Groenling 3 Postad 13 Mars , 2009 Hej , har någon ett bra tips om bottenfärg från Norge? jag hörde av en kompis att deras färg är mycket mer effektiv. /Sven Senast ändrad av Groenling | 13 mars 2009 | 23:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 13 Mars , 2009 Du har inte sett den lilla annonsen här till höger...? http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c1/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gjU-9AJyMvYwMDSycXA6MQFxNDPwtTI4NQU6B8pFm8n79RqJuJp6GhhZmroYGRmYeJk0-Yp4G7izEB3X4e-bmp-gW5EeUAhiNQYA!!/dl2/d1/L0lDU0lKSWdrbUEhIS9JRFJBQUlpQ2dBek15cXchL1lCSkoxTkExTkk1MC01RncvN18yNUtRQjJKMzAwMjBGMDJUVEZTRjRNMzBDMC9JX19fXzE!/?WCM_PORTLET=PC_7_25KQB2J30020F02TTFSF4M30C0_WCM&WCM_GLOBAL_CONTEXT=/wps/wcm/connect/goteborg.se/goteborg_se/invanare/miljo_halsa/akt_k_mh_batbottenfarger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Mars , 2009 Tom Mg har annons om detta infört på denna sida http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c1/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gjU-9AJyMvYwMDSycXA6MQFxNDPwtTI4NQU6B8pFm8n79RqJuJp6GhhZmroYGRmYeJk0-Yp4G7izEB3X4e-bmp-gW5EeUAhiNQYA!!/dl2/d1/L0lDU0lKSWdrbUEhIS9JRFJBQUlpQ2dBek15cXchL1lCSkoxTkExTkk1MC01RncvN18yNUtRQjJKMzAwMjBGMDJUVEZTRjRNMzBDMC9JX19fXzE!/?WCM_PORTLET=PC_7_25KQB2J30020F02TTFSF4M30C0_WCM&WCM_GLOBAL_CONTEXT=/wps/wcm/connect/goteborg.se/goteborg_se/invanare/miljo_halsa/akt_k_mh_batbottenfarger tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 14 Mars , 2009 nej jag missade annonsen :-( Vill ni väcka mitt dåliga samvete? :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 14 Mars , 2009 Kanske det.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 14 Mars , 2009 Väldiga mängder av Norska båtar kommer till Bohuslän varje år. Hur skall vi hantera dom? Skall KBV ta ett prov och förbjuda dom att fara i svenska vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 14 Mars , 2009 Och från Danmark, Tyskland , Holland osv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Mars , 2009 Hur kunde du missa den annonsen som var så övertydlig på höger sida. Kunde bara inte låta bli att lägga in länken . Nej, jag vill inte väcka ditt samvete, Ä andra sidan säger man ju att ett rent samvete är den bästa huvudkudden. Har aldrig haft problem med påväxt tidigare men när jag tog upp min galma båt i höstas var hela botten täckt med havstulpaner. Nu har jag köpt en norsktillverkad båt av en norrman bosatt sen många år i Sverige. Vad den är målad med för bottenfärg har jag ingen aning om. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 14 Mars , 2009 Nå då måste du ju för säkerhets och miljöns skull skrapa färgen och målar med tillåten, ur miljösynpunkt godkännt färg. der skulle ju vara förskräglig om norrmannen har målat med förbjuden färg :-) För säkerhets skull kan du ju avvakta hösten, har du inga havstulpaner då, har du hela vintern på dig att måla om botten :-) Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Mars , 2009 Nu var det inte normannen som målade botten, utan en kille som norrmannens frun annlitade. Norrmannen själv avled två dar före jag köpte båten. Jag kommer definitivt att avvakta till hösten. Har ingen lust att ta upp. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 14 Mars , 2009 Att använda icke godkänd bottenfärg är olagligt. Vi kan tycka vad vi vil om hur lagen borde se ut, men att använda detta forum till att sprida och efterfråga information för att begå brott känns inte bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Propellern 0 Postad 14 Mars , 2009 lyssna med Benny martinsson på nordwest. han kann detta , du blir ej besviken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ankarbox 0 Postad 14 Mars , 2009 För mig känns det sämre än inte bra. Jag förutsätter att moderatorn rensar bort inlägg som bagatelliserar eller uppmuntrar till användande av otillåten bottenfärg. Det skulle aldrig falla mig in att använda giftfärg bara för att andra gör det. Ni som har den attityden: Fick ni er uppfostran på Lunarstorm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vadbruse 0 Postad 14 Mars , 2009 Effektiv bottenfärg = ren botten = mindre friktion = mindre bränslemängd = renare miljö! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 14 Mars , 2009 Snarare: Effektiv bottenfärg = ren botten = mindre friktion = mindre bränslemängd = renare miljö än om den giftiga färgen dessutom hade varit helt kass, så att jag inte hade sparat bränsle. Att det blir renare miljö om jag använder giftig färg än om jag använder mer bränsle är däremot inte alls klart, och i den lokala miljön förmodligen helt fel, i alla fall så länge vi inte talar om tvåtaktare med förgasare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 14 Mars , 2009 Jag använder den färg som behövs för att hålla botten ren. Detta helt oberoende av vad andra gör. Lagar och regler lyder jag när jag anser dem vara vettiga och välmotiverade. Ibland kan jag bli lite trött på alla dessa Brorduktigtyper. Frukta gud och ärligt vandra, sköt dig själv och skit i andra lärde mig min gamle klassföreståndare. Klok man! Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 15 Mars , 2009 Du menar att din gamle klassföreståndare lärde ut hur man lever i en anarki... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 15 Mars , 2009 Till Marexx och Ankarbox: Läs mitt inlägg i början innan ni hoppar på mig! Det står: Hej , har någon ett bra tips om bottenfärg från Norge? jag hörde av en kompis att deras färg är mycket mer effektiv. /Sven Bara så du vet: norsk bottenfärg är tillåten i Tyskland. Men det är lättare att få tag i färgen här än i Tyskland. Det är alltså inget brott alls att använda färgen där. Dessutom är det min sak var och vilken färg jag köper. Jag har aldrig sagt att jag skall måla min båt här i Sverige med en olaglig färg. I motsatsen till dig har moderatorn fattat detta och det finns ingen anledning att ta bort inlägget. Jag fick min uppfostran inte på lunarstorm utan i en demokratiskt land. Hoppas att du hålla hastighetsbegränsingar på till land och sjöss,Marexx, och att din skattedeklaration är hel felfritt. Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vadbruse 0 Postad 16 Mars , 2009 Svårt att jämföra skadan mellan giftfärg och utsläpp. Den lokala miljön är en del av den globala. Den vanligaste motorn är tvåtakts bensinare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 16 Mars , 2009 Jag tror faktiskt inte att vi har några Moderatorer kvar här på MG. Men jag kan ju ha fel???.. Nåja som redan nämts så är är färgen inte olaglig att köpa, den är inte heller olaglig att måla på.. Du kan måla hur mkt du vill, men du får sedan låta båten stå på land. Eller traila den till dom länder där färgen är tillåten.. Och efter som Sverige är ensamt med att ha ett puckat regelverk utan tillsyningsmyndigheter så kan man gott måla på vad för skit som helst utan att någonsin riskera att bli ertappad. Så illa e det, och d är inte användandet av norsk färg som gör mig orolig. Utan alla dessa hemmapulare som blandar friskt hej villt och med allehanda grejer d lokala färghaket kan uppbringa.. D är riktigt brottsligt och mkt värre än någon Norsk, Tysk färg. Samma sak med den förbannade Etanolen, snart har någon pillat förmycket på bränsletrycket och ett garage smäller i luften.. Så länge inte klara rapporter finns att färgen från Andra närliggande länder är skaderlig, ja varför då förbjuda den?? Vi tror att vi gör d rätta, men svinar nog ner mer i våra oinsamt dåliga försök till o bli bäst i världen.. God natt o köp en Tratt! !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser