Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Businessman

Installera CD-stereo i Ryds 695 Family! Var? Vilka prylar?

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag skall installera en CD-stereo i min båt, och är novis på detta!

Har lite funderingar kring detta som jag hoppas få svar på.

För det första undrar jag om vilka saker ni kan rekommendera mig? Har tänkt mig en ordinär Stereo av bra kvalité som läser Mp3 och ligger bra till prismässigt. Något bra förslag???

Till detta har jag tänkt mig 2 högtalalare till sittbrunnen med bra kräm i, men som kan drivas av stereons stärkare. Fabrikat?? Pris??? Inköpsställe??

Utöver detta, vad behöver jag mer för att fullfölja installationen? Kablar m.m.???

Dessutom tar jag gärna emot idéer om bra ställe att placera stereo samt högtalare. Var är det enklast? Snyggast installation? Smidigast kabeldragning?

Tacksam för alla vettiga svar på dessa eventuellt dumma frågor.

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga dumma frågor alls.

Jag har ju mina egna idéer om det här med ljudinstallationer, så om du orkar ta dig igenom nedanstående text så borde det vara ganska enkelt att hitta nåt som funkar. 

Det första jag tycker du ska göra är att bestämma dig för vilken nivå du vill ligga på.
Vad ska du använda stereon till? Är det poppiga partyn, full volym till en heldag med vattensport eller kanske lite rofylld musik mot kvällningen, ankrad i en vik någonstans?

Det du vill reda ut i det här skedet är helt enkelt om du har användning för slutsteg och lite finare prylar, eller om du vill driva ett par vanliga högtalare med stereons inbyggda slutsteg och därmed får nöja dig med ett ljud utan bastryck, volym och kraft.

Oavsett vad som står på en stereo så klarar den inte att leverera tillräckligt mycket kraft för att få ut ett bra ljud vid högre volym. Då är det extern förstärkare som gäller, men å andra sidan, om du vet med dig att du aldrig skruvar upp volymen över ljudlig samtalsnivå så är det bortkastade pengar.

Oavsett om du vill kunna spela högt eller bara lyssna på musik så tycker jag du ska välja bra högtalare.
Kan du montera dem så det inte stänker vatten på dem så välj hellre en bilhögtalare än en marin högtalare. De har ändå inte papperskoner längre utan tål fukt. Det blir ju kondens i en bil också.
Marina högtalare är i mitt tycke bara aktuellt om det inte går att lösa på annat sätt. (om marina högtalare skulle ge det bästa ljudet så hade alla högtalare varit tillverkade så)

Bra högtalare är t ex JBL GTO-serien eller Infinity Reference Series. Kostar ca 1000kr paret oavsett om du väljer 5,25 eller 6,5 och finns att köpa på bl a BRL (www.brl.se)
Jag rekommenderar gärna BRL, handlar där själv och tycker de är snabba och bra.
Ytterligare en fördel med dessa högtalare, förutom ett bra ljud, är att de är lättdrivna, vilket du vill eftersträva när du ska driva dem från stereons inbyggda förstärkare.

Då kommer vi till huvudenheten. Eftersom den ska driva högtalarna så måste den ha en bra inbyggd förstärkare.
Sen är frågan om funktionerna. Vill du ha cd-spelare eller räcker det med minneskort, usb-stickor och kanske en iPod-ingång? Radio finns på alla så det behöver du inte välja till...
Om du bara har SD-kort och USB så slipper du fippla med cd-skivor, mata in ett 2GB minneskort så har du musik hela sommaren. Något att fundera på kanske.

Om vi är kvar hos BRL (finns fler ställen såklart) så är Alpine ett riktigt fint märke.
Alpine iDA-X300 för 1900kr...men då är det bara iPod, USB och radio.
Vill du ha cd som klarar mp3, radio och iPod-anslutning så finns Alpine CDE-9872R för 1500kr, sänkt från 1900kr. Den har även 4x50W inbyggd förstärkare istället för 4x45W som verkar vara vanligare.

Du kan såklart gå ner nån hundring och köpa en JVC eller nåt sånt men Alpine har ett riktigt fint rykte och de här apparaterna ligger inte högt i pris.

Om du verkligen vill ha en cd-spelare så skulle jag själv välja Alpine CDE-9872R och ett par Infinity Ref i en storlek som funkar i din båt, 5,25 eller 6,5 (den större ger aningens bättre basåtergivning).
Det som kommer till i kabelväg är högtalarkablar från stereon ut till högtalarna. Välj gärna 2x2,5kvmm. Det kan du köpa på t ex Biltema, 10m för 150kr. (35-784) eller på BRL för 17kr/m. (Art.nr 910250W).

Du behöver förstås en antenn till radion. Samt inkoppling till plus och minus. Där har du antagligen en säkringsdosa och ett jordbleck framdraget. Jag ser ingen anledningen att dra nytt från batteriet för att driva en stereo, bara ifall du hade haft en extern förstärkare.

Vad gäller placering så skulle jag sätta högtalarna så man inte sparkar i dem, så att det inte stänker vatten på dem och på ett sätt så man inte stuvar ner saker i ett fack och råkar komma åt baksidan av högtalarna.

Placering av själva stereon, där har jag sett olika lösningar. Vissa sätter den på passagerarsidan pga utrymmesbrist på förarsidan. Montera den där det funkar bara...stänksäkert såklart. Om du bara kan montera den där den riskerar utsättas för vatten så finns det fronter att köpa.

Undrar om jag fick med allt nu? =)

EDIT: missade ett t...

Senast ändrad av Dawa | 11 mars 2009 | 12:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för riktigt bra och innehållsrikt svar!!!

Skall ta allt detta i beaktande och kolla runt lite på BRL osv.

Tar gärna emot fler tips och åsikter i frågan.

Ha det!!!

//Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vassego. =)

Nyckeln i det hela tycker jag är att hitta vilken nivå man vill lägga sig på. Oftast är det kanske budgeten som styr. Då är det nästan enklare...då har man ju en ram att rätta sig efter.

Senast ändrad av Dawa | 11 mars 2009 | 12:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har mitt meddelande försvunnit tre gånger pga instabil dator.. Hade tänkt ge dig ett lågbudget förslag men gör det istället ikväll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för kraftiga högtalare i en Ryds bara eftersom det tunna skrovet (som Ryds gjort sig kända för) då riskerar att brista när du drar på bas.Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dawa: hehe du måste nog både ha många fester på din båt och grov tinnitus

Så nu ska jag göra ett försök att svara på den egentliga frågan..

Jag är också lite av en ljudtekniknörd men gissar att du inte har många värstingfester så vanligt bra ljud är det du frågar efter. I sådana fall räcker det gott och väl med en CD/MP3-CDbilstereo 4x45W som går att köpa på teknikmagasinet, biltema, clas ohlson m.m för ungefär 500-700kr. Om du vill ha fjärrkontroll så får du lägga till några hundralappar. På SeaSea vet jag att de har en för 995kr bland annat.

Högtalare till sittbrunnen rekommenderar jag att du köper vattentäta om det riskerar att komma vatten på dom genom regn, läckage, vatten bakom högtalare eller helt enkelt när du gör rent i sittbrunnen. Om du köper de lite större dyrare varianterna så ska det inte vara något fel på ljudkvaliteten.

Om du endast vill ha två högtalare i sittbrunnen kan du montera två vanliga bilhögtalare i ruffen. Finns på biltema, clas ohlson m.fl. för någon eller några hundralappar. Sedan kan du ändra fader/balance-inställningarna på bilstereon för att bestämma vilka högtalare du vill att det ska komma ljud ifrån.

Sedan behöver du en ISO-adapter tror jag att det heter för att koppla in kablarna manuellt i bilstereon. Finns på alla ställen man säljer bilstereo.

Högtalarekablar behöver egentligen inte vara något fancypancy. Det viktiga är att kablarna är lika långa. Så köp antingen högtalarekablar eller dubbeltrådig elkabel. Det viktiga är att det inte alldeles för mycket motstånd i dom.

Glöm inte att köpa elkabel och säkring till bilstereon också.

För att spela externa musikspelare såsom ipod och mp3-spelare så kan du koppla in en RCA-kabel med en 3,5mm-plugg. Om köper en lång sladd kan du välja musik från sittbrunnen trots att bilstereon är i ruffen.

Hur vida du ska placera bilstereo i ruffen eller i sittbrunnen samt placering av högtalare rekommenderar jag att du kollar med de på http://www.ryds695.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för riktigt bra svar.

Jag har egentligen inte satt någon särskild budget. Men jag kan väl tycka att en rimlig gräns ligger på ca. 3000:- för allt.

Som sagt båten skall inte bli någon öl-pråm med vilda partyn så alltför mycket ljud är överflödigt.

Jag skall sondera terrängen lite på de sidor ni föreslog, så får vi se var det landar när det är klart.

Ha det gott och tack så länge!

Mvh Christoffer 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett litet aber...

Om man vet med sig att man inte kommer höja volymen över ett vanligt samtal så kan det vara fler nackdelar än fördelar med bra högtalare.

En bra högtalare är dyrare och mer stöldbegärlig. Två nackdelar om man tänker på att skillnaden i ljud mot en billigare högtalare knappt märks om man inte höjer volymen en bit över samtalsnivå.

Kommer favoritlåten och man skruvar upp lite för att ta en svängom med frugan på bryggan så kan det dock vara värt att lägga de extra hundringarna för att slippa skrapande basljud och spruckna röster. =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv 600W i båten. Låter riktigt mumsigt och man behöver inte spela högt för det. Det blir kanonljud i låga volymer. Högtalarna är inte marina utan Infinity som har varit utsatta för väta och klarat det utan problem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, infinity...då är det inte konstigt om det låter bra. =)

Men 600W, hur räknar du då? Slutstegswatt? Det är väldigt mycket...många högtalare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får jag gissa att det står 600W på slutsteget? Då menas det att om man kopplar den till ett subwoofer kan man få ut en teoretisk effekt på 600W vid maximal belastning. Med två bredbandshögtalare så sjunker det snabbt till 2x225W ungefär osv.

Christoffer: 3000kr klarar du lätt under. Man kan spela högt med den utrustningen jag angav men man får dock inte den där småmysiga vibrerande murret i bröstet som Dawa och SeaRay gillar. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående placering så finns det i och för sig lite tips också som är generella, eller iaf beroende på hur man ser det. Saker att tänka på:

-Placera inte högtalaren så att man får den i örat om man sitter ner. Om det inte finns någon bättre placering så kan man ha en låg placering.

-Om du vill kunna lyssna under färd kan det vara bra att testa placering med motor igång. Eventuell placering nära förar/passagerar-sätena

-Hur ser baksidan ut där du ska sätta högtalarelementen? Bästa är att sätta en dämpad tät låda i lackad MDFskiva. Om det inte finns plats eller ork så kan man alltid sätta motorrumsisolering bakom. På vanliga högtalarlådor brukar man ha reflexrör m.m. men det är nästan omöjligt att få akustiskt korrekt i en båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag stryker min fråga på en gång... kikade på specen på mitt eget Rockford Fosgate och såg att det var uppmätt (powercube) till 616W RMS på det... tyckte bara det lät så jäkla mycket med 600W i en båt...

Senast ändrad av Dawa | 13 mars 2009 | 16:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, vilka frågor. Jag har inte gjort det själv utan anlitade en stereokille som har belamrat båten med subbar, flera slutsteg, kablar och div olika högtalar i lika olika storlekar det vet jag är Infinity och slutstegen GAS sedan vet jag inte så mycket utan han sa att nu låter det massor. Du har 600W i båten. Har lyckats med konststycket att tömma förbrukningsbatteriet ett antal gånger så det är väl nackdelen, Men bra och mycket låter det.Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...