Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Micke9000

Få bort olja/vatten/goja under motorn

Rekommendera Poster

Hej,

Var vid båten idag och märkte då något som jag inte trode skulle hända.

När jag öppnar motorlådan så har en oljedunk som jag har haft stående vid motorn sprungit läck. 1-2L olja har runnit ner under motorn och blandats tillsammans med lite vatten och smuts.

Nu till frågan. Hur får jag bort denna blandning? Har ingen dyvika baktill på båten och att komma åt att ösa ut det är nästan omöjligt då man inte kommer under motorn på något bra sätt.

Någon som har en lösning? :S

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

använd dig av en vanlig oljesug . finns att köpa på biltema  till ett bra pris..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skaffa absorberingsmedel (Absol) sånt som brandkåren använder vid bilolyckor som suger åt sig olja o dyl. Finns bla att köpa på Granngården(Lantmännen) mojsa in detta i oljan så kan man sopa ev dammsuga upp resterna som är nu bundna i detta medel.

Lycka tillTungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absol eller absorbentduk som du pillar ned med ett kvastskaft och drar upp sedan, funkar kanon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner du ingen som jobbar i sjukvården?  Placera en vuxenblöja under motorn, efter en timme kan du ta bort den och gojan följer med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2003 skar motorn i snipan p.g.a. oljeläckage och efter motorlyft hade jag typ 20 liter vatten med 3 liter olja i kölsvinet.

Sög bort oljan från vattenytan med vattendammsugare (och sen på dunk till återvinningen) och pumpade sen ut det nu oljefria vattnet med länspumpen.

Senast ändrad av Gunnar_ | 13 mars 2009 | 18:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla snabba svar.

Ska ta och kolla om jag kan få tag på en sådan oljesug i närheten.

MVH Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Micke !!

Ser att du fått svar på hur du enklast blir av med skiten. För att rengöra ytorna kan jag rekomendera ett medel som heter Reno 14 från Trion Tensid. Detta löser allt utan att skada underlaget. Billigt och drygt.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...