Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Rickard87

Mecka med utombordare.

Rekommendera Poster

Just nu håller jag på och fixar iordning motorn inför våren/sommaren.

Under hösten då jag var ute och körde fick växelhuset sig ett fnatt, växeln hoppade ur och sedan kör den bara på friläge. Motorn är en Evinrude Yachtwin 8hk med XL rigg från 83.

För att komma åt övre kuggen som sköter växlingen har jag börjat plocka bort motorblocket men denna sitter fast rätt duktigt, Jag misstänker att det är pinsen som är rostiga, Ska det bara vara att lyfta hela paketet rätt upp för att få dem att släppa?, (se bild1).

 

Jag misstänker att jag även åker på att skruva nere i riggen för att lösa problemet då man ser att en axel från växelspaken går ner i riggen (se bild2), Någon som vet vart felet kan sitta?Är jag ute på rätt väg?

Tacksam för alla tips/hjälp :)

 

 



Senast ändrad av Rickard87 | 10 mars 2009 | 12:31

post-17401-1394235812,7287_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växelaxeln brukar vara isärtagbar någonstans på vägen för att man ska kunna ta lös riggen. Denna koppling brukar sitta bakom någon lucka på vägen, leta efter den så kan du kolla om kopplingen släppt där. HAr den släppt så kan du dra växelföraren upp och ned och kolla att spaken fram back är i rätt läge och sedan skruva ihop den. Jag har inte behövt demontera blocket för att justera växlarna men har inte mekat med just din modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet ligger i växelhuset, växelaxeln följer med ner den är bara i stucken i övre växelsegmentet den där modellen är det vanligt att övre splinsen rostarfast i vevaxeln.det finns stålkulor som ska greppa i framdrevet dessa brukar gå sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för bra svar!

Brytpinnen är tyvärr hel. Nu har jag bearbetat mig ner till nedre delen av drevet, Kuggarna ser ut att vara i fint skick. Men har ännu inte hunnit ta mig riktigt ända fram till växelhusdelen då det sitter längst ner i drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med kulorna finns ej på din årsmodell kom 1988a ,kolla clutchens klackar att de inte är slitna o motsvarande i framdrev  .cliutch nr 12http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0068800&path=BRP~A0000003~M0004091~M0004183~M0004186~C0068800&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ska jag ta o kika över först. sprängskiss  här. för de som vill kika

 

Annars misstänker jag att det är 29 eller liknande som är slitet, För en stund sedan försökte jag få bort 17 för att komma åt 29an. Men har strul med att få ut 29, Hur får man bort den? Ska det gå genom att greppa den uppifrån (23), (nått tips på bra verktyg?) och sedan ser det ut som att man kan få loss kugget (17) på undersidan?

 

bild på 17

 

Den till höger är nr 23, hur får jag bort den på lättaste sätt?

http://img299.imageshack.us/img299/790/pict0020.jpg' target=_self title=Den till höger är nr 23, hur kan jag få upp denna på lättaste sätt?>Bild ovanfrån, nr 23

 

// Rickard

 

 



Senast ändrad av Rickard87 | 16 mars 2009 | 20:08

post-17401-1394235823,9626_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för att få bort piniondrevet  o framdrevet så måste du demontera drivaxeln,vad du ska bort med camen för växeln för begriper jag inte onödigt ,för det var väl växeln som hoppade ur då har du en sliten clutch o framdrev,har du ingen drift alls ? kolla splinsen så inte de är slitna vanligt fel att den slirar i vevaxelns splines.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis. Jag tappade all drift, dvs både fram och backen. Endast friläge gick att köra i, så som tur är fanns det segel.

Dock så noterade jag när jag fick hem motorn (kanske efter ett par smällar under frakten?) att ena växeln verkade gå i ibland.

Jag ska kika upp de som du nämnt innan jag fortsätter med det andra, skulle vara skönt att slippa den biten. Tacksam för bra svar!, jag återkommer med updaterad info.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att clutchen ser ganska fräsh ut, Trycker jag ner ordentligt i Gear & bushing assy (15) så känner jag dock ett litet glapp. Ska clutchen ligga som gjuten i den?

När jag kikar på ovansidan på splinsen så ser det mindre bra ut, ena spåret ser ut att vara helt igenrostat samt att diametern ser smalare ut i mitten se bilderna. Så det känns som att det är drivaxeln som behövs bytas. Frågan är om rosten kommer från drivaxeln eller från motorblocket? åker man kanske på att byta bägge två?


bild

 

/Rickard

 

Edit: försökte få bilden att hoppa upp här men den e för stor.

 



Senast ändrad av Rickard87 | 19 mars 2009 | 19:35



Senast ändrad av Rickard87 | 19 mars 2009 | 19:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja rosten kommer från vevaxelnssplines ett vanligt fel som jag nämnde i den här tråden ,så du måste byta vevaxeln ,är knappast lönsamnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vevaxeln har utgått pris när den fanns 5762:-,drivaxel 3623:- finns i lager,kanske du skulle prova o få tag på en beg drivaxel o prova hur den greppar i vevaxeln för att bilda dig en uppfattning om de räcker o byta drivaxeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm känns rätt trist, skaffade denna motor i juli och inte kört med den många timmar , men den var super då den gick. Den är väldigt fräsh i övrigt.

Jag får kika runt o se om jag kan hitta någon beg drivaxel annars får jag hålla ögona öppna efter en lika dan snurra, risken är ju dock att det blir samma fel på den. Men hittar man en fräsh har man ju fina reservdelar iaf. Köpa en ny vevaxel/drivaxel är ju inte värt det.

 

Dock tycker jag att det borde låtit illa om det var drivaxeln som dragit. Det enda som jag hörde då problemet upstog var att den hoppade i friläge. Men jag får hålla ögona öppna :)

Tackar så mycket för hjälpen!

 

Jag antar att även johnson sailmaster har kompatibla delar?

//

Rickard

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För säkerhetens skull prova o stick in drivaxeln i vevaxeln o kolla om den greppar ordentligt !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser inte lovande ut, kikade nyss igenom det och vid splinsen vid vevaxeln finns det inte mycket kvar att greppa i, det är half deformerad.

Får se om man kanske kan hitta på någon lösning o få det något skarpare så man kan får lite grepp, samt att försöka svetsa fast drivaxeln i vevlagret. Frågan är nog bara hur länge det håller då det blir rätt stora krafter.


Annars blir det till att skaffa ytterligare en snurra :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft samma problem på en motor (Chrysler 45Hk) jag gjorde så att jag slipade 3st spår längs med drivaxeln med ett sliprondell (gjorde en enkel jigg att sätta drivaxeln i). Slipade spåren ca 120 gr mellan varandra. Slipade sedan i vevaxeln motsvarande spår med en luftdriven slipmaskin och ett slipstift. Sedan kapade jag ca 15-20mm långa bitar av härdad borr (ca 4-5mm) drivaxeln på den motorn är ca 15mm i dia, I ditt fall räcker nog 2-3mm. Dessa fixerade jag med fett och tunn slåltråd i spåren på drivaxeln och trädde motordelen med vevaxel över drivaxeln. Det håller än idag vad jag vet (sålde båt och motor för ca 3år sedan). Det var lite pillande men det gick.

Bäst är ju att byta vevaxeln men bara ett litet tips i alla fall. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...