Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
havstulpan

Bottenfärg slut med havstulpaner nu det löst!!!

Rekommendera Poster

Hej!

Här där jag har båten på Ostkusten är det ett elände med dessa otrevliga typer..havstulpanerna där av mitt alias dock är jag betydligt trevligare en dessa vassa förstörande kryp. Först kan tilläggas jag använder båten flitigt. Jag provade först VC17 ostkust det slutade med en stor sörja en matta av havstulpaner på hösten, året efter körde jag olagligt med VC17 västkust kvalitét trodde det skulle hjälpa men ack...lika stor beväxtning. Vad skulle man göra...VC17 var helt oduglig hörde sen att lokala handlare till o med tagit bort den ur sortimentet pga av detta. Då bytte jag till International Cruiser östersjökvalitét fick slipa botten rejält innan påläggning, jag hade oxå hört läst att cayannepeppar skulle vara bra så vips i med en burk av kryddan i 0.75l burken. Rörde om rejält. Sen dags för påläggning av ny bottenfärg. Efter säsongen det skulle bli spännande se resultatet. Jag hade förhoppningar då jag tappat endast 2 knop från isättning till dags för upptagning. Dröm om min förvåning när jag inspekterade båtbotten så hade jag 4st snäckor! Årena innan hade jag säkert 1000 st! Så nu är jag storkonsument av Cayannepeppar fast inte till matlagningen...har ni samma problem så är det värt att prova testa. Här det jag har det så besvärligt funkade det till 100%. //havstulpan (väck).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst om cayennepeppar här tidigare och som vanligt är det dom som hävdar att det fungerar och så dom som säger sig ha provat och att det är värdelöst.. så det blir nog inte eniga svar på dethär =)

(för min del är problemet att jag har bottenfärg på båten överhuvudtaget, ska ut o skrapa imorn o hoppas att jag inte fryser ihjäl.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då bytte jag till International Cruiser östersjökvalitét fick slipa botten rejält innan påläggning, jag hade oxå hört läst att cayannepeppar skulle vara bra så vips i med en burk av kryddan i 0.75l burken.

Aj aj, du gjorde två förändringar. Vilken av dem var lösningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Huvet på spiken Forgus Flört

En klubbkompis målade med både och i fjol.  Den största delen med vanlig bottenfärg för östersjöbruk och en kvadratmeter med samma bottenfärg med en burk cayennepeppar i, lika mycket tulpaner på båda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns olika sorters cayennepeppar anpassat för öst- eller västkusten. Säkert att din kompis köpte rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...