rocketeer 0 Postad 10 Mars , 2009 Jag har en Örnvik clx 500 2004 med Mercury EFI 60. Inför vintern monterade jag bort själva styrfästet som sitter på motorn, det var riktigt rostigt och jag har köpt ett nytt. Problemet är att när jag nu monterat tillbaka det nya styrfästet (precis samma utförande som det gamal)och hydraulstyrning så går inte motorn och hissa upp tillräckligt. Det är styrlänkarna som tar i skrovet på båten när motorn hissas upp, tidiagre gick det att hissa upp mycket mer utan kontakt med skrovet. Det finns tre hål i motorns styrfäste och två hål i hydraulstyrningens fäste. Jag har använt motorn och hydraulstyrnongens infästningshål längst förut. (Tydligen helt fel) Om någon har en liknande båt/motor med LS hydraulstyrning skulle jag uppskatta en bild på hur det ska se ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 10 Mars , 2009 du kan väl hissa motorn ett hål om den inte är hissad förut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 10 Mars , 2009 Minns du inte vilka hål som användes tidigare? Prova dig fram kanske, så många alternativ finns ju inte! /K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 10 Mars , 2009 Det mittre hålet är till för draglänken när man använder styrkabel,jag har förmig att det är det mittre hålet du ska använda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rocketeer 0 Postad 10 Mars , 2009 som sagt, en bild eller uppgift från någon som har samma båt/motor/hydraulstyrning vore tacksamt. Givetvis har jag glömt hur det satt, men jag är nästan säker att det var på det sättet jag nu monterat. jag minns särskilt (100% säker) att det mittre hålet i motorfästet ej användes då det var mest rost just där och det var det som retade mig så jag bytte fästet , det var heller inte hålet närmast motorn. Det finns förutom infästningshålen i rep fäste ytterligare parametrar att beakta: motorfästet går att montera upp och ner har dock monterat det som sprängskissen visar, sedan kan man montera hydraulfästet ovanför eller under motorns fäste. Jag har monterat det över motorfästet. Givetvis har jag provat flera kombinationer att montera detta, men inget montagealternativ har fungerat hitills. Kanske en lösning är att helt enkelt plocka ned styrlänkar och montera hela hydraulstyrning som nytt Enligt LS monteringsanvisning jag hittat på nätet finns en del mått som skall uppfyllas, med de hål som finns i mercurys original motorfäste klarar jag inget av dessa mått. Kanske läge att borra ett nytt hål. Att höja motorn kan vara en lösning men då allt fungerade förut kommer det att bli en absolut sista lösning i slutet av april. (Tur att jag har motorlåset kvar, annars Kankse någon ond människa varit i båthallen och sänkt min motor?) Kan tillägga att det går inte ens att få upp motorn så långt att den mekaniska spärren går att använda Senast ändrad av rocketeer | 10 mars 2009 | 23:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rocketeer 0 Postad 20 Mars , 2009 Jag hittade det gamla motorfästet i garaget och utifrån märken efter brickor och distanser på det ska det nog gå att få det nya fästet rätt. Ska testa imorgon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rocketeer 0 Postad 24 Mars , 2009 probleemt är löst. det visade sig att batteriet var för svagt för att helt övervinna friktionen i leden som motorn vrider sig runt. med nyladdat batteri fungerade det perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser