hannes_i_holmen 0 Postad 13 Mars , 2009 Någon som vet vad det är som skiljer en Volvo aq 271 och aq 311 V8 motor? Alltså jag har läst 270 hk på förstnämnda och 307 hk på den sistnämnde (en sån jag har i båten). Vad är det som skiljer? Vad skiljer från en Mercruiser som ligger på bara 260 hk? Är det andra toppar, insug eller? Jag ser då ingen större skillnad på min 311B års-90 mot en annan Cheva 350 motor. Hur kan dom ha fått ut så mycket kräm ur den? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tlinden 2 Postad 14 Mars , 2009 Hej! Förmodligen annan kamaxel, möjligen annat insug och bestyckning i förgasaren. Har själv snickrat ihop en 383:a (6.2L) den jag har ger 260Hk men ett grymt vrid för en bensinare. Inga problem att få upp den i 400 Hk med annan kam, insug och bestyckning i förgasaren. Tar en dag att fixa medan motorn sitter i båten. Det är vridmomentet du vill ha i en båtmotor inte egentligen Hk eller toppvarv. //Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannes_i_holmen 0 Postad 15 Mars , 2009 Tacka för det att det är vridet man vill åt. Men ökar hk så brukar ju vanligtvis vridet följa med. En båtmotor varvar man ju aldrig på toppvarv ändå så. Finns det ingen annan i forumet som möjligtvis är volvo expert och kan svara på min fråga. Vore kul att få reda på exakt vad som skiljer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 15 Mars , 2009 det som vanligtvis skiljer är topparnas utformning i kanaler och förbränningsrum. Sen är det kamaxeln, för att få bra bottenvrid strävar man att få så högt lyft det går med en kort duration, då arbetar motorn bäst vid låg och mellanvarv vilket funkar bäst i stora och medelstora båtar. ofta får man en lite lägre toppeffekt med en sådan kamaxel. Har man en lätt speedboat kan man vandra upp i längre durationer och plocka ut betydligt högre effekter med förlust av bottenvrid. Numera har man börjat använda bättre material i lyftare och kamaxlar vilket gör att man kan pressa in lite mer lyft på kort duration och då även fått lite mer toppeffekt. Duration = hur länge ventilen är öppen Lyft = hur högt ventilen öppnar som mest Ju längre duration desto högre lyft tål kamaxeln, och fyllnadsgraden blir sämre på låga varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 15 Mars , 2009 Eftersom hk är en funktion av varvtal och vridmoment så är det svårt att bara få det ena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco23 2 Postad 15 Mars , 2009 Hej. Min förra motor var en Aq271c och jag undrade då som du vad skillnaden var mellan 271/311 vad jag kunde se i Vp´ s verkstadshandbok så skiljer kamaxeln och vevaxeln samt på tidiga 271 bestyckningen i Holley´ n. 311:an varvar lite mer 4600-5200 rpm mot 271 4200-4600rpm. Enligt penta´ s hemsida så såldes 311:an enbart med sp drev medans 271 kunde fås med sp eller dp. //Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannes_i_holmen 0 Postad 15 Mars , 2009 Jo det var även i mitt fall verkstadshandboken som gjorde att jag hajjade till i detta fall. Det där kan ju stämma bra det eftersom jag har Sp drev på min installation. Senast ändrad av hannes_i_holmen | 15 mars 2009 | 22:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 15 Mars , 2009 Hör med hansen racing dom brukar veta sånt, frågar du drevia så kommer du hem med en ny penta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannes_i_holmen 0 Postad 15 Mars , 2009 Hehe. Där sa du något. Tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser