Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
rocketeer

WA runt 6 m

Rekommendera Poster

Jag vill ha många synpunkter positivt och negativt på walkaround båtar runt 6 m.

ex: Askeladden 635, Örnvik 635wa, Finnmaster 5700wa mfl

Krav att det ska vara utombordare, finnas med helt akterkapell, kabin för minst 2 personer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnmaster 5700 har jag bara hört gott om. Den har en rejäl kabin för att vara en båt i den storleksklassen där du lätt sover 2 st. Har tyvär inga erfarenheter av gången i den men enligt mina erfarenheter så bygger Finnmaster skrov i toppklass. En annan fördel är ju att dom säljs i paket med Yamaha (läs bästa båtmotorn) till skillnad mot dom andra som säljs med Mercury. Men vilken du än väljer så blir det nog bra.

Lycka till med köpet!

http://www.blocket.se/li?ca=12_s&md=th&q=finnmaster 5700&cg=1060&w=3&st=a&ps=&pe=&c=

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamarin 62Wa kanske? Har fått bra betyg och funnits ett tag om du söker en beggad.

Personligen tycker jag du ska välja en båt över 6 meter. Finnmaster 5700wa är fin har dock bara torrkört den på mässa. Jag tror dock att du ganska snart kommer tycka den är i minsta laget. Även om ruffen är ok så har man fått med väldigt mycket på en liten yta vilket gör att den trots allt känns lite småtrång som helhet. Finnmaster har en större Wa på 660 som är riktigt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en Finmaster 5700 WA förr förra säsongen. Ruffen rymmer 2 pers. Porta potti under en av dynorna, wallas 800 med värmelock. Det är mycket funktion på liten yta. En nackdel är att det inte finns något bord ute som standard utan där får man ordna en egen lösning. Jag skulle nog satsa på Finnmaster 6600 WA där man har lite större rymd och ett bord. Har dock bara åkt 30 timmar med båten i Mälaren så jag kan inte uttala mig så mycket om sjöegenskaperna. Fick dock blodad tand av båtlivet och skaffade en Bella Falcon 26Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren.

Jag var på Båtmässan i Gbg med stora förhoppningar men tyvärr fanns ingen av de båtar jag är intresserad av, nästan inga WA alls. Kanske inte populärt med WA i Väst?

Yamarin var ett bra tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ägde en Askeladden 635WA ett par år.

Kanonbåt med högkvalitet, inget rassel eller skrammel. Gick att pressa hårt i hög sjö. Relativt allround, passade till att fiska, åka på turer över en helg eller så osv. Klarar alla de kriterier som du ställt upp.

Fanns vissa mindre bra saker som luftningen till tanken som tog upp stor del av den annars volymiösa akterstuven. Mindre bra stolsstativ som inte håller speciellt bra. Tung, inte lätt att släpa omkring. Väldigt begränsat med antal stuvutrymmen.

Jag hade full teak på min och det köper jag inte igen. Ombonat och härligt, men kräver arbete och det är inget på en båt som används till annat än sällskapsutflykter och sol/bad.

Har du frågor så är du välkommen att ringa mig. maila så får du mitt nr.

/Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade Askeladden 635 med 90 Optimax för några år sedan. Bra kvalitet i plastarbetena och en rymlig ruff. Skrovet var jag dock inte nöjd med. Studsigt med en mkt obehaglig tendens att släppa greppet i aktern. Det blev bara ett år. Vi har haft fler Wa båtar b.la. Nimbus 20 Nova. Ingen hit det heller. Det är dock mkt praktiskt med WA båt om ni har små barn.

Året jag växlade till DC från WA tittade jag på en Finnmaster 6600 WA som verkade mkt bra planerad. Väldigt nära att det blev en sån men vi bytte som sagt till DC.

Båthandlaren där jag bor tog förra året hem några Galeon 630 WA och sålde alla. Pratade med en av köparna i höstas och han var mkt nöjd med båten. Den är mkt prisvärd så det kanske kan vara nåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg att de ändrat namn på Finnmaster 6600 WA till 66WA. Riktpris ca 570 tkr så det var ju inte kaffepengar direkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

90 hk på en Askaladden 635 WA Förvånad? Var den körbar alls med det? Rätt utrustad gick den som ett skott i metersvågor utan tillstymmelse till stötighet. Släpp kände jag inte heller av trots forcerad körning. Mycket av båtens egenskaper hänger på motor och propeller, kan verkligen både hjälpa och stjälpa en båts egenskaper. Hade den med olika motor- och propellerkombinationer med olika resultat.

Körde min först med 200 hk sedan med 150 hk. 150 hk var inte i underkant, men mindre på den båten är inte att rekommendera enligt mig.

/K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ber om ursäkt. Jag hade en 150 HK Optimax inte en 90 HK. Det är några år sen och minnet är bra men kort. Toppade 39 knop. Men som sagt jag hade problem med släpp i aktern vilket faktiskt också uppdagades i båttester gjorda av Vi Båtägare, om jag inte minns fel. Kan också ha varit Båtnytt. Jag bor vid havet med väldigt ofta både dyning och hög sjö. Ingen bra båt att ha i dessa förhållanden. Bytte sen till Uttern D66 som var flera klasser bättre i sjön. Kan iofs tänka mig att 200 HK ger något bättre viktfördelning som gör att en del av problemen med aktersläppet reduceras. Den plana bottenvinkeln ger dock den studsiga gången i hög sjö vilken motor du än har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aquador 21 WA är ganska fina också. Med 150-200 hk utombordare.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick inte Aquador 21Wa rätt sidande kritik ang. byggkvaliteten i ett test för ett par år sedan? Förarstol som lossnade under test, felkonstruerad självläns något mer tror jag det var..?

Personligen tycker jag inte Aquador är värt merpriset jmf med Yamarin och Finnmaster.

Finns ganska stort utbud av Nimbus19/20 Nova oxå om den kan vara aktuell?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer nog ganska bra. Men 150 hk nådde jag knappa 39 kn. Min båt låg i Gbg och gick ibland 100 sjömil på en fiskedag i både hög sjö och tufft väder. Med rätt propp och trimning fick jag den att gå riktigt bra i sjön. Inte på något vis den bästa färden i vattnet av de båtar jag testar, men som sagt väldigt mångsidig, helt okej på mycket. Andra båtar har haft undermålig kvalitet, eller ingen stabiltet osv. En D66 är ju till exempel helt oanvändbar vid fiske. Man kan inte få allt verkar det som...Skrattande

Simma lugnt!

/K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar återigen för synpunkterna.

Mycket info om Askeladden 635, Perfekt för det är den jag är mest intresserad av och som det finns några att välja på (Blocket). Att många är  med en 2-t optimax är inget att oroa sig för jämfört 4-t?  (Jag vet att merkostnaden för 4-t ej kan tjänas in på något lägre bränslekostnad)

Nu gäller det bara att få tag i en lite djupare båtplats.

Senast ändrad av rocketeer | 13 mars 2009 | 07:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

4-taktare är inte dyrare. det börjar däremot vara så att 2-taktarna blivit dyrare eftersom det är så få som vill ha dom, eftersom dom betingar ett lägre andrahandsvärde samt att dom är dyrare att köra (2-takts olja 125:- litern). Glöm dessa, större chans till fel. Både Mercury och fd OMC har länge haft problem med att blandningen av oljan inte fungerar i längden och mycket strul med dessa system

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det tipset, searay. Optimax och 2-t går bort!

Då blev det genast mycket mindre utbud att välja på, tydligen väldigt populärt med Optimax på Askeladden 635.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, en begagnad Optimax från början av 2000-talet skulle jag akta mig för. De nya skall vara kanon. Den 200 hk jag beskriver ovan var en Optimax och den skar ihop efter ett tag. Så varning för dem!

/K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sjösätter min Finnmaster 5700 wa den 2 april, kan återkomma med en utvärdering då....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sea ray nu är du ute på is. OmOptimax kan jag inte uttala mig, men Evinrudes E-tec motorer har inte mycket strul, vunnit en del tester är billigare och som utombordare i mina ögon bättre än 4-taktare. Olja är dyrare med det går inte så mycket åt, servicen är billigare och andrahandsvärde på begagnade etec moterer är inte sämre. Och ur miljösynpunkt är 50 hp E-tect bättre än motsvarande 4 takt Mercury t.ex.

Och större chans till fel? Med mindre delar? Det fårdu förklarar bättre. Du är iallafall inte uppdaterad beträffande moderna två taktare

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte så bra. Men min var hur som helst från 2001. De jag känner till efter att ha surfat runt i samband med raset så har problemet varit på dem kring milleniumskiftet. Så sena exemplar som 2004 och nyare har inte jag hört något illa om.

Nyare Optimax och E-tec verkar bombsäkra. Evinrude hade sina problem främst med ficht-modellerna som i vissa fall inte helt höll måttet.

Senast ändrad av Sturgeon | 15 mars 2009 | 02:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kollade lite på några begagnade Grady för något år sedan, tyckte dom kändes gedigna (dom som jag tittade på hade dock inte helt akterkapell vilket iof kan kompetteras). Det som jag gillade med dom var framförallt att dom verkade så robusta.

Jag föredrar iof tournament serien mest (bowrider stil utan walkaround ruffen, så går bort om man vill ha ruff, då blir det Seafarer serien).  För något år sedan såg jag en Century 2200 på en mässa som var trevlig och Robalo 225 verkar riktigt fin (har inte sett den mer än på bild).

Dock tycker jag Askeladden etc. är mer ombonade och familjeanpassade, medans Gradyn är mer fiske/bruks i jämförelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du sett Grady i Sverige? Kikat en del på dem genom åren, men aldrig blivit mer än så.

/K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte hittat några Gradys i sverige.

Är ute efter en ombonad båt så det är väl Askeladden 635 eller Yamarin 6230 som gäller, i dagsläget klar övervikt får yamarin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det verkar stämma att Grady inte säljs här (mer än kanske några privat), hittade inga när jag sökte på blocket (inte heller några nyare Century). Då är de inte så aktuella.

Yamarinen verkar trevlig, har inte sett den själv dock.  För något år sedan hade vi ett par Aquador 21 fots walkaround i min båtklubb, dom såg trevliga ut och ägarna var nöjda så vitt jag vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...