Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
stiffen

Förtöjning - Akterpåle eller P-ring med boj?

Rekommendera Poster

Hejsan! Har köpt en 4.85m styrpulpetbåt, vikt ca 400kg och undrar vad som blir bäst att ha som akterförtöjning. Har tidigare haft en lätt segeleka som varit förtöjd med en tamp i en björkpåle, nedslagen ca 50cm i lerbotten. Har alltid funkat bra. Funkar det om man nu kör med två sådana primitiva pålar i aktern eller måste/bör jag slänga i en p-ring och använda en boj? Djupet vid platsen är ca 70cm - 1m. Alla tips emottages tacksamt. Mvh //Staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Staffan

24 visningar och ingen som har något tips? //STaffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror helt på läget. Om det är en skyddad vik kan det säkert räcka med björkpålar. Annars behöver du knappast köpa en p-ring. En vanlig bojsten modell mindre fungerar fint, och på 1 m djup kan du enkelt gräva ner den i botten. Jag använde en gång en gammal slipsten som bojsten för en liknande båt i liknande läge. Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Du kan inte slå ner din björkpåle en halvmeter till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för lite input. :-) Läget är hyfsat skyddat förutom nord - nordost då det är oskyddat och vi får helt öppet rakt in i aktern. Om man använder boj så känns det som att båten kan röra sig väldigt mycket pga slacket som blir när vattenståndet sjunker. DÅ fr man lägga båten väldigt långt ut från bryggan. Om man har en meter djupt vid normal-vattenstånd, ska man då ha så bojen precis ligger med hyfsat spänn till vattenytan eller vad? Visst kan vi ta längre pålar (antar jag) och slå ner dem så långt vi bara kan. Två i aktern och förtöja med tamparna i kors, så får man även lite naturlig svikt från pålarna. Tror det lutar åt den lösningen just nu eftersom boj-lösningen känns lite osäker. VIll ju inte att båten ska gå in i bryggan när vattnet sjunker... Mer input välkommen :-) //Staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag röstar på björkstockarna, specielt om dem är 2 st. Risken att bägge släpper samtidigt är ju minimal och vet du att nordan är på väg kan du alltid slå ett extra get öga. Själv är jag livrädd varje gång jag sjösätter på våren.......de finns på tillfällen på året när jag råkar ha vägen förbi båten och kolla så att den ligger så som jag lämnade den .....men efter upprepade besök utan överraskningar lungnar jag mej sakta men säkert me tiden. anledning till detta beteende är att alla mina tidigare båtar har sjunkigt just vid bryggan och då är det lätt att hålla sej för skratt när man står där me packning o allt och ser bara lite fåniga tampändar sticka upp ur vattnet ......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bor du på ostkusten? Där är nordosten farlig när den tar i. I de flesta fall med bojsten jag vet om har båten o. vågorna lyft bojstenen just med NO vind. Jag skulle nog satsa på 2 st pollare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Staffan

Bor på västkkusten och har öppet in i aktern för N-NO. Nu har vi iaf slagit i två akterpålar och det känns väldigt bra. Har hunnit blåsa hyfsat mycket en gång och vi kunde titta till båten, den sågut att röra sig väldigt lugnt och bra. Tack för all input. //Staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...