Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
surfamera

Begpriser och konjunkturen

Rekommendera Poster

Hej,
Jag har precis fått båtplats och kollar styrpulpeter kring 5,5 m (så ovanligt..). Mina besparingar har i princip halverats med skitkonjunkturen men begpriser (och nypriser) på båtar verkar ligga stabilt!? Det känns ju måttligt kul men det kanske är så att prutmånen är större idag!? Vad har ni för känsla?

Det är lite putslustigt att hitta gamla forumtrådar med diverse priser och upptäcka att samma båt idag tre fyra år senare inte är något billigare...

Vad säger man tex om en Askeladden Freestyle 505 med 90 hästare, allt från 1998 för 115000? Jag fattar inte riktigt prisläget tror jag. En ny 2008 525 excel (som är en större och lyxigare båt än en 505) med 90 hästar och limited edition blabla gick för 200000 på båtmässan om jag hörde rätt.

Jaja...jag har fått iaf fått 2.4m bom och vet inte vilken faktisk bredd på båt jag bör ha men kommer att kolla frekvent framöver.

Snart vår!

:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt men sant är väl att folk inte har råd med nya båtar just nu och då blir begagnat marknaden dammsugen... dvs, svårare att pruta. Men kanske desto lättare att pruta hos handlaren på en ny..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtar i den där klassen har sjukt bra andrahandsvärde. Vill man ha en sådan båt gör man nog bäst i att köpa en ny. Det går fortfarande att hitta osålda 08:or hos vissa handlare som är riktigt attraktivt prissattta.

Själv tycker jag det bär emot att betala 100 tkr för en 10-15 år gammal båt med lika gammal motor när det går att få loss en ny båt med ny motor för 200 tkr. Halva värdet på en ny båt representeras ju dessutom egentligen av motorn.

Räntan är låg idag och det är jättebilligt att låna. Skulle du tröttna kan du sedan sälja och få tillbaks merparten av pengarna. Dessutom har du garantier om något skulle hända, vilket man aldrig får om man köper något gammalt lik. Dessutom är det rätt kul att ha saker som är nya och fräscha.

Jag tror att värdet även fortsättningsvis kommer stå sig mycket gott. Speciellt som nya 09:or bara blir dyrare och dyrare i samma takt som kronan störtdyker i värde.

Listpriserna i 09 års båtkataloger är överlag betydligt dyrare än 08:orna  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Benägen att hålla med föregående talare, det är dom lite större båtarna som straffas först, typ-fartåk-säg 20 & uppåt fot som får lite kärvare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...