Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Killroy

Frusna batterier

Rekommendera Poster

Kan man rädda batterier som har stått helt utan laddning, och i minusgrader, dom tar emot laddning efter mycket fix o trix. hur e det om dom har frusit, är dom kass efter det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina batterier frös ochså nu när det var som kallast (-20). Tog in dem och tinade dem, laddade upp dem med en Ctek 300 och mätte syran, de var ok. Mätte igen efter två veckor (de har stått inne under tiden utan laddning) och syratestet visar grönt - good. Det skall bli intressant att se om de håller för belastning under sommaren. Det ena batteriet är en säsong och det andra är två. Har läst att en del påstår att det är kört med frusna betterier men det beror säkerligen på vad de var i för skick när de frös?

Någon fler som har fått frusna batterier att överleva?

/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej då har dom varit slut sedan. Batterier fryser när de är tomma. Annars skulle varenda bil få byta batterier på vintern. Hoppas ni har tur. Flört



Senast ändrad av Sobril | 12 mars 2009 | 21:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en andra bil som stog nu i vinter och när den skulle flyttas va ju batteriet fruset, det stäldes in och tinades sedan ladda jag det med en cteck 3600 laddare och det funkar klockrent fortfarande och bilen har vart brukad i ca 3veckor sedan upplivandet av batteriet. Batteriet va av märket Biltema så jag trodde ju det va kört men det funkar fint..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har samma erfarenhet som millenium, batteriet i 2fyrtin frös i Åre, tinade det i duschen och sedan höll det i flera år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Definiera fryst..
var det is i cellerna (då brukar höljet bågna och eventuellt spräckas) eller var det bara att batteriet var dött eller slött?

Ett nägorlunda laddat batteri fryser inte så himla lätt, men ett halvruttet batteri tappar lätt kapacitet att utföra vettigt arbete vid minusgrader.

Denna tabell visar sambandet mellan elektrolytens fryspunkt och laddningen på batteriet. Dessa temperaturer gäller för våta-, gel-, och AGM- batteri.

Laddningsnivå Fryspunkt
100 %                -57 °C
79 %                  -45 °C
75 %                  -43 °C
58 %                  -29 °C
50 %                  -23 °C
25 %                  -15 °C
0 %                    -9 °C



Senast ändrad av Gunnar_ | 13 mars 2009 | 19:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade att starta först för jag trodde inte det vart fryset det hände inget då volt mätte jag och det visade 0,00v alltså ingen spänning, plockade ur batteriet och det va is i cellerna och visst va sidorna lite bågnade men det funkar fortfarande..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bångnade e dom allt!, gick inte att ladda i början. men det kom igång efter ett tag, har laddat et av batterierna i över  2 dygn. ctec laddaren nästn glöder.. tog ner det till båten, men det orkade inte äns driva stereon.  så nu tog jag ner det till polarens bilverkstad där det finns STORA laddare, funkar inte det då blir det sopen, lite synd för 4st 105a som e nästan nya. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var dom tomma, jag menar då urladdade. Så fryser dom sönder, de t.o.m spricker i värsta fall. Får ni igång dessa så ska ni söka patent på en gång Skrattande glöm inte vem som påminde er om just det.

Fanns det ngn gnutta kvar i batteriet, så kan ni ha haft tur. Men ett tomt, fruset? Inte ens, en chans. Sorry. Gråter
Men billiga är dom batterierna och billigare lär dom bli, i höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir lite betänksam när jag läser inläggen i denna tråd. Gunnar_ har helt rätt. Ett batteri som fryser är inget att ha. De kan ha blivit  massor av inre skador mm.

Ett gott råd är att ett batteri som frusit ska man byta ut och kassera. Det kommer inte att hålla någon högre kapacitet i längden.

 

Man kan inte jämför batteri användning i en bil och i en båt. Då är man helt fel ute. Batterier i en bil används i princip endast för start och när motern är igång. I en båt anvds batterierna naturligtvis vid motorstart men även som förbrukning när motorn ej är igång.

 

Att försöka använda och spara med frusna batterier är att be om problem. KÖP NYA!!!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp nya! Sönderfrusna batterier är inget att ha.

Har du otur läcker dom syra, och det vill du inte ha i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.. uppfattat!!  blir 4 st nya..  med risk för att låta gniden. Men är biltemas marinbatterier 100a för 1250:-  eller AC delco  fr Hansen ok ?.  eller nått annat som inte e överdyrt runt 100A i sthlm tack,

 

//T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns bilverkstäder som säljer marinbatterier på blocket, 75 A för ca 700 SEK. Själv köpte jag Trojan AGM 100 Ah från Nordic Battery för 1500 kr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klokt beslut. Om du har råd fundera på AGM-batterier. Läs och lär på www.mastervolt.se

AGM-batterier är DYYYRA men levererar länge. OBS att du ska ha en landströmsladdare som klarar jobbet. Mastervolt har en utmärkt 25A laddare. Bra grejer men som sagt de kostar.

 

Men vad är det inte värt att ha ett nöjt kuttersmycke i en varm båt på vår och höst och höra värmaren brumma...... Det är definitivt bättre än att huttra när batterierna inte orkar driva värmaren....med en surt kuttersmycke...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...