Barr 0 Postad 10 Mars , 2009 Har för mej att jag läst någonstans att motorn ska vara upptilltad och vila på mekaniska spärren för att inte belasta hydrauliken när man trailar. Men när jag ser båtar som transporteras på trailer så tycker jag att det verkar vara vanligast att motorn är i nertiltat läge. Hur gör ni ? Vilket är rätt ? Tacksam för svar PS motorn är i mitt fall en Yamaha 50 HK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 10 Mars , 2009 Det blir minst belastning på akterspegel och motor om motorn är nertiltad. Men det är inte alltid det går, eftersom motorn kanske tar i marken. Då kan man palla mellan någon träplanka eller två som motorn vilar på.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 10 Mars , 2009 Delvis upptiltad med en plankbit som avlastare mellan motorn och motorfästet. Tanken är ju att få så små vridmoment som möjligt på akterspegel och motorfästet, samt att ge tillräckligt stor markfrigång för att inte ge upphov till skador vid gupp osv. /K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 11 Mars , 2009 Precis som Sturgeon säjer. jag käpte mig en Gummikloss med spår (hela 400 spänn), men den dämpar bättre än en träbit, och jag trailer bättre. Men man skall inte köra upptiltad utan att ha en avlastningsskydd för hydrauliken. Att jag inte använda min mekaniska spärr beror på att jag inte lita på den:-) Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 11 Mars , 2009 Man ska INTE använda den mekaniska spärren. Den är inte dimensionerad för att stå emot belastningen när det dunsar och guppar på vägen. Som tidigare sagts, använd en kloss som stöd och fixera riggen mot klossen med spännband. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiOh 0 Postad 11 Mars , 2009 Jag fick detta tips av Bossee. http://www.m-ywedge.com/ Köpte en och den fungerar klockrent, billig och snabb leverans från USA. // Pierre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser