Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
sammoman

certifikat, åldersgräns???ööööh?? hjälp!

Rekommendera Poster

tjenna jag och en polare ska göra ett riktigt räserbygge... men då undrar jag om man måste ha något certifikat eller om det finns någon åldersgränsför att den kommer att göra någonstans runt 90knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet finns det inga hinder. Det enda är om man skall försäkra bygget. Skulle vara kul att veta hur ni skall få en båt(?) att göra 90 knop? Det räcker nog tyvärr inte med att ha en massa motor på en liten båt. Återkom gärna med lite mer info! Alltid kul med båtar som går fort :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med ett katamaranskrov är det inte svårt att nå dem hastigheterna. Men säkerhetsfaktorn är en annan sak! Jag hoppas ni vet vad ni gör ;-) Sett en video på en båt som gör 134 knop...ska se om jag kan hitta den 8) F.ö. hade vi för några år sedan i vår lilla sjö Möckeln en som körde omkring i en 3-meters katamaran och 300hk Johnson V8 eller V6. Den gjorde 100 knop :-D. Han kunde inte köra med den så länge dock eftersom han dränkte motorn ett par gånger :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Olle

Jag kan lova dej att en 3meters båt aldrig kan göra 100knop. Dom fysiska lagarna sätter stopp för detta, båten är helt enkelt för kort för att nä den hastigheten utan att slå runt. Att det går att få upp en båt i 90 knop tvivlar jag inte på, men, det kostar enorma pengar. Vad tror du Skatern som f.ö är en av USA´s snabbaste kostar. Har grabbarna obegränsat med stålar så funkar det nog. Men en hemmabygge??? Våra snabbaste racebåtar här i Sverige kanske kan nå dom hastigheterna, men då ligger det mycket pengar och arbete bakom. Bara som en jämnförelse fanns det en snabb båt som hette Satan. Den gjorde 110knop, men då med en kompressormatat V8 på 1300hp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lennart

Hur så denna lilla 3m båt ut om den orkar bära vikten av en Johnson 300hp.(som var en V8) Sardaukar, är det verkligen så lätt att få upp en katamaran i 90knop??? Vad krävs, förutom en stor motor???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man gör en liten beräkning på det hela(som är mycket teoretisk) skulle man behöva 970hp på en 3m lång båt för att komma upp i 100knop. Mycket riktigt som någon i ett tidigare inlägg skrev så går det inte att få upp en 3m lång båt i 100knop. Den skulle bli totalt okörbar. Du skulle studsa åt H-E innan du nått 50knop, om du mot förmodan lyckas klämma dit en 300hp. Man måste ha en viss läng på båten för att det skall fungera. Att nå upp i dom hastigheter som diskuteras här så krävs det en otroligt bra balanserad båt. Det tror jag inte man snickrar ihop hemma i garaget, om man är amatör. Om man tittar på riktigt snabba båtar, typ Allison och Hyrostream, så ligger dom oftast runt 20 ft i längd och på dom sitter det vassa Mercury racingmaskiner med racing växelhus.Propparna är är av Cleavertyp och med stigningar runt 32-34 Även med denna utrustning ligger dom bästa runt 100mph. Jag säger inte att du inte kan nå 100knop, men det kommer att kosta en hel del stålar. ¨ Mvh Patrik ps Johnson motorn på 300hp var en V8. Dom hade stora problem att få den att gå riktigt och den drog i sig soppa som en besatt. Produktionen lades ner efter några år... men visst var det en fräck motor. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte så stor koll på längden han hade. Den var kanske 4-5m men inte plats för fler än två iaf. Kan t.o.m. varit en trimaran. Kommer inte ihåg riktigt hur den såg ut. Men som sagt den båten höll inte för trycket särksillt länge. Vill minnas att den sjönk ett par gånger :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt den orkade inte bära den så länge ;-) Vad som krävs ja..ett anpassat skrov och en bra propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst samuel

jo vi har fixat ett skrov som är 8meter långt och 160brett vi ska ha i en volvo 850 2.2liter med turbomotor som vi ska fräsa ur toppen på för större motorvolym. men om vi får den att gå uppmot 90knop så ska du få åka med=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst samuel

skrovet är 8 meter långt.. ja fattar inte varför alla snackar om 3metersbåt?? vet du???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst samuel

den är inte 3 meter den är 8meter....tänk om!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Loa

8meter 850 2.2L Turbomotor Orginal 225->250 trimmad max 500hk?. Då går det nog inte att få den upp i 90knop. 50-60 kanske är mer realistiskt beroende på vikt på skrov, drev samt propp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kompis hade en Powercraft 25 med en Johnson 300 V8:a som var balanserad och genomgången. Den gjorde 69 knop på GPSen med 3 personer i, men vi blev brutalt frånkörda av en katamaran (ev Hydrolift Sportscat) med helikopterturbin på cirka 1200 hk som polisen klockade med laser till 125 knop. :shock:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sameul

har hittat en volvo b30sport motor med marina block 3wb förgasare portad topp 6cylindrig har har hittat ett lustgas sett till den med fast ja behöver behöver bara 2000kr till för att ha 600hk:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fd flygkapten

varför inte montera en jetmotor därbak .jag har hört att man kan få dom billigt i ryssland. prova denna länk www.fantasi.mycket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det riktigt coola med båtar är inte när de går fort, det är när de går fort med stabilitet och möjlighet att kunna hålla hastigheten, i synnerhet när det handlar om stora båtar... Det där med flygmotor kansk inte var helt fel ändå.. sitter tre stycken jetmotorer i den här lilla skönheten.. http://www.3ysflj.mil.se/article.php?id=7307 /Ludde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner mig som hemma! Muckade från en sån i augusti förra året som just motormekaniker :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte så mycke om sånt där me å bygga..kör å skruvar bara motor...lycka till iaf...har en 500 i min 454a å vatten jet men den gör för tillfället bara en 72 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Får jag fråga hur du räknade när du kom fram till att det skulle krävas 970hk till ett 3metersskrov?

Vilken formel du använde dig av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

fräsa ur toppen sänker bara kompen. motorvolym eller rättare sagt slagvolym är något annat. blir nog att läsa på lite innan du börjar fila till ditt bojsänke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


hade du tänkt köra på lustgasen konstant??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fräser man ur toppen ökar cylindervolymen självklart, då man tar bort material ur toppen och inte tillför material. Det du tänker på kallas att plana toppen, det ger högre kompression.

 

Tagga ned attityden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vilken formel brukar du använda för att räkna ut motorvolymen.

 

ang: b30, lustgas, 90 knop urfräsningar av toppar, mm. jag tror säkert båtbyggaren kommer uppnå sina drömmar så länge han har slangen kvar i munnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller nog med om att du får läsa på. Ta bort toppen helt så får du oändligt stor cylindervolym(och oändligt lite effekt)

Du måste ju vilja komma åt slagvolymen vilket du får genom att borra upp cylindrarna eller ändra slaglängd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att fräsa bort material från toppen påverkar naturligtvis INTE cylindervolymen. Däremot så ökar förbränningsrummets storlek, och kompressionen minskar. Detta kan vara en fördel, om man ska köra med överladdning (turbo eller kompressor), om inte sänker man bara effektiviteten på motorn.

 

 

Lustgas är kul, jag skrattar bara jag tänker på det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekomenderar starkt att du tar förarintyg för högfartsbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...