Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
GeCe

Norsk akterhyttsbåt Skandik/Scandic/skantic ca 19 fot

Rekommendera Poster

Har sedan några år tillbaka en bra akterhyttsbåt som fungerat bra, med påbyggt extra

akterdel för utombordaren. Har inte tidigare funderat något om båten. Den är cirka 19

fot lång och är en åttiotalare, har en 115 hkr Yamaha påmonterad. Fick för mig att på-

börja en renovering av skrovet och fick då för mig att försöka få lite information genom

erkänt kunniga bryggsnackare. Enligt hörsägen heter båten Skantik - kan stavas

Skandik el Scandic el Skantic - och ska vara tillverkad i Norge på åttiotalet. Kan någon

ge mig lite informationer om henne, fabrikation, orginalfärger, data med mera.

GeCe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Båten heter Scantic 580, senare Bella 580/581L. Finska Bella tog över modellen och tillverkningen i början på 90-talet. Jag hade själv den Bellatillverkade modellen. Måtten är 5,80 * 2,00 m. Vikten 575 kg exkl motor. Nedan en bild på båten från nätet.

Thomas

Scantic

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Thomas.

Misstänker då att min servicebåt är en Scantic/Bella 581 L, eftersom

hon har den förlängda lådan baktill. Om jag har fel kan du väl åter

höra av dig. Enligt din medsända bild stämmer allt ända till hennes

akter.

GeCe MM

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Scantic 580 var från början en styrpulpetbåt. En första hyttversion kom med någon slags halvhytt, där bakdelen bestod av en kapelldel. Sluligen kom helhytten som den på bilden.

Jag förstår inte riktig, har du en extra påmonterad utombordar kasett på akterspegeln? Den varianten har jag inte sett - men det kan ju kanske vara för att få lite mera längd för att balansera morortyngden. Jag har för mig att min Bella hade 80 hkr som max rekommendation.

Alla exemplar som jag har sett har varit vita med blå eller röd dekorrand längs hyttsidan, rött på de äldre. Själv bytte jag dekorrand och beställde nya Bella-dekaler från Finland, vilket gav en rejäl facelift. Det vore kul att se en bild på din båt.

Hälsningar

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...