Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
Groenling

Limmat med sikaflex, hur får man loss det?

Rekommendera Poster

I båten har de skruvat och limmat med antagligen Sikaflex. Hur får man loss det? Spricker plasten, om man drar med kraft? Jag har ingen åning hur mycket denna sikaflexen håller egentligen.

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den vanliga Sikan är ganska stark men inte så att du drar sönder plasten i båten. Däremot lär några påmonterade plastdetaljer få svårt att överleva om du försöker dra loss dem.

Jag köpte förra sommaren en solpanel som jag limmade med Sika och tänkte komplettera med ytterligare en panel när lönen hade ramlat in men då visade det sig att den modell jag köpte först inte längre fanns kvar. För att få två som var likadana så det blev till att skära bort den med en vass kniv och det var inget roligt Rynkar. Min enda tröst var att det skulle vara lika jobbigt för tjuvar om de ville stjäla den.

Slutsats. Båten/skrovet håller men det är inte omöjligt att ta bort!

post-4248-1394235813,282_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir inte enkelt, förmodar jag. jag tror inte att plasten är så tjock att man kan dra loss kåpan utan att skåda den. F.. också.

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har en båtkompis som skulle ta bort sin namnskylt på båten. den var limmad med sikaflex. Plasten separerade när han skulle ta bort den.

Om det går skulle jag använda mig av typ pianotråd, för in den bakom och såga loss det som nu ska bort.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att värma försiktigt med en varmluftspistol och sedan dra.

plindh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gick inte heller så bra, antagligen var plasten ändå för kallt :-)

Nu gäller det att reperera skadan :-(

Men den j..... grejen är ute nu :-)

Sven

post-21734-1394235813,8372_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag planerar att limma med sikaflex så blev jag lite nervös över den där bilden. Är det i kanten som gelcoaten frasat upp sig, eller har du skador även mitt på plasten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är i kanten. Det händer när jag bände (heter det så???) upp kanten. Sikaflex satt verkligen fast, då böjde sig plasten och det sprack. När jag sätter luckan tillbacka kommer jag definitiv inte använda sikaflex utan en gummitätning. Saker som man inte skall ta bort igen kan säkert tätas med sikaflex, men om nåt skall vara åtkommlig är det inte rätt lösning tror jag.

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...