Micke9000 16 Postad 9 Mars , 2009 Hej, Har läst lite olika trådar på uträkningar men blir inte klok på det Jag har en 5L V8 i min båt. Det sitter två jälar, en på varsin sida baktill på båten för tilluft. Två st motorrumsfläktar som transporterar ut gaser i aktern. Räcker min tillförsel av luft så att min motor ska kunna ta den luft den behöver och må bra? Mitt motorrum är ganska litet, gissningsvis 1,5 kbm Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millenium 0 Postad 10 Mars , 2009 Inte svar på din fråga men jag har samma funderingar, har ju 5,7gxi men ändå bara några hål med galler som är till för lufttillförsel, hur mkt luft förbrukar en motor egentligen och framför allt hur räknar man ut hur mkt luft ett luftinsläpp släpper igenom?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 10 Mars , 2009 En v8 på 5.7 liter drar 5.7/2 liter per varv alltså 2.85 dm3 x maxvarv ca 5000 rpm = 14250 dm3/minut vilket motsvarar ca 4 dm3 /sekund. Om dina gälar sammanlagt är 4 dm innebär det en genomströmningshastighet på 1 m/s vilket är lågt och borde ge försummbara förluster. Detta gäller på maxvarv. Observera att motorrumsfläken EJ skall vara igång när du kör. Senast ändrad av christoferrosengren | 10 mars 2009 | 08:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joch 0 Postad 10 Mars , 2009 En ide kan vara att lyfta på locket under gång för att höra om motorn går bättre? Borde väl bli en skillnad i varv om den får för lite luft med locket stängt? Bara en tanke.. /Joch Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 10 Mars , 2009 titta på mitt inlägg skrivet 1 februari, http://www.maringuiden.se/forum/;thread=259427 kanske kan vara något Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 10 Mars , 2009 Det där med att lyfta på locket va ingen dum idé. Men man kanske endast märker om varvet ökar på fulla spjäll? Eller rättare sagt, man kanske märker en tydligare varvökning. Detta borde väl även, om nu motorn får för lite luft sänka bränsleförbrukningen? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 Mars , 2009 Orkar man lyfta på locket får den nog tillräckligt med luft! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser