matsymer 0 Postad 11 Mars , 2009 Jag har en liten äldre segelbåt med vitt plastskrov. Skulle vilja lacka skrovet i mahognyfärg. Kan man lasera (med vad?) och sedan lacka med klarlack? Har frågat International men dom svarar bara att dom har ingen lasyrfärg. Nån som vet nåt om detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 11 Mars , 2009 Ska du bara måla, typ rolla, i en brun nyans eller är du ute efter den speciella målningsteknik som gör att det ser ut som trä? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matsymer 0 Postad 11 Mars , 2009 Jag är just ute efter att få det att likna äkta trä. Tänkte t.o.m att linjera upp och måla ett bord åt gången för att simulera äkta trä bordläggning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Mars , 2009 Du menar att ådra. en gamal teknik som målare förr var mycket duktiga på. Kan detta kanske ge dig lite tipps. http://home.swipnet.se/marmorering/ http://www.farg-kvalitet.com/deco/paint/wood_graining.htm tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matsymer 0 Postad 11 Mars , 2009 Tack för länktipsen. Men frågan är vilken lasyrfärg man kan använda som fäster på plastskrovet och som sedan kan lackas över med klarlack /mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frewi 4 Postad 12 Mars , 2009 Helt klart en utmaning, om jag skulle testa att skapa en träkänsla på en plastyta så skulle jag köpa in en meter mahognyfaner och en liter transparent epoxi fin glasfiberväv och limma faneret på plastytan med epoxi för att sen lägga väv & epoxi på utsidan (metoden kallas epoxyinbakning har jag för mej, vaccum kan användas för att få faneret under tryck under härdningen). Resultatet blir mycket likt en äkta mahogny yta med fördelen att styrkan och tåligheten bibehålls. I skrivandets stund så säger frugan att att hon är utbildad på att skapa ådring med färg så att det ser ut som mahogny. Lämplig färg som skall användas är 2K polyuretan eller liknande om du vill att färgen skall sitta kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matsymer 0 Postad 12 Mars , 2009 Faner och epoxi skulle säkert ge det bästa resultatet, men det känns för avancerat för mej. Finns tvåkomponent poyuretan färg i mahognykulör eller kan man bryta den. Om man läser Internationals hemsida så verkar dom inte gilla att man använder vanliga brytfärger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Mars , 2009 Min färghandlare bröt en gån Internationals 2-komponentsfärg åt mig för ett speciellt ändamål. Färgen blev perfekt i burken. När den härdat hade den en äcklig rödaktig färg, inte alls som det var tänkt. Jag använde det till att måla inne i en vattentank. Hur jag löste det andra problemet kommer jag inte ihåg. Rolf på Kunshamns Marin påstår att han kan bryta Double Coat polyesterbaserad i en mängd olika kullörer http://www.kmarin.se/ tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser