Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Hydrofob

Betongbåt?

Rekommendera Poster

Tjenahoppsan allihop.

 

Pratade med en kollega häromdan och han pratade om båtar med skrov av betong. Döspännande tänker jag, en landkrabba som tänker bygga sig en segelbåt.

Undrar om det är nån här som kan upplysa mig lite?

Är de verkligen billigare att bygga, mer stabila, mer stryktåliga och lättare att underhålla?

Isåfall, var är haken?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste finnas en anledning eftersom det inte byggs så många längre.. Om jag får gissa så är det för att det inte blir så himla stor skillnad i pris jämfört med plast samt att det är mycket klumpigare. Förut ville man ha tunga rejäla båtar som klarade allt medan idag så prioriteras möjligheten att segla ifrån stormar (om det går..)

Hur skicklig är du på att bygga? Oftast så blir det inte så mycket billigare så om du vill göra det så måste det för att du ville ha ett stort hoobyprojekt.

Såg den här annonsen på blocket: http://www.blocket.se/vi/13691679.htm?ca=11_s

Kanske är intressant eftersom de redan har gjort det största (svåraste? tråkigaste?) jobbet redan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 En välbyggd ferrocement-båt är det inget direkt fel på, stark, lättunderhållen och lättreparerad. Vikten är en nackdel, men bara marginellt sämre än stål i motsvarande storlek.

Nackdelen är ryktet och många riktigt dåligt byggda båtar. Under framför allt 60-70-talen var det populärt att bygga ferrocementbåtar, och det hette att vem som helst utan förkunskaper kunde rigga upp ett båtformat hönsnätsskelett på bakgården, låna en cementblandare och vips - hade han en havskryssare för inga pengar alls. Resultatet blev massor av illa byggda båtar, ofta byggda av oerfarna drömmare som drog ner materialet i vanrykte. Det kan vara problem att få en ferrocementbåt försäkrad. I alla fall utan besiktning.

Idag är det nog helt ointressant att bygga en  ferrocementbåt - skrovet är en så liten andel av båtens totalkostnad så att skillnaden till att bygga stål är försumbar. Om man inte kan  kosta på sig skillnaden till ett accepterat material som stål har man nog en så tight budget att ett bygge knappast är realistiskt budgeterat. Och en minimal besparing uppväger inte att sedan stå där med en udda amatörbyggd båt, försäkringsbekymmer och uselt andrahandsvärde. Och din finns knappast någon konstruktör som ritar båtar för det materialet idag. Ritningarna man hittar är nog gamla, förlegade konstruktioner. Även de fina, varvsbyggda båtarna från exempelvis Windboats i England får man ofta oförskäm billigt.

Tala förstånd med din kollega. Skall han till varje pris bygga skrovet, se till att han lär sig svetsa, det är inte svårt. Eller ännu hellre, köpa ett färdigt skrov i stål, alu eller plast. Fast egentligen skall han ge katten i att bygga överhuvudtaget. Vad får honom att tro att han som landkrabba skall åstadkomma något bättre än de professionella?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som eilean säger är det väl egentligen inget fel på en riktigt byggd betongbåt. Men då är det inte hönsnät som gäller. Om man jämför med en plastbåt så motsvarar betongen plasten och armeringen glasfibermattan. Det finns system för järnarmeringen.

 

Det är nog bättre att bygga en stålbåt. Om man nu absolut är så hallstarrig att man måste bygga själv. Å andra sidan finns det ju hur många påbörjade projekt som helst, som aldrig blir klara.

 

Att bygga en båt från början är oerhört mycket jobb - det vet jag av egen erfarenhet. Kostnaden för skrovet är margiellt. Jag hade papper från Långedrags marin http://www.langedragmarin.com/index.htm som jag tydligen har slängt. jag har för mig att kostnaden för skrovet var 20% av den färdiga båten, så den besparing man kan göra genom att bygga skrovet själv är ytterst marginellt.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 12 mars 2009 | 05:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju funderat litet kring självbygge med ett färdigköpt skrov och däck. I runda slängar hamnar vi på 350' för skrovet med däck till en av de ca 36 fots båt i glasfiber eller aluminium (skarpa slag) som finns på min lista av tänkbara alternativ. Dessa båtar skulle ha ett värde på ca 1,8 miljoner som färdigbyggda och normalutrustade. Skrovkostnaden här är alltså just 20% som du skriver.

Skulle man bygga skrovet själv blir besparingen väldigt liten, materialet till exempelvis aluminiumbåten ovan hamnar på cirka 150.000.- vilket ger en besparing på ca 10% av totalkostnaden att svetsa själv.

Ferrocement är naturligtvis billigare än aluminium. Men i gengäld blir den färdigbyggda båtens värde oerhört mycket lägre. Så timpenningen för att bygga skrovet blir inte hög... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för tipset Pheubus, verkar ju vara ett kap? den där (http://www.blocket.se/vi/13691679.htm?ca=11_s)

 

Inte så skicklig, är takläggare.... :) Men så finns det elekriker, murare, snickare och målare i familjen, tänkte man kunde få god dos erfarenhet därifrån.

Jag hade fått för mig att det var mycket billigare att bygga själv, får kanske tänka om..



Senast ändrad av Hydrofob | 12 mars 2009 | 20:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack eilan.

 

Jag får nog tala förstånd med mig själv :)  tanken var inte att göra den bättre men likvärdig och billigare, detta verkade som en genväg till en större båt som jag inte har råd med.

Men det finns ingen free lunch.

 

Och förresten, eilan,  kolla in det nästan färdiga skrovet som Pheubus länkade, 40 fot,  50000 tusen.



Senast ändrad av Hydrofob | 12 mars 2009 | 21:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo tommy, det låter som en bra idé.  fiska in ett projekt som någon blivit trött på, bygga lite själv. Vem vet, jag kanske inte klarar av det heller, ut med skräpet på blocket igen.

Det är ju finanskris trots allt, kanske får lite tur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha många i bekantskapkretsen är verkligen ett plus.

Att bygga själv är det många som har varit framgångrika med. Att spara in pengar är nog fel motivering, det handlar mer om att man tycker det är jätteroligt att hålla på och bygga båt under all ledig tid.

Har du tittat runt på olika hemsidor där folk har byggt sina båtar? Har inte tillgång till min länksamling just nu. Två som jag kommer på just nu är http://toan.se/synb/nybygg.htm (Har byggt en 17m-segelbåt från grunden) och  http://www.nbmarine.se/ (har byggt en motor från halvfabrikat). Om du är intresserad kan jag ge dig mer länkar.

Man får dock räkna med att ett sånt här större projekt tar några tusen timmar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag byggde min första båt 1967, byggde jag en liten segelbåt. Jag hade under några år haft ansvar för två scoutbåtar och lärt mig att segla och även gjort lite reparationer på dem.

 

När den förliste i höststormen 1969, köpte jag ett plastskrov till en 27 fots segelbåt och byggde däck och överbyggnad samt inredde den. Jag sjösatte den första gången 1973 då deen var segelklar. Sen höll jag på att färdigställa och bygga om den i 19 år innan jag sålde den.

 

Efter det har jag bara köpt färdiga båtar. Dvs en standardbåt är aldrig färdig, så jag har ständigt jobb med att bygga om och förändra så att saker och ting fungerar och passar mig. Man får efter alla år med båtar, segling och båtjobbande tankar och ideer om hur allting skall va

 

Det värsta är att allt kostar pengar. Den totala kostnaden för båten borträknat drift och underhållskostnader överstiger alltid väldigt mycket vad man kan få ut för båten om man säljer den.

 

Om man inte har nån erfarenhet av båtar så tror jag inte att man skall ge sig på att bygga en 40 fotare. Det är för det mesta bara dumt. Skall du absolut bygga en båt, börja med en liten. Eller ännu bättre - köp en färdig båt. Dvs en som går att använda. Lär dig segla och skaffa dig erfarenhet. Efterhand får du tankar och ideer om hur saker och ting skall fungera och då är det tillräckligt dyrt och tar alldeles för mycket tid bara att åtgärda sådana saker.

 

Bygger du en båt från början eller från ett tomt skrov som nån byggt på i 14 år, utan att egentligen veta vad dom gav sig in på - och gett upp, är risken mycket stor att du får en båt som fungerar dålig och du vet inte varför. Och som dessutom kostat mycket pengar och tid som du aldrig får igen om du säljer.

 

Sen finns det naturligtvis naturbegåvningar där resultatet bli mycket bar redan från början, men jag tror att dessa undantag är få.

 

Köp en inte allt för stor båt som fungerar, lär dig segla och skaffa erfarenhet - sen .....

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten på Blocket skulle jag ställa mig mycket avvaktande till innan jag vet några saker.

T.ex, vad är det för båt egentligen? Ritad av en (er-) känd konstruktör? Finns det kompletta ritningar till den, med rigg, segel, barlast etc? Har båttypen seglats förut, finns det erfarenheter av den? Hur är kvaliteten på bygget så här långt, är det korrekt dimensionerat?

Även erfarna konstruktörer har ritat mindre lyckade båtar. Och erfarna varv har byggt mindre lyckade båtar. Det finns all anledning till att vara uppmärksam och ta hjälp av en besiktningsman eller någon annan dokumeterat kunnig.

Kan du få tillfredsställande svar på dessa frågor och fortfarande insisterar på att bygga en så stor båt är det nog ett bra tillfälle.

Sedan kan man ju alltid fråga sig - bygga är kanske kul. Men det tar lång, lång tid och besparingen är måtttlig. Och kikar man runt på självbyggda båtar är sådana som byggts av nybörjare sällan särskilt bra. Det räcker inte att vara duktig hantverkare och bygga en hantverksmässigt bra båt. Det gäller också att få saker och ting rätt, att bygga en båt med en inredning och andra lösningar som fungerar. Till det krävs det erfarenhet, mycket erfarenhet. Och till sist, när man byggt sin båt, har sjösatt den efter 1000-tals timmar och vedermödor skall man börja använda den. Och efter en eller ett par säsonger kanske man upptäcker att man inte gillar att segla, eller vill segla på ett helt annat vis än båten är lämpad för... Inte ovanligt. Men jag kanske missförtår dig, att du har erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kamrat som har lagt ner 30 år på att bygga sig en båt. Han köpte sig en ritning ( Bruce Roberts ) och fick i hop skrovet på ett år eller två. Efter 28 år kom den i sjön efter 30 så kunde han ta jungfruturen med den. Nu återstår bara halva inredningen och om 5-10 år är den färdig. För hans del är inte segling det stora intresset det har blivit båtbyggeri. Väldigt mycke tid har lagts ner på att fixa billiga grejor vichar, motor mast och tusen andra prylar kostar hur mycket som helst om du ska köpa det nytt. Varje gång jag blir sugen på att bygga mig en båt åker jag ner och tittar på hans projekt. Ty jag gillar att vara ute på havet. Hans slutledning är att ska du bygga dig en båt bygg två sälj den förste med alla fel och mistag behåll den andra som förhoppningsvis är bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...