldrig vinterkonserverad, något man bör tänka på innan man tar den i bruk i vår?

Ojoj många frågor blev det och fler har jag, men börjar så =) Kan någon svara på nån fråga bara blir jag glad. Nån som tror nåt om årsmodell förresten? Finns det bruksanvisningar att köpa nu?

Tack o hej/Nybörjaren Stefan

post-10008048-1394235815,8552_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  • 1. Justeras så att fören går lagom högt när du kör, testa olika lägen.
  • 2. Där kan man koppla in en slang och spola med färskvatten,

    men en spolmuff (hörselskydd) som sätts över riggen är enklare.

  • 3. Det finns två oljeskruvar på riggen, den du markerat och en undertill. Man fyller olja nerifrån tills det rinner ut upptill.
  • 4. Pump för att få fram bränsle till motorn vid start. Om det läcker vid anslutningen så byt. Finns på Biltema för 20 kr.
  • 5. Öppen vid färd, annars stängd.
  • 6. Vet ej, men vingmuttern kan ersättas med en låsbar variant.
  • 7. Kanske i tidigare nämnda hål?
  • 8. Det ska du inte göra, impellern skadas. Köp ett hörselskydd på Biltema, och koppla på vatten.
  • 9. Byt olja i växelhuset, tryck fett i smörjnipplar. Lossa propellern och smörj axeln. Gör rent bränslesil, tank och bränslefilter, och byt tändstift.

 

 

 

Senast ändrad av Flipper_510_HT | 14 mars 2009 | 17:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är riktigt osäker men tror att spola med hörselkåpor inte funkar på den motorn.Vattenintaget sitter nog där avgaserna går ut. Om spolskruven går att ta bort finns ett tillbehör som skruvas i och en trädgårdsslang kan anslutas. Eftersom du kör i insjö kan du strunta i att skölja motorn. Impeller och pumphus bör kollas årligen och varje gång man kör hålla koll på cirkulationen. En sån där motor som kollas till lite är nästan outslitlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Årsmodellen på den motorn är troligtvis 1978. 1977 så fanns inte märkningen 1:100 för oljeblandningen på motorn och 1979 så ersattes 9,5Hk av en på 9,9Hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå ingenting:

 

Har ni kollat vad de lokala miljöföreskrifterna säger? I många insjöar är tvåtaktare förbjudna.

 

Bara ett litet tips! Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har fått svar på det mesta så jag lägger till där jag har mer info.

6. Gissar att du har en skruv med ett öra på ena sidan och bara en skruv på andra. Den med bara en skruv är antagligen en del av ett lås. Dra fast den med en skiftnyckel.
Hålet brevid skruven som du nämner är till för att fästa en vajer eller liknande så motorn inte ramlar i sjön om fästskruvarna lossnar.

7. Lås inte kättingen i hålet vid skruven. Alldeles för lätt att slå sönder. Lås den istället runt något kraftigare, alternativt ett varv runt drevdelen, vilket är den smalare biten strax under motorn.

9. Byt drevolja, du tar bort skruven oil level och den som är 10 cm under. Kolla så oljan är som sky och inte som redd soppa... är det vatten i oljan ser den ut som redd soppa...då kan det vara dags att lämna in den för att åtgärda läckaget. Eller så provar du att bara fylla ny olja, köra den i en tunna med vatten och sen byta olja igen, är den återigen som redd soppa så måste du lämna in den för att byta o-ringar eller vad som nu läcker.
Du har i ny olja genom att trycka in pipen (eller skruva i pumpnippeln beroende på vad du har för oljeförpackning) i nedre hålet och pressa i olja tills det kommer ut ur övre hålet. Håll kvar oljeförpackningen i nedre hålet hela tiden medan du skruvar i den övre skruven. Sen får du vara lite snabb och ta bort förpackningen och sätta dit skruven. Kladdigt och lite bökigt och en jäkla dum lösning om du frågar mig. =)

Du hade fått ett bra svar ang. vårrustningen såg jag.

Bruksanvisning kan du ladda hem från Yamaha. Men de har ett väldigt besvärligt sätt att hitta rätt... kommer tyvärr inte ihåg länken men den finns här ute på MG nånstans. Sök på Yamaha och nåt tilläggsord så kommer det säkert upp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det här med kulorna som brukar gå sönder kom 1988a, kolla klackarna på clutchen detalj nr12http://www.crowleymarine.com/brp_parts/diagrams/26036.cfm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...