Flayban 1 Postad 12 Mars , 2009 Oj så blank den blev. //Jonas http://forbina9000.dinstudio.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VanerVator15 0 Postad 15 Mars , 2009 Håller med.Hur många timmar gick åt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannes_i_holmen 0 Postad 15 Mars , 2009 En vidare fråga: Vad hade du för polermedel/wax för ditt resultat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flayban 1 Postad 18 Mars , 2009 Hej. Jag andvänder Smartab´ s produkter för bil och båtrekond, först så tvättar man med Smartwheels som löser alt sot, sedan tvätta med Duet som löser resten. Poleringen börjar med Amaze som tar bort smårepor, polerar och vaxar. Sedan på med försegling Silver One som poleras på med maskin, när det har torkat så poleras det bort med Platinum som sedan får torka och dammas av med trasa. Båten kommer att var lika blank när ja tar upp den i Oktober och dom svarta sotränderan tvättas mycket lätt bort med en vanlig svamp. Försegling Silver One går inta att tvätta bort, utan måste poleras bort med Amaze det sitter kvar ca 12-15 mån. För att uppnå bästa resultat så andvänds en polermaskin med två hättor, då slipper man att få polerrosor som kommer smygands efter några veckor. Det är gula polersvampar som jag kör med, produkerna är framtagna för att andvändas med maskin, det är då dom kommer till sin rätta. Det tog mig ca 8 timmar för att gå över hela båten. Dessa produkter finns inte i hande för privatpersoner. //Jonas http://forbina9000.dinstudio.se/ Senast ändrad av Flayban | 18 mars 2009 | 17:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karlberg 0 Postad 18 Mars , 2009 hey, bra resultat där! men ang polerosor, det har jag nig inte varit med om på solida lacker,(undantag mörka kulörer) däremot på mörka metallic lacker så är det vanligt om man kör med roterande maskin, så på dem bör man iaf köra polishen med dubla oscillerande maskin. Iofs kan det bero på dålig syn annars ha de bra! mvh Senast ändrad av karlberg | 18 mars 2009 | 20:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flayban 1 Postad 18 Mars , 2009 Ja det har du rätt i....men är man petig så är man. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 18 Mars , 2009 Varför anmält? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flayban 1 Postad 19 Mars , 2009 Ja det man fråga sig??? vad ja ser så fins inget stötande eller olagligt i den här tråden. //Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Mars , 2009 Om nu polermedlet skulle ha så stor betydelse för resultatet får vi gratulera dig som på nåt vis har fått tag i de undergörande produkterna! Du kanske känner nån som jobbar med produkterna? Det vore annars mer uppskattat med tips om tekniker mer än produkter. Produktreklam kan lätt få en något färgad syn på de positiva egenskaperna. Det räcker med att du fått dem billigare eller gratis för att det blir en extra bra produkt. Som en liten nackdel kommer en lägre grad av trovärdighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 19 Mars , 2009 jonas jobbar för Smartab som säljare ! klart han smyger in lite ''bra tips'' så vi kan få lika blankt på våra fribord . Passa på att fråga honom om några tips in för poleringen ! :-) Min fråga är ... jag har en mörkbrun linje som blir oxiderad kanska så fort (i mina ögon) jag polerar /rubbar och sedan går jag på med TC nano 2-3 gånger och har t.o.m lagt ett lager hårdvax åvanpå för och se om det håller oxideringen borta ..men icke !!!!!! Doktorn ...vad gör jag / Mvh Jocke i Södra Sthlm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flayban 1 Postad 19 Mars , 2009 Hej på er. Nu har vi en del att reda ut: För det första så svara jag på frågan från hannes_i_holmen som undra vad jag andvände för polermedel/wax för mitt resultat. Sedan svara jag på fågan om hur lång tid det tog som VanerVator15 fråga om. Att jag jobbar som säljare hos Smartab är inget som jag känner till. Frågan från Jocke-SeaRay om hans vattenlinje, får jag nog bolla vidare till någon som jobbar med dessa produkter, Smartab, Hempel, International. Att det ska var reklma för Smartabs produkter låter långsökt med tanke att det fins ca 250 inlägg om Hempel och 260 inlägg om International som diskuteras och rekomenderas. För info så har jag altid varit intreserad av polering och vaxning, är extremt nogran. Eftersom produkterna bara går att köpa för företagare så gick jag till en firma som jobbar med Smartab och fråga om ja fick köpa dessa produkter, och det gick bra med kvitto och alt. Ha det!! //Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 19 Mars , 2009 snyggt svar :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 19 Mars , 2009 Jag har precis beställt Smartab Amaze polermedel via nätet. Finns även hos min lokala biltillbehörsfirma. Han tar hem det jag behöver. Tänker dock inte tala om var jag beställde då jag inte vill anklagas för reklam för en webshop. Det går i vilket fall som hels att köpa som privatkund. Ha en trevlig dag! P.s. Jag jobbar som lärare... Senast ändrad av Utbult | 19 mars 2009 | 12:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 19 Mars , 2009 Att jag jobbar som säljare hos Smartab är inget som jag känner till. Frågan från Jocke-SeaRay om hans vattenlinje, får jag nog bolla vidare till någon som jobbar med dessa produkter, Smartab, Hempel, International. ************ otur ! ...hade varit trevligt med en ''poler-expert'' att kunna pumpa på bra tips .hahaha sorry att jag placerade in dig på fel firma ! :-) Den 'bruna färgen' är den lackade delen på båten som syns på bilden! Inte någon gammal skitrand ! :-D Till sist , trevligt att det finns fler putsglada på forumet ! Trevlig båtsäsong önska jag dig Jonas ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 19 Mars , 2009 Normalt så är gelcoat mycket hårdare än billack.. Har polerat många bilar, men inte så många båtar Att använda en roterande maskin är inget fel på, men det är svårare att göra det utan att få poler-rosor. Ofta använder man en oscillerande maskin som t.ex en Cyclo med två trissor efter en roterande för att få bort poler-rosorna. Ofta med ett mildare medel också.. Använder man bara en oscillerande så tardet längre tid att få bort dom större defekterna. Att poler rosor kommer tillbaka betyder bara att medlet du använder innehåller sk fillers, som gömmer skadorna istället för att slipa ner dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser