Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Lil-Bossan

Vilken färg ska jag välja?

Rekommendera Poster

Hej på er.
Snart är det dax att börja göra iordning båten för årets säsong.

Jag har fått reda på att det går cirka 2 liter bottenfärg till min båt.
Jag har 2 små ställen som jag ska laga i med epoxy.
Jag vet att jag ska tvätta av båten innan jag börjar att bottenmåla henne.

Nu till min fråga:

• Vad för färg ska jag ha.
  •  Spelar det någon roll vad det är för färg som hon är målad med tidigare?

Tacksam för svar.

post-10004346-1394235813,7497_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det finns en uppsjö av bottenfärger. Det första du bör tänka på ar vart i landet du har båten liggandes och var du har tänkt att segla. Själv bor jag i Västerås vid Mälaren och störs inte särskilt mycket av t ex havstulpaner. Jag tänkte slå ett slag för miljön och testa Neptune Formula i år. I år planerar jag att gå göta kanal till västkusten och segla södra Sverige runt på tillbaka vägen. Jag pratade med Neptune på båtmässan och dom trodde att det skulle funka bra, även om det inte vågade lämna sin garanti till mig...

Beträffande vad du haft för färg tidigare så spelar det roll ibland. Har du t.ex VC 17 som är en teflonfärg så behöver du slipa lite och tvätta med t.ex t-sprit för att få bort den glatta feta ytan. En primer kan kanske åxå vara bra i sånt fall.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, det spelar en stor roll vad båten är målad med tidigare.  Är båten din målad med en självpolerande färg så blir det till att slipa av hela rasket.  Är det en hård färg är det lättare, oftast bara att slipa ytan och måla på nytt.  Appropå neptun, min bästa kompis i klubben målade med den färgen förra året och den ska nu målas över.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att denna tråd kommer fram

Vad jag förstår så på var man ska båten, vilken färg man skall ha. Jag kommer ha min båt på västkusten, när den väl är inköpt. Men om jag nu åker och köper en båt som tuffat runt på Vänern. Vad skall jag tänka på då? Är det annan färg då när jag tagit ner den till Västkusten?

Vilken färg är bäst på Västkusten för övrigt. Men är finns det väl lika många åsikter som det finns båtägare antar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den självpolerande och iofs dyra Micron WQ funkar hyfsat här på västkusten, för segelbåtar. Två strykningar rekommenderas men jag kör med bara en, plus lite förstärkning på utsatta ställen. Funkar ändå bra emot snäckor, ett fåtal bara. Slajmiga alger däremot kan stjäla nån dryg halvknop av båtfarten, men är lätta att borsta av ett par gånger under sommaren o förhösten.

Hamnläget har sin betydelse, i eller strax norr om älvar är salthalten och beväxningen mindre. Värst är nog problemet där helsalt vatten omsätts rikligt i hamnen. Har själv hamnplats i helsalt men stillastående vatten, för övrigt.

Min snålmålning gör att färgskiktet poleras bort extra väl, trots den rätt blygsamma årsdistansen ca 500 M. Färgskiktets tjocklek byggs inte på nämnvärt med åren, vilket ju underlättar målningsarbetet. WQ:n funkar marginellt bättre än en ren kopparplåt vad gäller snäckor, har jag f.ö. upptäckt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...