buron 0 Postad 10 Mars , 2009 Funderar på att köpa en snipa. Ska köra den i havet utanför västkusten. Är ingen specialist på motorer. Funkar det med en sjövattenskyld motor i saltvatten. Om ja, räcker det att byta offeranod en gång om året? Eller MÅSTE man ha en sötvattenskyld motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 10 Mars , 2009 Det funkar. Anoder skyddar inte mot det som en SÖTVATTTEN-INSTÄLLD sjövattenskyld motor i saltvatten drabas av först, nämligen saltkristallbildning inne i motorns kylkanaler som bildar en ständigt växande ytbeläggning inne i kanalerna..till slut beckar dom igen fullständigt. Lösningen är enkel! Byt termostat från sötvattenkyl (75-85 grader) till saltvatten (ttp 65 grader). Under typ 68 grader kristalliseras nämligen inte saltvattnets salt inne i motorns kylkanaler utan åker ut som lösning i vattnet. Enda problemet därefter är att motorn (med saltvatten i kylsystemet) kan rosta (innifrån) marginellt snabbare än annars. Senast ändrad av Gunnar_ | 10 mars 2009 | 20:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buron 0 Postad 10 Mars , 2009 Okej. Vad bra. Har du ngn uppfattning om vad det kostar om man låter ngn annan göra det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 10 Mars , 2009 Du menar vad kostar det att anlita någon annan för att lossa två/tre bultar, ta ur befintlig termostat och stoppa in en ny med rätt gradral (kanske sätta in en ny packning medans man håller på) och sen skruva tillbaks termostatlocket & bultarna..ett arbete som tar kanske max 10-15 minuter ? M aterialkostnad [startkostnad (Tid * timpeng) ] moms = slutpris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 11 Mars , 2009 Om motorn aldrig varit färskvattenkyld så har du troligtvis redan rätt termostat. Vilken temperatur det skall vara är vanligvis beskrivet i motorns instruktionsbok. Men å andra sidan har maskin gått i sötvatten hela livet och nu skall byta till saltsjön kanske du skall fundera en gång till om inte ett Martec-paket till motorn är rätt i längden, dels få motorn att gå renare och dels hålla längre. Vad är det för motor i båten? //Mats Senast ändrad av MatsHansson | 17 mars 2009 | 10:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 11 Mars , 2009 Jag rev min motor en md3b som varit sjövattenskyld i alla sina år. Jag tror vad jag kunnat spåra att den gått i sötvatten innan jag köpte den men inte säker. Nåväl min motor var så jäkla sönderrostad i kylkanalerna att jag nu köp en annan md3b som ska levereas blästrad och lackad samt med sötvattenskylning. Jag rekommenderar dig verkligen att konvertera till sötvattenskylning. Saltvatten sliter hårt på motorn. Finns gott om begagnade delar om du inte vill köpa nytt. Jag betalar 14000 för den nya motorn och då ingår att dom lyfter ur den gamla samt sätter i den nya, sen skuvar jag fast den själv. Jag kan rekommendera att du köper en handbok för din motor, där står det hur du gör allt underhåll. Sök lite på blocket och du kommer att finna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser