Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
nattsudd

Roderstopp, erfarenheter, lösningar?

Rekommendera Poster

Hej,

Har just säkerhetsbesiktigat min Shipman 28. Fick en kommentar (fick fler så jag har lite att göra) som säger Roderstopp saknas. Rekommenderas att ordna en låsning av rorkulten för användning under backning. Jag hade aldrig hört talas om detta. Förstod att det handlade om att rodret kunde få schvung vid kraftig back, med följd att man tappar det och skadar rodret. Han sa att man kunde lösa det enkelt genom att binda rodret, jag nickade men inser nu att jag inte riktigt vet hur jag skulle göra det. Jag har förövrigt någon form av snöre (heter det väl aldrig på sjön, men ett tunt rep då då) som löper via rodret (tvärs båten) och som kan fästas som gör det trögare - eller i princip helt låst. Kanske missade han det, eller så är det något helt annat.

Min fråga. Har ni roderstopp? Och hur ser det i så fall ut? Enkla, smarta, fiffiga lösningar? Kan det rentav vara det jag har, men att han missat det? :)

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han måste ha missat det, för jag kan inte förstå annars vad han menade.
Men man backar väl inte i 20 knop med en segelbåt heller, så där kan man nog hålla i och styra Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä det är väl sällan man bryter mot hastighetsbegränsningarna när backen ligger i (inte när frammen ligger i heller för den delen med min båt). Fast jag tror att jag känt känslan en gång. När jag skulle hämta båten (nyinköpt) så blåste det ganska rejält, jag hade noll känsla för gasen, och jag var van vid motorbåt(ar). Den obligatoriska publiken tittade på när vi skulle lägga loss. Då backade jag för tok för fort och tappade lite kontrollen över rorkulten. Men nu när jag känner båten har jag svårt att se att jag skulle göra samma sak.

Men jag hör gärna fler erfarenheter. :)

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej man backar nog inte fem knop. Men kanske två. Och skulle man tappa rodret i den farten blir det en rejäl smäll som mycket väl kan ställa till skador, beroende litet på vad som till sist tar emot. Ett roderstopp anses vara ett krav på en båt.

Hur man däremot löser det på en Shipman vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är ett roderstopp då?
Tappar man rodret så tar det alltid stopp någonstans Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan rodret slå ut rejält om man tappar rorkulten under backning. Nu har jag haft rodret på akterspegeln på alla mina båtaroch gånjärnen har varit ganska kraftiga. Hur krafterna blir på ett frihängande roder vet jag inte.

 

Skall man ha ett roderstopp måste det fungera i verkligheten, inte bara i teorin. På något sätt känns en sån anmärkning lite overkill. Skall man ha ett roderstopp så skall det fungera alltid utan särskilld åtgärd.

 

Antingen monterade utanpå skrovet och vem vill ha det, eller på kvadranten.

 

Jag var och tittade på en storfidra för många år sen. Ägaren hade tagit bort skottet framför motorn och byggt en öppen trappa, målat motorn gul och fin och fixat en snygg durk runtomkring. Vid säkerhetsbesiktningen fick han kick på att det inte fanns nån tilluft till motorn.

 

Att motorns svänghjul, starmotor och remmar snurrade fritt utan något som helst skydd, fick man ingen anmärkning på.

 

Spontant tänkte jag på ett roderlås http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=263&artname= det fanns två olika på sidan

 

De kan ju va bar att ha som ett enkelt alternativ om man inte har autopilot och vill släppa rorkulten en stund. I praktiken tror jag inte dom fungerar som roderstopp vid backning. Vid det tillfället som man tappar rorkulten, eller inte tänker sig för ghjälper dom ju inte.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett roderstopp är en kraftig konstruktion som begränsar utslaget till en vinkel innan något ömtåligare tar emot, exempelvis kanten på en skädda eller rorkulten mot en pulpit.

Hur det skall konstrueras på en viss båt vet jag inte. Men på min är det en galvaniserad stålkonstruktion som går emot kvadranten vid knapp 40 graders utslag. Och den konstruktionen väldigt kraftig och bultad fast mellan två starka skott. Så varvet har tydligen räknat med stora krafter om det vill sig illa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett stort roder som ger oanade krafter om man backar, även långsamt,  utan att hålla hårt i rorkulten. Första gången jag backade så åkte det över fullt åt ena hållet men håller man det stadigt så är det inga problem. På min finns ett stopp inbyggt via en aluminiumklump med justerbar bult som sitter på hjärstocken och är lätt åtkomlig, risken är väl snarare att man klämmer sig på ett ben om man inte är beredd.  Samtidigt vill jag inte begränsa utslaget för mycket då det är bra vid snabba manövrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var med om en otäckt kraftig roderrörelse när vi backade ur vägen för Juno i Vättern. Juno hade full fart ur kanalen som vi var på väg in i vid Motala och då det var smalt satte jag full fart back. Rodret vek sig plötsligt och jag tappade rorkulten och den gick i ändläget men höll turligt nog.

Sen den gången har jag största respekt för servoverkan som rodret har. Jag tycker att en mer centralt placerad roderaxel skulle vara på sin plats. Jag förstår inte varför ett roder alltid ska behöva vara upphängt i yttersta framkant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle en stötdämpare vara lösningen? T.ex en stötdämpare från en bil. Roderstoppet tjänar på att ha något som kan dämpa stöten. Då skulle stoppet kunna göras klenare. Stötdämparen kunde ha ett frigångsläge de första 20 graderna och sedan gå in med dämpning så det går lite trögare att styra vid tvära svängar.

Men man kan också sätta upp en varningsskylt: Backa sakta och håll hårt i rodret!

Då funkar det ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns för mig lite overkill att börja klura ut och montera stötdämpare men tanken att dämpa är inte fel, man backar ju inte mycket. Att träna hela (familjen) besättningen på att backa är nog rätt smart samt en snygg skylt vid reglaget kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hänger nog ihop med om rodet sitter på en skädda (eller bakkant köl), då går det ju inte att ha ett balanserat roder, med viss area framför hjärtstocken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just detta är det jag hatar mest med Elogen, frihängande spadroder, rorkult och utombordare.Skrikandes

Har ni försökt hantera en (2 takts) utombordare ståendes på knä, intrasslad i häckstag och backstag, samtidigt som man med krängpinnen försöker hindra rodret från att med full kraft slå åt ena eller andra hållet.

Jag trodde det berodde på att rodret är helt obalanserat, dvs, hjärtstocken i framkanten av rodret. Men det kanske inte hjälper att bygga ett nytt balanserat roder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst hjälper det att sätta hjärtstocken i mitten på rodret.

Då får du inget tryck alls på rodret oavsett vilket håll båten går. Lagom är bäst som vi säger i Sverige. Kanske en trdjedel från framkanten på rodret. Hänger på mastens placering också dvs hur lovgirig båten är.

Men skädda vill jag inte vara utan då det ser farligt ut att ha rodret på bara en axel utan stöd i nederkant. Alltid är det kompromisser som blir resultatet.

Men utombordarn blir inte lättare förstås. Min hustru gillade aldrig utombordarn. Själv tyckte jag den var bra att styra med i trängda situationer. Varning för 90 graders vridning och full gas! Tappade motorn i sjön en gång då den vreds av fästet. Säkerhetslinan klarade den från att sjunka men den blev aldrig riktigt bra efter det badet. Svårtstartad vid fuktigt väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir det litet rörigt. Skall man ha ett balanseerat roder brukar man föreslå att ca 20% ligger framför hjärtstocken. Har man för mycket förlorar man känsla, man saknar mottryck och i värsta fall får man ett roder som under vissa omständigheter kan slå ut ungefär som när man backar. Det får absolut inte hända.

Om rodret är balanserat eller inte har inget att göra med lateralplanet och påverkar alltså inte en båts eventuella lovgirighet. Däremot kan man uppleva en båt som  mindre lovgirig med ett balanserat roder, men det beror på att trycket på rodret vid ett givet utslag blir mindre. Men båten är och förblir lika lovgirig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss lyckliga med utbordare löser man ofta problemet vid backning med en enkel hackbräda. Sen kan allt med styrningen fixas med motorn. Ibland kan man enkelt ordna med frihängande roder så att det vrides 180 grader vid backning och då är man kung i hamnen. En pulpit som tar smällen från rorkulten är bra det med så länge inte momentet blir för stort. Ordna med stopp vid kvadranten kräver en del eftersom lasterna lätt blir enorma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vadå skräckexempel? Det ser ju ut att vara en fantastisk båt. Motorn ser ut att nyttjas för vattenskidåkningGladmen ser ut att vara lätt att manövrera med  om du låser pinn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min far brukar ibland sätta en enkel gummistropp (av typen bläckfiskarm, med två krokar i ändarna, finns med låsbara krokar) mellan aktre mantågsstolpar eller om det var akterpulpit, från sida till sida. Denna lindar han ett eller två varv om rorkulten. Ett varv ger tillräcklig tröghet för att man ska kunna jobba på fördäck i lätt vind. Två varv låser rorkulten helt.

Friktionen och stroppens elasticitet gör att låsningen blir lite fjädrande. Kanske är det inte  det allra säkraste man kan tänka sig, men det funkar och det är i mitt tycke en enkel och fiffig lösning.

I princip gör du ju detta redan, med ditt snöre, men prova med en gummistropp nån gång. Kanske funkar det för dig också.

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På liknande sätt som gumistroppsvarianten:

Den bästa hackbräde-ersättaren tycker jag är när man lindar två varv med ett snöre runt rorkulten och ändarna fästa på sittbrunnens vardera sidor.

Rorkulten ska vara justerad med rätt kraftig friktion i höjdled. När rorkulten är i läge längst ner i styrläge går rorkulten lätt att röra i sidled. Vill man få den fixerad på viss kurs höjer man bara rorkulten så de två varven snöre håller fast rorkulten i sidled.

Fördelen med detta är att det är helt steglöst så det blir millimeterprecision viket en hackbräda inte ger.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...