rikardz 0 Postad 9 Mars , 2009 Tvingades plocka ur min inombordare (Penta 21B) ur min Nimbus efter motorhaveri. Motorn är nu renoverad och tillbaka i båten. Jag har inte ändrat något på fästena men är lite nojjig gällande motorns placering. Har hört att det är extremt viktigt att den sitter rätt och att propelleraxeln ligger rakt. Hur kan jag vara säker på att allt är rätt och riktigt? Mvh Rikard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 9 Mars , 2009 Normalt har du ju en flänskoppling mellan motor/backslaget och propelleraxeln (om du har rak axel). Och innan du drar åt denna koppling kan du mäta med ett bladmått mellan kopplingshalvorna och runt hela varvet. Det skall vara samma avstånd hela varvet annars sitter motorn snett i förhållande till axel. Dvs du skall inte dra åt bultförbanden utan det skall sitta löst när du mäter så att det finns ett litet avstånd mellan flänsarna. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rikardz 0 Postad 10 Mars , 2009 Tack Per, Jo, det är rak axel. Förstår inte helt exakt hur detta ska göras men det låter som om jag borde skruva loss kopplingen mellan backslaget och motorn och mäta på kopplings-skivan. Finns det någon som har några förklarande bilder på hur och var man mäter? Mvh Rikard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 10 Mars , 2009 Nja,backslaget sitter väl fast på motorn ? Han menar nog snarare kopplingen mellan propelleraxeln och backslaget, det är där du mäter glappet mellan kopplingens två skivor, ska vara samma avstånd hela varvet runt om det är centrerat. Chansen att det är rätt är hög om motor (med backslag) monterades tillbaks exakt som det satt innan. Senast ändrad av Gunnar_ | 10 mars 2009 | 18:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser