Limpann 0 Postad 12 Mars , 2009 Hej. Jag har suttit och grubblat större delen av vintern nu på hur man löser navigationen i en liten båt på bästa sätt. Någon form av navigationsbord skulle vara det bästa, men var kan man klämma in det? Det skall ju både gå att sitta två personer framme bekvämt och samtdigt navigera/köra båten utan problem, något som på ritningsbordet är ett mindre problem. Jag bifogar en bild, så ni ser hur jag funderat på (dålig bildredigering dock), har ni några andra bättre förslag? (Bilden är tagen innan renovering förra hösten!) MvH Senast ändrad av Limpann | 12 mars 2009 | 19:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasHT 0 Postad 16 Mars , 2009 Skulle nog sätta det så nära ratten som möjligt utan att ratten skymmer sikten. Sitter det för långt åt babord måste du ha en passagerare med dig som kartläsare. Ett alternativ kan vara ett utdragsbord, typ som de man har till tangentbordet, men det blir ju lite mer pill. Snålvarianten är ju att bulta fast en sån där dokumentklämma i metall och hänga kortet i den. Finns säkert lika många lösningar som det finns båtägare, så du får väl klura ut den bästa lösningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 17 Mars , 2009 Köp en billig GPS, enklare! Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
j29tunnan 0 Postad 17 Mars , 2009 GPS hjälper ju inte när man skall lösa korsord Jag skulle nog också föreslå något skjutbart så att du kan få undan det under däck när det inte används. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 17 Mars , 2009 Kanske det, men har man köpt en båt för 2500kr så kanske man inte vill köpa en plotter för det dubbla..? Håller med övriga om något utdragbart/skjutbart (a´ la köksskärbräda som kan vikas ner..), så att du får undan det när du inte behöver det. Finns många varianter att överväga.. men annars finns det ju dokumenthållare som man kan bygga om lite, så att de kan tas loss och läggas undan lite smidigt. Kanske inte den snyggaste lösningen men funktionsduglig och billig i alla fall.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 21 Mars , 2009 Hej, Båten är somsagt totalrenoverad för flera 10,000-kronor, och är numera i nyskick, med mycket omplastat och fixat till grunden. Jag har såklart GPS till den, men när GPSen lyser svart behöver man navigera normalt också, till exempel om det blir en kortslutning eller något problem med strömtillförseln till plottern. Iallafall, så tror jag nästan att jag gör någon form av konstruktion liknande bilden (genomskärning, fantisera lite så fattar ni nog), det borde gå att lösa med lite hakar och pill, så det går nog bra. Tack för svaren, MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 21 Mars , 2009 Bifogar också en bild tagen idag på båten när jag var ute och jobbade, har monterat bort lite elsaker som jag byter ut till bättre om ni undrar varför det är lite tomt vid ratten etc. (Det står ÅSS och inte ASS, står för Åländska Segelsällskapet r.f.) MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Mars , 2009 När man ser skissen i ett av dina tidigare inlägg kommer atnken. Du kan inte fixa ett inskjutbart bord i stället för ett fällbart, med gångjärn, som du ritat. Har du ett insjutbart kan du ha sjökorten liggandes på bordet även när det är inskjutet under däcket. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 22 Mars , 2009 Det där tänkte jag inte på, det är ju såklart mycket bättre lösning. Jag tror jag bygger någon sådan konstruktion istället, bra idé! MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Mars , 2009 Det är inte dumt att bolla ideer fram och tillbaka. Har läst din frågeställning och följande inlägg ett antal gånger. Det var först när jag såg din senaste skiss som tanken slog mig tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser